Jaha, sá blev det en mardröm till slut....

Lämna fölet till obduktion, det gjorde vi så du kan utesluta virusabort. Mig kostade obduktion ca 800:- . Är det Virusabort måste ditt sto vara isolerat, men det har väl din veterinär talat om för dig. Mitt sto fick Hippotrim mot ev fång som kan dyka upp på sto som kastar, stona kan bli väldigt sjuka efter en kastning. Men du behöver inte misströsta utan gör ett nytt försök. Hoppas att ditt sto var fosterförsäkrat så du får till baka lite pengar.
 
Re: Beklagar verkligen din förlust

Satckars ni!!! Om jag hade varit Du hade jag sett till att få en ordenlig gynekologisk undersökning på stoet gjord av en kompetent hästveterinär (gärna gyn spec), samt att alla aktuella prover skulle tas. Hade detta inte visat något konstigt (eller att de visserligen hittar någon infektion eller liknande, men som går att behandla) hade jag absolut betäckt igen.

Du får nog stå på dig och tjata på veterinären är jag rädd. Och, som sagt, anlita någon som DU känner förtroende för.

LYCKA TILL!!
 
Utifrån det du berättat med flytningar nu efter "fölningen" så tycker jag att ni ska skölja henne även om du inte ska betäcka om henne. Hon har med all sannolikhet en infektion! Brunaktiga flytningar får hästen inte utan anledning.

Om du ska betäcka om henne (vilket jag absolut tycker att du ska!) så ge henne först en "städbrunst" då ni bara tar bakt. prov och sköljer henne så att hon är ren och fin till nästa brunst!

Lycka till!
 
Håller absolut med föregående talare! Har hon missfärgade flytningar så hade jag sköljt om det var mitt sto.

Skölj, bakt.prov och antibiotika som tar död på "fulingarna" innan någon ny betäckning. :bow:
 
Håller absolut med! Stoet ska inte ha några flytningar alls, någonsin. Förstår inte hur vet har kunnat bortse från det under dräktigheten. Vid tecken på inflammation görs ett baktprov. Man brukar skjölja ur allt som inte hör hemma i livmodern och sedan behandla med antibiotika, först direkt i livmodern och sedan "som vanligt".
 
Tack ännu en gáng för alla svar, det värmer i all ledsamhet.

Stoet har varit "gojsigt" i nágra dagar med blod och slem, men nu ser hon ren och fin ut igen. Hon har fátt en antibiotika vagitorie, men inte mer än det.

Ska ringa en ny vet. i morgon, dá föregáende inte ger sá stort förtroende.
Kanske ska jag ringa den vet. som har inseminerat, eler har inte de spec.kompetens?
Annars blir det den som kommer frán en klinik i närheten....

Máste frága när ston kommer i brunst efter att de kastat? Är det efter dryga veckan eller senare? Kan jag dá ta prover mm under den brunsten och sedan, om allt är ok seminera vid trettiodagars, om betäckning är aktuellt?

Ja, skriv gärna en lista om vad som ska göras i turordning, den som har lust. Jag vet inte mycket. Har endast varit med vid nágra fölningar och nágot ultraljud, men angénde själva planer och förarbete sá vet jag inte sá mycket.
Vid förra betäckningen sá skickade jag henne till hingststationen, dá jag inte hade koll pá brunstcykeln, eftersom betäckningen inte var planerad och blev väldigt sen....
 
Jaha, om man nu ska betäcka i ár sá kommer man ju till frágan igen dá.... vilken hingst?
Svárt att välja med sá mánga fina.
Nágra förslag pá hingstar här nere?
Stoet är efter Sack-Lester och lite grövre i kroppen.
 
Ville bara säga att jag kan tänka mig hur hopplöst allt måste kännas just nu. Sååå sorgligt. MEN jag hoppas att ni väljer att betäcka om henne om allt ser bra ut enl. veterinär, och att plåmboken håller. Skriv och berätta hur allt fortlöper! Önskar er all lycka!!!
 
Lägger mig i lite grann i diskussionen...

Du bad om en lista.

Först och främst så måste du få till en obduktion som visar vad fölungen IGENTLIGEN dog av.
Om inte annat för att utesluta virusabort.
Vart tog efterbörden vägen??
Miljarders smittämnen där!!!

Om inte så sker så bör du hålla ditt sto isolerat från övriga stuterier (eller dräktiga ston)i 6 veckor.
(du vill väl inte sprida vidare va)

Under tiden så ser du till att hon sinar ordentligt.
Du tar ut veterinär för att skölja ur.
Säkert får hon en antibiotikakur.
Håll igång henne samtidigt som du håller koll på temp efter att du medicinerat klart.

OM nu fölet självdog av en annan radda med orsaker så kan du nog ändå inte räkna med att ta henne till hingststation förrän efter två brunster.
Den ena som "rening" och den andra för att se att allt är OK.

När allt detta är gjort så har du en märr som är "färdigisolerad" och fräsch för betäckning.

Om du sedan tycker att du vill använda samma hingst eller inte är upp till dig.
Själv tillhör jag nog dom vidskepliga.
Byter hellre hingst.

AM
 
Tack AM!

Inga delar av fölet eller efterbörd finns kvar hemma, dá det nu är hämtat av ett företag.
Vet. nekade till att nágon vidare kontroll behövdes och hon kunde inte ens säga mig vart jag kunde vända mig för sádant, sá jag kan ju inte hálla kvar kroppen hemma i värmen tills jag hittade en lösning.....

Om hon skulle ha virusabort sá máste hon fátt det pá hingststationen, eftersom hon bara varit i mitt stall sedan dess och inte ens varit utanför hagen.
Kan hon ha blivit smittad sá tidigt, utan nágra tecken? Hon är nu även vaccinerad (vet att det inte ger fullgott skydd).

Hennes juver börjar redan försvinna och jag har henne till att springa lös en stund varje dag, utöver normal hag - gáng. Nágon feber har hon aldrig haft.

Har pratat med flera vet. och även en gynekolog, som säger att hon inte bör sköljas om inget är fel....
Instrumenten som används vid all invändig behandling, kan skada slemhinnan i onödan. Därför har jag fátt rádet att ta prov vid brunst, men när kommer den första efter en abortering?

Ja, samma hingst blir det nog inte igen.....
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: Pirayan
·
P
Hästvård Sá, jag var alltsá och röntgade min häst idag, 9,5 mánader efter att hon fick benbrott i knätrakten (fibia tuberosity). Allt har gátt...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp