Jaha, förvirrad igen.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Blue_moon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 844
B

Blue_moon

Min tränare tycker det börjar bli dags för mig att rida på kandar innan jag börjar tävla "kandarklasserna". Tyvärr så tränar jag inte för denna så ofta (bor en bit härifrån) utan jag tränar också för ytterligare en lite oftare, som bor närmare. (Den första tränaren är min s.k. ordinarie, den som jag tycker det går bäst för, men jag åker inte 10 mil enkel reda varje vecka utan det får bli var sjätte. Jag passar på att träna för den tränaren som bor närmare mellan dessa gånger, visst bra går det och h*n hjälper oss men det känns inte som om h*n har det lilla extra för mig och min häst.)

Nu till min fråga. Min första tränare säger att jag ska ha bridongbettet lite längre än stången; 1 cm längre än vanligt och stången av samma storlek som jag har det vanliga bettet (10,5 cm). Men min andra tränare säger tvärt om!
Och för att göra allt ännu roligare; Frågade en i stallet som är duktig på bett, sadlar mm. Den människan sa att betten ska vara i samma storlek! Nu blev jag förbryllad...

Jag ska ha rätt så smala bett, låg tungfrihet på stångbettet, men hur långa ska de vara? Hur brukar ni göra?
Kan inte alla göra likadant eller är det bara jag som råkar ut för olika viljor och "kunnigheter"?

Sv: Jaha, förvirrad igen.

Det logiska är att ha stångbettet en cm kortare än bridongen, eftersom bridongen måste ha utrymme att "böja sig" lite medan stången är helt rak.

Jag har samma längd på betten, min häst fungerar bäst på det...

Om man köper betten i ett "set" som jag gjort, då är bridongen lite längre..

Bridongen ska ligga rakt genom munnen, precis som ett tränsbett.

Om det har utrymme att vika sig finns dels risk för de typiska betselskador som för långa tränsbett kan ge, dels kan det hänga ner och krocka med stången.

Stången brukar av sig självt på många hästar bli något längre pga att allt ska rymmas mellan skänklarna. Då stången inte är ledad så är det inte lika illa om den är lite för lång heller, inom rimliga gränser, såklart.

Pinky hade sitt vanliga tränsbett, 10 cm, som bridong och 1 cm längre stång.

jag har en ngt längre bridong, stången i "normal" storlek. men jag tror inte att det har ngn betydelse eg, huvudsaken är att betten ligger bra och inte riskerar nypa hästen

När jag och min tränare provade ut kandar till min häst rekomenderade hon mej att köpa ett stångbett i en strlk större än normalt.
Vilket passade perfekt. Stången lite längre, bla för att allt ska få platsmellan skänklarna som nån skrev och att bridongen ska kunna ligga sas rakt i munnen, vilket ett bridong av ordinarie strlk gör.
Sen får man ju prova och testa vad som passar hästens mun och anatomi bäst. Det finns ju de som har stången som kortare eller att båda betten är lika långa.
Men om jag var du skulle jag köpa en stång i strlk större och sen isf byta om den helt enkelt inte passar.

på mitt kandar har jag 10,5cm bridong och 11,5cm stång.. och det blev så för jag fick inte tag på någon stång i 10,5.. och det funkar bra så som jag har.. men det är ju olika från häst till häst hur man ska ha..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 866
Senast: Farao
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan... 2
Svar
29
· Visningar
4 041
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 604
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Hiss eller diss - del 6
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur