Jag vill lära mig sticka. Var börjar jag?

Det här med stickningsbeskrivningar är inte enkelt. Hur uppfattar ni det här?

”ÖPPNING FÖR RESÅREN
Vänd arbetet. Du kommer nu att sticka fram och tillbaka i slätstickning. Varv 1 (AS): L1mgf, aviga maskor varvet ut.
Varv 2 (RS): L1mgf, räta maskor varvet ut.
Upprepa Varv 1–2 ytterligare tre gånger.
Öppningen är nu klar och du kommer att sticka runt igen, med RS mot dig.

MUDDEN, fortsättning
Koppla ihop för att sticka runt, minska de extra kantmaskorna på nästa varv. Minskningsvarv (RS): 2rmtills (dra åt garnet för att undvika lösa maskor), räta maskor tills två maskor återstår, LLR.”

Efter att öppningen är klar, ska jag sticka ett varv runt innan jag börjar minskningsvarvet?
Jag tolkar det så att du stickar ett varv runt och sen börjar minska.
 
T

Islandsullen är fantastisk fin tycker jag, fin ullkvalitet och mycket vackra djupa och naturliga färger med fin lyster. Och ullen är förhållandevis rimligt prissatt, har tidigare köpt här och priset när jag kollade nu låg priset på 65 kr för 100 gram.
Jag stickar i stort sett bara i Lettlopi eller alafosslopi, fantastiska färger och plaggen blir väldigt ”levande” Plus att islandsgarm är otroligt slitstarka, bor i mina islandströjor😂
 
Dubbla bud här! 😅 Jag tror dock att det spelar roll eftersom mudden ska vikas. Då måste det vara lika många rader/varv på insidan som på utsidan (tänker jag, skall tilläggas, som inte alls kan tänka stickning).

Följdfråga som kanske ger svar på hur beskrivningen skulle tolkas: Mudden (eller snarare linningen) ska ju stickad ihop - då ska det väl rimligtvis vara lika många rader/varv på muddens insida som utsida? Eller hur?

Efter att mudden har stickats ihop ska själva kjoldelen börja stickas - om det är av relevans.
 
T

Islandsullen är fantastisk fin tycker jag, fin ullkvalitet och mycket vackra djupa och naturliga färger med fin lyster. Och ullen är förhållandevis rimligt prissatt, har tidigare köpt här och priset när jag kollade nu låg priset på 65 kr för 100 gram.

Fina garner! Hur tjockt är det garnet? Vilka stickor använder du?
 
Fina garner! Hur tjockt är det garnet? Vilka stickor använder du?
Plötulopi är ospunnen ull som kan användas direkt att sticka islandströjor av men jag spann min till ett entrådigt ganska tunnt garn som jag stickade Fair Isle tröjor av, använde stl 3 på stckorna. Alafoss och Lettlopi är spunnet garn, tror säkert hon kan ta hem det som beställning och till bra pris.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp