#jagvetvadensnippaär

Tycker det lät på länkarna i SVT som att HD hade sagt att hovrätten inte hade behövt fria oavsett, att de inte var låsta av åklagarens yrkanden?

Nej jag minns inte hur den första sammansättningen resonerade kring detta men det var jättemärkligt att de plockade bort ett rekvisit och sedan bara ogillar alltihop. Trots att bevisningen verkade godtas för allt utom just det moment som innebar penetration.

Domstolen är låst av gärningsbeskrivningen på så sätt att de får inte själva lägga till saker eller moment, men är ju helt oförhindrade att bedöma att stora delar av det som påstås är bevisat och bara plocka bort det som inte är bevisat. Så om ett rekvisit faller bort och resten ändå är ett brott så går det att döma för det.

Det är ju vanligt med brottsrubriceringar som t ex stöld och egenmäktigt förfarande, om domstolen prövar ett stöldåtal och konstaterar "nej men vi tycker inte att det är bevisat den delen som gäller tillägnelseuppsåt, kan det då bli något annat av det som återstår och som faktiskt är bevisat? Ja eftersom allt annat ingår i rekvisiten för egenmäktigt förfarande".
 
Nej jag minns inte hur den första sammansättningen resonerade kring detta men det var jättemärkligt att de plockade bort ett rekvisit och sedan bara ogillar alltihop. Trots att bevisningen verkade godtas för allt utom just det moment som innebar penetration.

Domstolen är låst av gärningsbeskrivningen på så sätt att de får inte själva lägga till saker eller moment, men är ju helt oförhindrade att bedöma att stora delar av det som påstås är bevisat och bara plocka bort det som inte är bevisat. Så om ett rekvisit faller bort och resten ändå är ett brott så går det att döma för det.

Det är ju vanligt med brottsrubriceringar som t ex stöld och egenmäktigt förfarande, om domstolen prövar ett stöldåtal och konstaterar "nej men vi tycker inte att det är bevisat den delen som gäller tillägnelseuppsåt, kan det då bli något annat av det som återstår och som faktiskt är bevisat? Ja eftersom allt annat ingår i rekvisiten för egenmäktigt förfarande".
Så det var väl där deras bakläxa låg helt enkelt?
 
Så det var väl där deras bakläxa låg helt enkelt?

Ja. Bara att det är feldömt/dåligt bevisvärderat kan ge prövningstillstånd i hovrätten för mindre allvarliga brott där det krävs prövningstillstånd redan i andra instans. Men är det på HDs nivå så är "feldömt i sak"/dålig bevisvärdering inte i sig ett skäl för bakläxa genom återförvisning, och i princip inte heller prejudikatfall så att HD tar upp det och dömer själva.
 

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 314
  • Låst
Kropp & Själ Jag tycker att det ofta pratas om kvinnors fertilitet, kvinnor ska inte vänta för länge med barn etc. Men varför pratar vi inte om män...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 936
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp