#jagvetvadensnippaär

Screenshot_20230228_150719.jpg

https://www.aftonbladet.se/a/4oWKG6
:grin:
 
Jag kan inte låta bli att fundera på hur utfallet blivit om en pojke sagt att mannen stoppade in ett finger i min rumpa?
Jag har också funderat i de banorna, över vilka andra ord som i nästa åtal rörande våldtäkt mot barn kan tolkas lite fritt efter valfri ordbok, i enlighet med den här domen.

I ditt exempel med allt annat lika skulle man förstås med hovrättens resonemang konstatera att ja, det är styrkt att mannens finger var inne i pojkens rumpa, och att det också i ett förhör beskrivits som "långt inne". Sedan skulle man självklart plocka fram ordboken, för något annat vore otänkbart med ett så vagt, vardagligt och ospecifikt ord som rumpa, i en svensk hovrätt. När ordboken väl plockats fram, och här är det inte särskilt noga om olika ordböcker har olika definitioner (som i fallet med snippa), utan man tar den ordbok som man råkar slå upp helt enkelt.

När ordboken väl konsulterats konstaterar hovrätten att rumpa är ett vardagligt ord för "bakdel på människa" (svensk ordbok), och därmed inte synonymt med kroppens inre delar. Hovrätten säger därför i sin slutliga dom att det visserligen är styrkt att mannens finger varit inne i rumpan, men eftersom det är oklart vad rumpa faktiskt syftar på så är det inte tillräckligt tydligt utan mannen går fri. Det är styrkt att mannens finger var inne i rumpan så det är förstås fortfarande ett sexualbrott mot barn som mannen gjort sig skyldig till, och då finns det även en möjlighet för rätten att döma i enlighet med det, men hovrätten väljer givetvis att bortse från barnperspektivet och ej göra detta då man inte vill hjälpa åklagarsidan för mycket.

Varför ändra på ett vinnande koncept, självklart bör detta appliceras även på pojkar, för om man ska tro gänget som friade är detta ett mycket rättssäkert förfarande, vad kan gå fel?

(Inlägget kan innehålla spår av ironi.)
 
Jag har också funderat i de banorna, över vilka andra ord som i nästa åtal rörande våldtäkt mot barn kan tolkas lite fritt efter valfri ordbok, i enlighet med den här domen.

I ditt exempel med allt annat lika skulle man förstås med hovrättens resonemang konstatera att ja, det är styrkt att mannens finger var inne i pojkens rumpa, och att det också i ett förhör beskrivits som "långt inne". Sedan skulle man självklart plocka fram ordboken, för något annat vore otänkbart med ett så vagt, vardagligt och ospecifikt ord som rumpa, i en svensk hovrätt. När ordboken väl plockats fram, och här är det inte särskilt noga om olika ordböcker har olika definitioner (som i fallet med snippa), utan man tar den ordbok som man råkar slå upp helt enkelt.

När ordboken väl konsulterats konstaterar hovrätten att rumpa är ett vardagligt ord för "bakdel på människa" (svensk ordbok), och därmed inte synonymt med kroppens inre delar. Hovrätten säger därför i sin slutliga dom att det visserligen är styrkt att mannens finger varit inne i rumpan, men eftersom det är oklart vad rumpa faktiskt syftar på så är det inte tillräckligt tydligt utan mannen går fri. Det är styrkt att mannens finger var inne i rumpan så det är förstås fortfarande ett sexualbrott mot barn som mannen gjort sig skyldig till, och då finns det även en möjlighet för rätten att döma i enlighet med det, men hovrätten väljer givetvis att bortse från barnperspektivet och ej göra detta då man inte vill hjälpa åklagarsidan för mycket.

Varför ändra på ett vinnande koncept, självklart bör detta appliceras även på pojkar, för om man ska tro gänget som friade är detta ett mycket rättssäkert förfarande, vad kan gå fel?

(Inlägget kan innehålla spår av ironi.)
Det handlar enligt mig om vad domarna kan identifiera sig med. Ett finger som gnids i yttre delarna av en kvinnas könsorgan är för dom inget konstigt. Att ett barns kön inte ser ut på samma sätt passerar dom obemärkt. Det slog dom inte upp i sin jakt på centimetrar.
Men ett finger i en rumpa - det vet varenda karl att det är ett finger i analen. Så det hade inte behövt en tolkning.
 
Det handlar enligt mig om vad domarna kan identifiera sig med. Ett finger som gnids i yttre delarna av en kvinnas könsorgan är för dom inget konstigt. Att ett barns kön inte ser ut på samma sätt passerar dom obemärkt. Det slog dom inte upp i sin jakt på centimetrar.
Men ett finger i en rumpa - det vet varenda karl att det är ett finger i analen. Så det hade inte behövt en tolkning.
100%!
En kvinnas kön är mera enligt normen något som en (vuxen!) kvinna får kanske finna sig i att bli vidrörd vid/i/på, det är ju ändå något som händer under en "vanlig" sexakt - kan ju inte vara så farligt. Det borde ju kvinnan vara van vid tanken av :idea:
Slutligen så blir alla flickor en kvinna (med undantag) också, så det sprider lite ned till dem.
Men en pojkes rumpa :eek: det är ju inte enligt normen! 🙅‍♀️

Det behöver inte ha varit något medvetet av dem heller, normen är genomsyrar vårt samhälle alltför djupt.

OT men apropå normen, hade det varit en vuxen kvinna som tafsat på en pojkes kön ... :meh: (förtydling; menar att risken finns att det hade nog inte tagits lika seriöst som andra sexuella övergrepp för att se på andra sidan av skalan och skadan som normen kan innebära)

/strössel av ironi kan tillkomma i texten
 
Läser/följer Osains debattinlägg och undrar vad det är för djävla bananrepublik vi lever i 🤬
Vad är det som händer i, och med, detta land - jag skäms snart att vara medborgare :bag:
 
Det handlar enligt mig om vad domarna kan identifiera sig med. Ett finger som gnids i yttre delarna av en kvinnas könsorgan är för dom inget konstigt. Att ett barns kön inte ser ut på samma sätt passerar dom obemärkt. Det slog dom inte upp i sin jakt på centimetrar.
Men ett finger i en rumpa - det vet varenda karl att det är ett finger i analen. Så det hade inte behövt en tolkning.
Jag håller med om att det handlar om vad domarna identifierar sig med, och i slutändan är det en form av sexism. Jag tror att hade ordet varit rumpa och barnet varit pojke hade processen troligtvis inte sett ut såhär, trots att rumpa enligt ordboken inte har en entydig betydelse. Men man hade aldrig kommit så långt som till att slå i ordboken. I det scenariot hade man som du säger gått på vad pojken rimligen hade menat med att fingret var inne i rumpan, på ett sätt som man tydligen vägrar göra när det är en flicka och snippa det handlar om.
 
Eva Lotta Swahn kritiserar hovrätten på flera punkter.

Bland annat anser hon att hon under förhandlingen pressades att ta bort ett andrahandsyrkande om sexuellt ofredande ut gärningsbeskrivningen. Rättens ordförande ska ha sagt att det var ”väl magstarkt” att ha det invävt.

Åklagaren skriver att hon till slut tog bort yrkandet med hänsyn till ”den värdeladdade kommentaren”.

Eva Lotta Swahn kritiserar även hovrätten för att ”inte väckt frågan om betydelse eller innebörd av snippa under förhandlingen”, och frågar sig om resonemanget verkligen är förenligt med barnets bästa och barnkonventionen.
Citat från https://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-begar-att-snippadomen-overklagas/
 
Jag har suttit i hovrätten som nämndeman och man blir ofta totalt överkörd av juristdomarna och har ingenting att sätta emot. Plus då att för det mesta spelar det ingen roll eftersom lekmännen blir överröstade. Att förklara sig skiljaktig är inte något man gör i första taget. Dock att nämndemännen inte ens försökte, särskilt när de hade en av domarna på sin sida är helt förkastligt och det är med all rätta de avgår. Önskar bara att domarna gjorde detsamma. Men de sitter säkert och höhöar över PK mediadrevet. Förhoppningsvis får de riktig smäll på fingrarna av HD. Det är det enda som skulle göra verkan.
 
Högsta domstolen tar upp snippadomen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/snippadomen-tas-upp-av-hogsta-domstolen

De tar inte upp själva målet igen. Men ska pröva frågan om rättegångsfel har förekommit. Målet i övrigt är vilande i väntan på Högsta domstolens bedömning.
Förstår jag detta rätt? Om det konstateras rättegångsfel så skickas målet tillbaka. Innan man bestämt det så kommer man inte ta ställning om "snippa-frågeställningen" tas upp av HD eller inte.

För om det skickas tillbaka så faller den ändå bort som inaktuell. För då blir det ju den nya hovrättsdomen som kommer att gälla. Och den lär säkerligen inte komma med in ny likadan snippa-skrivning.

https://www.domstol.se/nyheter/2023...lstand-i-en-delfraga-i-ett-uppmarksammat-mal/
 

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 290
  • Låst
Kropp & Själ Jag tycker att det ofta pratas om kvinnors fertilitet, kvinnor ska inte vänta för länge med barn etc. Men varför pratar vi inte om män...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 905
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp