jah behöver hjälp!!!

manpila

Trådstartare
Hur ska jah få min 20 åriga kallblodstrv med en lång skritt att gå sakta???(min mammas arab har en kort skritt,och jag vill kunna rida brevid dom,inte flera meter i från dom) Använder ett sidepull av rep med nosludd,men hon vägrar att gå sakta:(. Hon saktar in jätte snällt i galopp o trav men inte i sktitt. I paddocken kan hon både skritta sakta o snabbt,men det är ju för att hon hatar paddocken:angel:.funderar på att använda min egen gjorda repgrimma som jag har knytit fast 2 ringar på sido knutarna och på så vis rida "vanligt". Men är en repgrimma skarpare än ett sidepull??? (vill inte använda bett eller hack)

Sv: jah behöver hjälp!!!

Du får inte hästen att gå saktare genom att dra och bromsa framtill. Många hästar som gått på banan tar drag i tyglarna som en uppmaning att öka farten, och sitter du då och håller igen hela tiden är det inte konstigt att den fortsätter att ånga på.

Gör många halvhalter när ni är ute så du "fångar upp" hästen. Sitt inte och dra hela tiden, sitt avslappnad och lugnt med lätt kontakt i tyglarna och gör små förhållningar och halvhalter. Om vägen tillåter kan du med fördel göra en liten snäv volt om hästen börjar gå för fort och upprepa så fort hästen börjar älga på igen.

Jag har jobbat mycket med "fem steg och sedan halt". Göra halt efter fem steg. Det ska vara fem, inte fyra eller sex eller två. Efter en stund brukar min dam lugna ner sig... Det får henne att tänka mera bakåt.

Annars får väl din mamma trava bredvid er medan ni skrittar:D

Hon har inte gått på travet,aldrig startad. Gått som avelsto tills jag fick henne. Det dära med fem steg låter bra;). Men är repgrimma skarpare än sidepull?? Tack för svaren:)

Det tror jag inte. Det beror ju på hur du rider!
Men när jag provade att rida ut i skogen med side pull travade vi i 7km eftersom jag inte fick stopp på tanten...:laugh: Så det gör jag inte om. Jag använder rakt gummibett, mycket milt men ändå mer än side pull.

Det är ingen bra idé att försöka få hästen att skritta sakta=hämma hennes fina skritt. Mammas arab får väl pinna på lite bättre istället, eller rent av gå i kort trav när ni skrittar! Var glad över att din häst har en bra skritt istället:)

Visst kan man göra förhållningar och halvhalter för att kontrollera lydnad och lyhördhet hos hästen men att göra det regelmässigt och i syfte att korta steget låter inte sunt i mina öron.

Liknande trådar

Ridning Har en varmblodstravare på 15 år valack som gick på travet tills han var 10 år sen varit runt lite men knappt riden mycket.En bonde...
Svar
3
· Visningar
1 388
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 391
Senast: Heulwen
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 527
Senast: Appetax
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet... 2
Svar
20
· Visningar
2 443
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur