Jag vill lära mig sticka. Var börjar jag?

Jag vill också sticka!!! Har samlat på mig bilder av olika modeller av tröjor, typ norska, i ganska tunt ullgarn, med fint mönster upptill...... Tjoho, har aldrig stickat en hel tröja men stickade strumpor med hälsteg för några år sen..... Älskar ullgarn - bara doften gör mig lycklig!! Undrar om jag tar i väl avancerat om jag ger mig på en...?
Jag har i stort sett enbart stickat tröjor med mönsterbård upptill/islandströjor. Jag tycker nog att dom är rätt enkla att göra. Man stickar oftast nerifrån och upp -först bålen, sen ärmarna och sätter ihop allt på rundsticka och börjar med oket.

Jag vill dock varna lite för mönster ifrån Nanouk, många har problem med att dom inte får till passformen, oken är väldigt djupa vilket gör att ärmhålen hamnar långt ner och det blir konstigt. Har gjort en själv och den är lite märklig i formen.
 
Jag har i stort sett enbart stickat tröjor med mönsterbård upptill/islandströjor. Jag tycker nog att dom är rätt enkla att göra. Man stickar oftast nerifrån och upp -först bålen, sen ärmarna och sätter ihop allt på rundsticka och börjar med oket.

Jag vill dock varna lite för mönster ifrån Nanouk, många har problem med att dom inte får till passformen, oken är väldigt djupa vilket gör att ärmhålen hamnar långt ner och det blir konstigt. Har gjort en själv och den är lite märklig i formen.
Tack för tipset, tror jag kollat in dem!

Jag vill ha en löst sittande, rak tröja - inte figursydd och inte med tighta ärmar osv. Funderar på om herrmodell är säkrast...?
 
Ok, nu har jag köpt stickor och lite garn och laddat ner stickbeskrivningen, och behöver hjälp. 🙈

Förstår jag det rätt att jag börjar med endast två maskor och att varv 1-6 skapar en trekant (det är sjalen).

Om det är korrekt, hur menar de att jag ska upprepa 1-6? Det går väl inte?

Och vad är en udd?

INSTRUKTIONER
Lägg upp 2 maskor med F1.

Varv 1 (RS): rfb, räta maskor varvet ut.
Varv 2 (AS): räta maskor tills en maska återstår, rfb.
Varv 3 (RS): rfb, räta maskor varvet ut.
Varv 4 (AS): räta maskor tills en maska återstår, rfb.
Varv 5 (RS): rfb, räta maskor tills en maska återstår, rfb.
Varv 6 (AS), gör en udd: 1 am, *1 rm, lyft den högra maskan över den vänstra*, upprepa *–* ytterligare 2 gånger (maskat av 3 maskor), räta maskor tills en maska återstår, rfb.

Upprepa Varv 1–6 tills du har ungefär 13 gram av F1 kvar, avsluta med ett varv från AS.
 
Tack för tipset, tror jag kollat in dem!

Jag vill ha en löst sittande, rak tröja - inte figursydd och inte med tighta ärmar osv. Funderar på om herrmodell är säkrast...?
Som första islandströja skulle jag nog rekommendera Riddari eller afmaeli, roliga och enkla att sticka. Båda är raka så kolla måtten.
 
Tror inte jag förstod :) är inte bra nog på att sticka för det.

Jag gillar ju tjocka strumpor i socktjocklek, håller på att sticka ett par knästrumpor nu, en är klar. Har alltid knästrumpor i mina stövlar, första grejen jag stickar till mig! mönstrat i rött och vitt. Ofta fel såklart, hittade precis ett som jag inte orkade backa och fixa.

Gillar strumpstickning, runt runt i räta. (vansinnigt dyra stickor dock jag lyckades köpa :( , i lätt trä, som inte halkar ur. Fint färgade dock.)
Jo då kör på om du gillar tjocka sockor jag gillar tunna yllesockar som stickas tå upp på magicloop men det är ju min smak
 
Ok, nu har jag köpt stickor och lite garn och laddat ner stickbeskrivningen, och behöver hjälp. 🙈

Förstår jag det rätt att jag börjar med endast två maskor och att varv 1-6 skapar en trekant (det är sjalen).

Om det är korrekt, hur menar de att jag ska upprepa 1-6? Det går väl inte?

Och vad är en udd?

INSTRUKTIONER
Lägg upp 2 maskor med F1.

Varv 1 (RS): rfb, räta maskor varvet ut.
Varv 2 (AS): räta maskor tills en maska återstår, rfb.
Varv 3 (RS): rfb, räta maskor varvet ut.
Varv 4 (AS): räta maskor tills en maska återstår, rfb.
Varv 5 (RS): rfb, räta maskor tills en maska återstår, rfb.
Varv 6 (AS), gör en udd: 1 am, *1 rm, lyft den högra maskan över den vänstra*, upprepa *–* ytterligare 2 gånger (maskat av 3 maskor), räta maskor tills en maska återstår, rfb.

Upprepa Varv 1–6 tills du har ungefär 13 gram av F1 kvar, avsluta med ett varv från AS.

Det sjönk in nu och poletten trillade ner! Udden (som jag också fattar vad det är nu) ser dock ut som rotvälska, men det får jag ta när jag kommer dit.
 
Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns), men det är nog minst 35 år sedan.

Nu vill jag lära mig sticka så att jag kan sticka tröjor, strumpor och mössor, osv. Men var börjar jag?

- Instruktionsbok eller youtube?
- Vad bör jag köpa för att komma igång? Vilka olika slags stickor? Vad för slags garn? Hur mycket?

Jag tar gärna emot extremt styrda tips som ”Köp boken A, börja öva på att sticka B. Till det behöver du stickorna C och x nystan av garnet D”. Annars kommer jag att lägga väldigt mycket tid på att vela kring hur jag ska göra och då slutar det alltid med att det inte blir något av det.
https://www.garnstudio.com/lessons.php?category=knitting-basics&sort=default&cid=12
 
Jo då kör på om du gillar tjocka sockor jag gillar tunna yllesockar som stickas tå upp på magicloop men det är ju min smak
Uhm min smak är långa knäsockor, inte korta sockor. Så jag kommer inte att beställa det nej, men det är kul för någon annan. (förstår inte varför så kritisk till en liten länk).
 
Nu är jag igång! Jag har påbörjat stickningen, repat upp och börjat på nytt ett par gånger efterhand som fler polletter har trillat ner (som uddarna). Jag tror också att jag stickade för hårt i början vilket gjorde att det var lätt att tappa maskor. Ullgarnet som jag har delar sig också lätt så enstaka tillfällen fick jag bara med mig halva maskor.

Nu till det knepiga. Hur håller ni reda på var ni är i stickningen? T.ex. om man som i mitt fall ska sticka sex varv per ”sektion” där varje varv är olika. Jag föreställer mig att det är lätt att tappa bort sig om jag behöver avbryta mitt i en sektion. Tips?
 
Nu är jag igång! Jag har påbörjat stickningen, repat upp och börjat på nytt ett par gånger efterhand som fler polletter har trillat ner (som uddarna). Jag tror också att jag stickade för hårt i början vilket gjorde att det var lätt att tappa maskor. Ullgarnet som jag har delar sig också lätt så enstaka tillfällen fick jag bara med mig halva maskor.

Nu till det knepiga. Hur håller ni reda på var ni är i stickningen? T.ex. om man som i mitt fall ska sticka sex varv per ”sektion” där varje varv är olika. Jag föreställer mig att det är lätt att tappa bort sig om jag behöver avbryta mitt i en sektion. Tips?
Jag har markörer. Man kan använda en tråd i avvikande färg som markör eller något annat som är lätt att ta bort eller flytta med stickningen. Jag har köpta plastmarkörer för stickning.
 
Jag har markörer. Man kan använda en tråd i avvikande färg som markör eller något annat som är lätt att ta bort eller flytta med stickningen. Jag har köpta plastmarkörer för stickning.

Sätter du markören där ”sektionen” början och sedan räknar dig fram till var du är i stickbeskrivningen?
 
Nu är jag igång! Jag har påbörjat stickningen, repat upp och börjat på nytt ett par gånger efterhand som fler polletter har trillat ner (som uddarna). Jag tror också att jag stickade för hårt i början vilket gjorde att det var lätt att tappa maskor. Ullgarnet som jag har delar sig också lätt så enstaka tillfällen fick jag bara med mig halva maskor.

Nu till det knepiga. Hur håller ni reda på var ni är i stickningen? T.ex. om man som i mitt fall ska sticka sex varv per ”sektion” där varje varv är olika. Jag föreställer mig att det är lätt att tappa bort sig om jag behöver avbryta mitt i en sektion. Tips?
Har skrivit på en postit.
fast på hälen nu så bestämde jag att jag aldrig fick sluta om det inte var ett visst varv :laugh: men det var olika vartannat.
 
Min sjal avancerar framåt. I början repade jag upp så fort det blev fel, men nu försöker jag istället ignorera/hantera småfel.

Jag försökte plocka upp en tappad maska med resultatet att det blev pannkaka och jag fick repa upp 5 cm. Sen hade jag svårt att fatta var i stickningen jag var någonstans och det blev lite si och så.

Ett varv testade jag att sticka lite lösare för att se hur det skulle se ut och det syns också. Men jag tänker att det säkert inte syns när man har på dig sjalen. Dock tycker jag att stickningen blev snyggare med lite lösare stickning. Räta maskor är estetiskt sett inte en favorit.

En fråga som har uppstått är hur jag gör när inte stickorna längre räcker till? Sjalen ska ju bli ganska stor har jag tänkt.
 

Bifogade filer

  • IMG_1847.jpeg
    IMG_1847.jpeg
    312,6 KB · Visningar: 59
Min sjal avancerar framåt. I början repade jag upp så fort det blev fel, men nu försöker jag istället ignorera/hantera småfel.

Jag försökte plocka upp en tappad maska med resultatet att det blev pannkaka och jag fick repa upp 5 cm. Sen hade jag svårt att fatta var i stickningen jag var någonstans och det blev lite si och så.

Ett varv testade jag att sticka lite lösare för att se hur det skulle se ut och det syns också. Men jag tänker att det säkert inte syns när man har på dig sjalen. Dock tycker jag att stickningen blev snyggare med lite lösare stickning. Räta maskor är estetiskt sett inte en favorit.

En fråga som har uppstått är hur jag gör när inte stickorna längre räcker till? Sjalen ska ju bli ganska stor har jag tänkt.
Snyggt!

Du får trycka ihop stickningen, på stickorna. Vilket även är en fördel med rundstickor, för då kan man välja vilken kabellängd som passar bäst. Jag använder 80 cm till allt 😊
 
Snyggt!

Du får trycka ihop stickningen, på stickorna. Vilket även är en fördel med rundstickor, för då kan man välja vilken kabellängd som passar bäst. Jag använder 80 cm till allt 😊

Tack! Jag var precis på garnaffären och köpte mer garn och fick då tips om rundstickor. Hon tyckte även att jag skulle ha lite tjockare stickor och om jag ville få det riktigt fint även börja om från början.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp