Jaha, så det blir igångsättning ...

Mitten

Trådstartare
Jag har just fått tid för igångsättning. Nästa onsdag (då är jag i v 38+0) kommer det att ske :eek: Jag har ju fortfarande en vecka att ändra mig på iofs :angel:

Har haft sån gräslig foglossning och efter att blodtrycket börjat stiga och sömnbristen blivit olidlig, så tyckte de att det räcker nu. Jag var på KS igår, då hade jag inte sovit en enda minut på över 48 timmar. Jag har dessutom en förkylning i kroppen, så nu har jag fått tabletter för att kunna sova plus smärtstillande som jag ska ta dygnen innan igångsättningen så att jag är UTVILAD inför den. Jag är livrädd för att ta tabletter men börjar inse nödvändigheten i det ...

Så nu är jag jätterädd :eek: Bebisen har ju ingen tanke på att komma ut nu (tappen var bara lite uppmjukad) så det känns som en sån där hemsk och långdragen och smärtsam process med igångsättning ... samtidigt kan jag ju inte fortsätta såhär.

Hur skulle ni gjort? Någon som gjort något liknande?
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Kära du tacka och ta emot!! Finns ingen orsak att plågas i onödan (gå och ha ont) hade de inte tyckt att du verkligen var värd det hade de inte gjort det!!
Var inte rädd miljoner kvinnor har fött barn före dej i miljoner år och det har gått bra så det gör det för dej också (så tänkte jag).
Det hade nog varit jobbigare att vänta och vara utmattad för man behöver lite krafter så se igångsättningen som positiv och att den underlättar ;)
Tänk på att förlossning är en kortvarig engångssmärta (snart är bebisen ute) och den är inte konstant utan stötvis så är det lättare att förbereda sig mentalt + ett tips jag fick var att "ta emot värksmärtan" och inte spjärna emot och att tänka att varje värk/smärtvåg var ett steg närmare förlösning/slut på smärtvågor

Värkarna är ju positiva du närmar dig belöningen ditt underbara fantastiska barn!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Igångsatt blev jag ju, men samtidigt var ju "allt redo", tappen supermjuk och i princip utplånad, och öppen 4 cm. Tog ändå 14 timmar, men jag tror (så även läkarna) att om jag fått epiduralen och kunnat slappna av innan så hade det gått fortare (från epidural till bebis; 1 timme och 45 minuter, under vilka jag öppnade mig från 5cm till vidöppen)

Där fick jag för att jag så benhårt bestämt mig för att absoluuuut inte ha epidural :angel: Så ska jag råda dig så; epidural direkt. Jag tycker absolut inte du sak vara rädd för att ta tabletterna dygnet/n innan förlossningen, att vara utvilad är jättebra (jag var jätterädd för tabletter under hela gravidieten men tog ändå både en smärtstillande och en sömntablett dygnet innan igångsättningen... det var skitskönt att få sova en hel natt innan - och välbehövligt...), se till att äta och dricka ordentligt innan nu när du har chans att "förbereda" dig, det tyckte jag var guld värt.

Tänk också på att bebis ju är fullgången i 38+0, och att gå två veckor extra emd dina besvär är ju en ÄNNU MER utdragen och smärtsam process... Förlossningen tar man sig liksom igenom på ett eller annat sätt, och när du väl är igångsatt, då är bebis nära förestående.


*Pepp* :banana::banana::banana:
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Jag blev också igångsatt.

Var öppen 2 cm av mig själv.

Fick första omgången gel på torsdag förmiddag.

Torsdag kväll hade det fortfarande inte hänt något och jag fick andra dosen gel vid halv sex. Jag hade lite sammandragningar men inget mer.

Vid halv tio började vattnet sippra men de trodde inte det skulle bli några barn på natten.

Mellan ett och tre hade jag det riktigt jävligt. Fy fan vad det gjorde ont. Bad sambon ringa på bm vid tre och då visade det sig att jag var fullt öppen.

Sen var det full aktivitet och förberedelse för att föda barn. Fredag morgon kvart i fem och halv sex föddes mina barn.

Bättre förlossning än så här kan man nog inte önska sig. Sprack inget och varken jag eller bm tyckte att någon smärtlindring var nödvändig.

Så min erfarenhet talar för att det även kan vara positivt med igångsättning! :)

/Timsetim
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Ok, man kan inte veta på förhand hur det ska gå eller ej. Min egen högst personliga erfarenhet är dock att om det går och man står ut undvika igångsättning när det inte är moget. För mig blev det 5 dagar på cytotec och sedan värkstimulerande dropp och hypertona värkar.

Dock kom en helt fantastisk liten loppa ut och det är jag innerligt tacksam för.
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Tack så supermycket för alla peppande svar :bow:

Epiduralen var en väldigt intressant grej, jag är lite rädd för den för att den ökar risken för att värkstimulerande dropp skall vara nödvändig. Men om den istället påskyndar det för att man slappnar av - då är det ju en helt annan sak. Då kanske man ska satsa på en sån ändå :)

Jag är helt inställd på att ta risken med lång och smärtsam process för att slippa mina nätter jag har nu. Jag kan inte ligga och inte sitta, stå är det enda som är UTHÄRDLIGT, och det gör ju ändå ont. Inatt sov jag på tabletterna jag fått, och sov TOLV underbara behövliga timmar och min sambo kände inte igen mig nu på morgonen. Bara jag tänker på att jag sovit gör att jag vill gråta av lycka. Så jag är REDO för att få barn nu :)
Pratade med BM och hon tyckte att tappen är ju lite mjuk nu, så det kan hända mycket på en vecka. Hon uppmuntrade mig absolut till det hela.
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Ok, man kan inte veta på förhand hur det ska gå eller ej. Min egen högst personliga erfarenhet är dock att om det går och man står ut undvika igångsättning när det inte är moget. För mig blev det 5 dagar på cytotec och sedan värkstimulerande dropp och hypertona värkar.

Dock kom en helt fantastisk liten loppa ut och det är jag innerligt tacksam för.

FEM DYGN ?? :eek: De sa till mig att händer det inte något på 48 timmar så blir det kejsarsnitt. För efter det är både mamma och livmoder så trött att de inte är till så mycket nytta (deras ord ;) ) Så jag fick rådet att läsa på om kejsarsnitt och vara inställd på att det KAN sluta så, med ca 30-40% sannolikhet.
Jag tycker hemskt synd om dig och hoppas att jag inte får en SÅ jobbig igångsättning :crazy:
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Ja det var en pärs. Hade jag vetat innan hur jobbigt det skulle vara hade jag nog härdat ut ett par dagar till så det hade varit moget.

Men alla är vi olika och jag vet att det låg flera inne på igångsättning som det gick jättebra för. Att tappen är mjuk bådar ju gott, det var den inte på mig när de började och det är nog skälet till att det tog så pass lång tid.

Jag lades in på onsdagen och dottern kom på måndagen. Ett tag ville de avbryta men då vägrade jag åka hem när vi ändå hade påbörjat processen. Dessutom kunde jag ju inte gå pga foglossningen.

Jag önskar dig ett varmt lycka till nu.
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Tack :)
Jo jag har hört vääääldigt blandade recensioner om igångsättningar ... därför tyckte jag det var skönt när de sa max 48 timmar, annars blir det snitt, typ. Men det kanske är olika på olika sjukhus? Jag ska iallafall ha på Karolinska :bump:
Åh vad spännande det är, nu känns det så himla nära!
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Jag är igångsatt tre gånger, utan några problem. Första dagen förberede de livmodertappen så allt är moget och så. Dagen efter sattes droppet. Droppet har satts vid 9-10 tiden på morgonen och sen har jag haft en liten bebis vid 18 tiden.
Har själv tid till läkare nästa vecka för bedömning om igångsättning. Är nu i v. 36 + 4.
Igångsättning pga av foglossning .
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Å, intressant! Var du helt omogen när de startade igångsättningen eller hade det hänt något av sig självt?
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

FEM DYGN ?? :eek: De sa till mig att händer det inte något på 48 timmar så blir det kejsarsnitt. För efter det är både mamma och livmoder så trött att de inte är till så mycket nytta (deras ord ;) ) Så jag fick rådet att läsa på om kejsarsnitt och vara inställd på att det KAN sluta så, med ca 30-40% sannolikhet.
Jag tycker hemskt synd om dig och hoppas att jag inte får en SÅ jobbig igångsättning :crazy:

Fick veta av läkarn att det kan ta upp till 4 dar innan det
händer något. Händer det inget blir det snitt eller sugklocka.
Då började jag allvarligt fundera på snitt direkt.
Gör mycket hellre det än klocka!
Kan man kräva det direkt?
Istället för igångsättning alltså?

Har gått över tiden med 6 dar och tappen är inte minsta mjuk alls.
Vi har väntat länge nog och åkt nog mycket in och ut på sjukhuset nu. Att då bli igångsatt och vänta på att det kanske händer något känns ju inte så lockande.
Dessutom är trycket högt nog ändå (150/95 nu senast, vilket är väldigt högt för mig)
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Jag blev igångsatt och var inte öppen 1 mm ens. Fick sk pinvärkar och ingenting hände och detta höll på i ca 6 h, då kommer en BM (nytt skift) som tar vad hon kallar ett gummiband som sitter i vägen och vips så öppnar jag mig och sedan tog det bara 2,5 h innan han var ute. Hade jag sluppit pinvärkarna, som BM sa jag sluppit mer eller mindre om BM på natten tagit "gummibandet" så hade jag haft en väldigt lätt förlossning.
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Fick veta av läkarn att det kan ta upp till 4 dar innan det
händer något. Händer det inget blir det snitt eller sugklocka.
Då började jag allvarligt fundera på snitt direkt.
Gör mycket hellre det än klocka!
Kan man kräva det direkt?
Istället för igångsättning alltså?

Har gått över tiden med 6 dar och tappen är inte minsta mjuk alls.
Vi har väntat länge nog och åkt nog mycket in och ut på sjukhuset nu. Att då bli igångsatt och vänta på att det kanske händer något känns ju inte så lockande.
Dessutom är trycket högt nog ändå (150/95 nu senast, vilket är väldigt högt för mig)

För mig tog det ca 12 h från att ha fått första pillret uppstoppad i livmoderhalsen, (fick ännu ett efter 6 h då inget hänt efter det första) innan jag fick värkar. På förlossningen sa de till mig att ibland kunde det ta 1-2 dygn innan det hände något, inget om 4 dygn och inget om kejsarsnitt, vilket iofs är vanligare vid igångsättning. Det brukar tydligen lyckas med att få igång det, men sedan kan ju saker och ting hända så det blir snitt ändå.
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Jag blev igångsatt med min andra dotter. På bf dagen så gelade de, då hände inte så mycket, hade ltie småvärkar den dagen, men inget som egentligen störde. Fick tabletter och morfin för att få sova på natten och morgonen efter tog de hål på hinnorna. Sen var bebis ute på två timmar och tjugo minuter... Inte nytt rekord, men läkaren sa att jag iaf hamnade på tio i topp listan över snabba förlossningar på det sjukhuset...Så det är olika hur fort det går.

Lycka till!

Jenny
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Var du mogen/öppen eller startade de med en omogen tapp?
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Jag kommer inte ihåg...:crazy: Herregud, det är ju ett helt halvår sedan... Vilket minne man har...:o

Jenny
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Jag kommer inte ihåg...:crazy: Herregud, det är ju ett helt halvår sedan... Vilket minne man har...:o

Jenny

:rofl: Inte bara jag som är senil, det är skönt att höra !

Jag var hos BM i torsdags och allt såg bra ut, men ända sen dess har bebis knappt rört sig alls! Bara små tysta buffar om man lyssnar nooooga. Så nu är jag ju nervös att den ska må dåligt :crazy: Min sambo tror att hon bara samlar krafter för förlossningen, så jag hoppas på det.
 
Sv: Jaha, så det blir igångsättning ...

Jag vaknade morgonen innan min son ploppade ut och allt var så lugnt i magen. Jag kände att han röde på sig, men väldigt "kraftlöst". Jag var på väg att ringa in till förlossningen, men avvaktade eftersom att jag trots allt kände rörelse. 27 h senare var han född :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp