Jag vill lära mig sticka. Var börjar jag?

Philosophia

Trådstartare
Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns), men det är nog minst 35 år sedan.

Nu vill jag lära mig sticka så att jag kan sticka tröjor, strumpor och mössor, osv. Men var börjar jag?

- Instruktionsbok eller youtube?
- Vad bör jag köpa för att komma igång? Vilka olika slags stickor? Vad för slags garn? Hur mycket?

Jag tar gärna emot extremt styrda tips som ”Köp boken A, börja öva på att sticka B. Till det behöver du stickorna C och x nystan av garnet D”. Annars kommer jag att lägga väldigt mycket tid på att vela kring hur jag ska göra och då slutar det alltid med att det inte blir något av det.
 
Youtube är guld! Även en ”privatlärare” är bra om du känner någon som kan sticka. ☺️

Är det något speciellt du vill börja med? Så kan jag leta garn och mönster. 😁

Jag håller precis på att lära mig igen jag med och har stickat två par halvvantar hittills.

Jag tror att jag framförallt behöver börja med något väldigt enkelt, t.ex. en halsduk? Kanske något där jag får öva på olika sorters maskor.

Exempelvis har jag vaga minnen av hur man lägger upp maskor för att sticka en halsduk med enkom raka maskor, men jag minns nog inte hur man gör när man ”vänder” när man har stickat alla maskor. Och jag har inget begrepp om vad för stickor jag behöver köpa eller hur tjockt garnet ska vara.
 
Jag körde varianten: titta en sån snygg tröja! Hur svårt kan det vara?

Köpte garn och stickor enligt mönstret.

Sen kollade jag youtube för varje 'moment' jag inte kände igen. Tex aviga maskor. Eller avmaskning. Osv.

För hur svårt kan det vara? :rofl:
 
Kolla in https://hagenhuset.se. Hon har många trevliga mönster och tydligt vilka garn och stickor som passar samt mönster på svenska.

En halsduk tar mest lång tid. 😁 Jag hade börjat med något lite mindre så man blir klar inom rimlig tid, men det gör du ju som du vill. ☺️


Jättebra sida med massor av fina mönster, men jag tycker inte att det framgår vad som är nybörjarvänligt. Den här till exempel: https://hagenhuset.se/products/zero-waste-sjal-svenska

Jag tänker att en halsduk kan vara bra för att öva på olika maskor och få dem jämna och fina. Typ strumpor inbillar jag mig (kanske felaktigt) är mer avancerat?
 
Om du har facebook så finns det en hel del stickrelaterade grupper där allt från proffs till rena blåbär hänger och det brukar vara hjälpsamt att skola in nya i nörderiet 😁
 
Jag körde varianten: titta en sån snygg tröja! Hur svårt kan det vara?

Köpte garn och stickor enligt mönstret.

Sen kollade jag youtube för varje 'moment' jag inte kände igen. Tex aviga maskor. Eller avmaskning. Osv.

För hur svårt kan det vara? :rofl:

Tanken har slagit mig, men jag vet inte riktigt om jag vill jobba så. :D Jag är nog mer av slaget att jag vill lära mig och sedan bara kunna sticka på (typ som avslappning).
 
Stickgrupper på fb, youtube och kan du räkna till 10 så är du hemma😁👍🏼

Jag lärde mig sticka som barn, sen knappt stickat nåt mer avancerat än vanlig slätstickning modell halsduk. Förra sommaren fick jag för mig att sticka islandströjor och nu har jag gjort typ 10st och 10 par strumpor och lika många lovikavantar/tumvantar.

Varnar bara för att garn är dyrt och beroendeframkallande
 
Jag frågade min mamma om tips hon stickar jämt 😅 och hon säger att halsduk är enklast, och att resår stickning blir finast. Då får du träna på att få jämna maskor. Men tröjor, typ till barn eller dockor är inte heller så svårt och kanske känns lite roligare. Hon lärde sig sticka dockkläder först, sen tröjor sen vantar och sist raggsockor, hälar på sockor kan vara knepigt.

På hobbii finns mycket gratismönster (vet ej hur bra dom är), och även hos Drops Har mycket mönster gratis.
 
Stickgrupper på fb, youtube och kan du räkna till 10 så är du hemma😁👍🏼

Jag lärde mig sticka som barn, sen knappt stickat nåt mer avancerat än vanlig slätstickning modell halsduk. Förra sommaren fick jag för mig att sticka islandströjor och nu har jag gjort typ 10st och 10 par strumpor och lika många lovikavantar/tumvantar.

Varnar bara för att garn är dyrt och beroendeframkallande

Imponerande! Det låter lovande!

Hur svår skulle du säga att den här är? https://hagenhuset.se/products/zero-waste-sjal-svenska

En sjal känns väldigt användbar.
 
Jättebra sida med massor av fina mönster, men jag tycker inte att det framgår vad som är nybörjarvänligt. Den här till exempel: https://hagenhuset.se/products/zero-waste-sjal-svenska

Jag tänker att en halsduk kan vara bra för att öva på olika maskor och få dem jämna och fina. Typ strumpor inbillar jag mig (kanske felaktigt) är mer avancerat?
Jag har stickat det där mönstret, det är nybörjarvänligt och innehåller bara räta maskor. Finns gratis på ravelry.com :)
 
Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns), men det är nog minst 35 år sedan.

Nu vill jag lära mig sticka så att jag kan sticka tröjor, strumpor och mössor, osv. Men var börjar jag?

- Instruktionsbok eller youtube?
- Vad bör jag köpa för att komma igång? Vilka olika slags stickor? Vad för slags garn? Hur mycket?

Jag tar gärna emot extremt styrda tips som ”Köp boken A, börja öva på att sticka B. Till det behöver du stickorna C och x nystan av garnet D”. Annars kommer jag att lägga väldigt mycket tid på att vela kring hur jag ska göra och då slutar det alltid med att det inte blir något av det.
Jag har börjat sticka :) Jag rekommenderar i första hand mamma och en hantverksjulmarknad med ett stickset med stickor, nystan och mönster för en halsduk. Så började jag. Halsduken bestod av enbart räta maskor och löst stickad och blev jättefin, present till mamma. (fördelen med mamma eller tant Agda är att de kan lägga upp maskorna åt en :rofl:)

I andra hand rekommenderar jag Youtube. Det här var mönster två jag försökte

https://svenska.yle.fi/a/7-1077807

Notera vad det ska vara för storlek på garnet och stickorna och gå till en supermysig liten stickbutik och be dem plocka fram ngt med storleken. (det ger härlig känsla :) ).

Mönstret är superlätt och går jättesnabbt att sticka eftersom stickorna är gigantiska och garnet är typ grövre än Lovikka och hon visar extremt tydligt hur man gör och det blir en väldigt mysig poncho (som jag gav till mamma). Klar till jul!

Btw är stickor som sitter ihop med en tråd bekväma.

(nr tre var att jag gick till stickbutiken och sa att jag tänkte sticka en sådan här Harry Potter halsduk, vad behöver jag. Det rekommenderar jag inte som första projekt eftersom det tog ett år att sticka med så tunt garn och rundstickning. Jättefin dock, men som första projekt hade jag bara struntat i det till slut. Beställningsjobb till ungen.)

Ytterligare ett tips, halsdukar som inte stickas som en tub, och inte med mosstickning, utan platta, tenderar att krulla sig i kanterna om det inte är löst stickade räta maskor bara :D
 
Senast ändrad:
Den kostade där med, men jag kör på denna! 😄 Jag ska in till stan och klippa håret så jag passar på att köpa stickor och garn då!
Jaha! Var 100 på att det var gratis där, sorry!

Vad roligt! Jag har stickat mina i Järbo 2 tr ull. Addi är mitt favoritmärke på stickor, men det är ju olika vad man gillar. Dom har mjuk kabel och är rätt hala så garnet glider lätt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp