Ainon

Trådstartare
Ni jakthundsägare, hur lär ni in jaktfot?
Verkar finnas alla möjliga strategier när man googlar 😅
 
Jag skulle säga att det beror på lite hur du ska använda det? :)
Har du en retriever och vill ha ett jaktfot som fungerar för jakt och prov, eller en spaniel och dito, eller vill du bara ha ett bekvämt fotgående för vardagsbruk?
 
Jag skulle säga att det beror på lite hur du ska använda det? :)
Har du en retriever och vill ha ett jaktfot som fungerar för jakt och prov, eller en spaniel och dito, eller vill du bara ha ett bekvämt fotgående för vardagsbruk?

För mig själv, ett bekvämt fotgående för vardagsbruk som fungerar fint vid längre transporter i skog och mark. Vi har ingen jakthund, än 😇

Men tänkte egentligen på ffa retrievrarnas jaktfot som funkar för praktisk jakt då det kom upp i samtal om avvägning mellan avslappning och uppmärksamhet.
 
För mig själv, ett bekvämt fotgående för vardagsbruk som fungerar fint vid längre transporter i skog och mark. Vi har ingen jakthund, än 😇

Men tänkte egentligen på ffa retrievrarnas jaktfot som funkar för praktisk jakt då det kom upp i samtal om avvägning mellan avslappning och uppmärksamhet.

Anledningen till att jag frågar är för att ett bra jaktfot, med en hund med gas, kräver sin tid 😝

Jag brukar tänka att mina hundar ska gå på ”tomgång” när de går jaktfot. Jag vill ha dem uppmärksamma, men avslappnade. Och så klart alltid i rätt position. Positionen är mindre viktig om man bara ska ha det till vardags, men för en retriever är positionen viktig. Den positionen är grunden för hela nästföljande apport. Är fotgåendet slarvigt och hunden hamnar långt fram eller för långt ut från dig, blir i regel skicket på nästa apport omständigt eller dåligt.
En hund som har en sämre position gör också sämre vändningar, vilket i sin tur kan göra att den missar en apport som skjuts bakåt - helt enkelt för att den inte är tillräckligt följsam med sin förare.

När mina hundar går fot vill jag inte behöva tänka på dem alls, jag ska kunna lägga allt fokus på det som händer under jakten. De ska vara stadiga på rätt plats, tysta, uppmärksamma och redo att jobba - samtidigt som de ska vara lugna och coola med att det kanske inte ens blir deras tur.

Jag börjar med fotgåendet ganska direkt, med att uppmuntra positionen vid sidan. Mata godis när valpen är på rätt plats och när den frivilligt söker sig till sidan. När de är typ 5-6 månader är det dags att börja traska, och då försöker jag gå typ 15 min om dagen. Då går vi runt utomhus, fot, gärna utmed t ex stenmurar och staket för att få hjälp med positionen. Jag använder godis ibland här, men jag vill ju inte att de ska ha någon som helst förväntan i fotgåendet, så det är sparsamt så fort de förstått konceptet. Det gör vi tills de är följsamma med och så småningom utan koppel, och med störningar. Sedan kan man börja med lite apporter.

Det är den typ viktigaste träningen man gör med en retriever, och även den typ tråkigaste :p för en del hundar kommer det naturligt, för andra gör det inte det.
Det vanligaste felet folk gör är att dra upp hundarna i förväntan. Det ska inte vara roligt att gå jaktfot, vi vill ha hundarna så neutrala det går. När vi börjar med apporterna så får vi tillräckligt med tryck i hundarna - har vi med oss tryck redan från början får man ofta ljud och hundar som trycker fram för mycket :)
 
@AraSlei Hur gör du rent praktiskt när de går förbi? Fysiskt hindrar dem?

Hur menar du med går förbi, typ går för långt fram?
Jag har ju koppel på, så jag hindrar dem helt enkelt med kopplet innan de hunnit för långt :)

När jag väl sätter på dem ett koppel, i samma veva som själva fotgåendeträningen börjar när de är typ 5-6 månader, så får de aldrig dra i kopplet. Eftersom jag börjat med att uppmuntra dem att vara vid sidan från att de kommer hem, så är de redan vana vid att det är en bekväm position att vara vid sidan så de köper det konceptet snabbt.
 
Hur menar du med går förbi, typ går för långt fram?
Jag har ju koppel på, så jag hindrar dem helt enkelt med kopplet innan de hunnit för långt :)

När jag väl sätter på dem ett koppel, i samma veva som själva fotgåendeträningen börjar när de är typ 5-6 månader, så får de aldrig dra i kopplet. Eftersom jag börjat med att uppmuntra dem att vara vid sidan från att de kommer hem, så är de redan vana vid att det är en bekväm position att vara vid sidan så de köper det konceptet snabbt.
Jamen precis. :)
Jag tycker 15 minuter låter länge, men samtidigt ger det ju ett helt annat flyt än när man hattar.
 
Jamen precis. :)
Jag tycker 15 minuter låter länge, men samtidigt ger det ju ett helt annat flyt än när man hattar.

Ja, jag upplever att det nästan behövs så pass lång tid för att det faktiskt ska bli träning av det. Jag vill helst inte sluta passet innan jag har fått rätt känsla i dem, dvs lugn och harmonisk och lätt uttråkad :p
På fem minuter hinner man liksom aldrig dit.
Ett jaktfot är liksom en slags passivitet, ett sätt att vila och pausa på. Jag vill ha samma känsla i min hund i fotgåendet som när jag passivitetstränar.
 
Får jag med noll koll fråga, vad är det för skillnad på jaktfot och vanlig fot?

Ofta är det ett lydnadsfot och ett jaktfot som man skiljer på, dvs tävlingsmässigt för tävlingslydnad eller jaktmässigt för jakthundar. I ett lydnadsfot vill du ha en hög intensitet och totalt fokus från hunden, i ett jaktfot vill i alla fall jag ha en hund som vilar, och som är uppmärksam på sin omgivning men ändå avslappnad.
Har man en retriever används det alltid i alla transporter på prov, jakt och tävling.
På ett långdraget prov kan man behöva ha hunden okopplad i ett fotgående i flera timmar :p
 
Senast ändrad:
Ofta är det ett lydnadsfot och ett jaktfot som man skiljer på, dvs tävlingsmässigt för tävlingslydnad eller jaktmässigt för jakthundar. I ett lydnadsfot vill du ha en hög intensitet och totalt fokus från hunden, i ett jaktfot vill i alla fall jag ha en hund som vilar, och som är uppmärksam på sin omgivning men ändå avslappnad.
Har man en retriever används det alltid i alla transporter på prov, jakt och tävling.
På ett långdraget prov kan man behöva ha hunden okopplad i ett fotgående i flera timmar :p

Tack för förklaringen!
 
När jag gick viltspårkurs med Beauceronen, måste vi först gå kurs i "jaktlydnad" och jag fick alltid veta att min hund gick fot "för nära". Nu fick jag dispens ändå :D eftersom jag inte ville lära om nåt vi övat så mycket. Men tydligen ska hunden inte gå riktigt nära föraren, utan på ett mer praktiskt avstånd; man vill ju inte snubbla över varandra i terrängen!
 
När jag gick viltspårkurs med Beauceronen, måste vi först gå kurs i "jaktlydnad" och jag fick alltid veta att min hund gick fot "för nära". Nu fick jag dispens ändå :D eftersom jag inte ville lära om nåt vi övat så mycket. Men tydligen ska hunden inte gå riktigt nära föraren, utan på ett mer praktiskt avstånd; man vill ju inte snubbla över varandra i terrängen!

Det är inga problem att de går nära, så länge de går tillräckligt långt bak :)

Jag håller på att jobba om Louies position nu, jag vill ha honom tight mot benet - men inte med bogbladet som jag har nu, utan att han är snäppet längre bak - typ med sin hals mot mitt ben. Då får mina ben fritt spelrum, han ser tillräckligt åt höger och vänster och känner direkt om jag vill göra någon riktningsändring.
 
Jag filmade en skitdålig och mörk film igår på kvällsrundan :D
Som ni ser är han chill vid sidan, anpassar sin position något efter hur de andra hundarna går och kommer på sig själv när han kommer lite för långt fram. Han har bra koll på omgivningen, men lunkar liksom på. Slänger en blick på mig då och då.
Ett behagligt sätt att gå med sin hund på, helt enkelt. Även om han tyckte det var lite konstigt att jag riktade ner pannlampan och lös honom i ögonen :laugh:

Eftersom jaktfot utförs i terräng och sällan på klippt plan, får man ha överseende med att hunden inte alltid kan hålla exakt position - det kan vara en buske i vägen, en stor sten osv som hunden kanske behöver runda eller där den behöver gå lite bakom mig för att ta sig förbi. Att hunden ändå alltid är följsam är prio ett, därefter kommer positionen. Positionen skiljer sig också från ekipage till ekipage, vad man tycker funkar bäst för just sig och sin hund.

Ljudet verkar inte ha kommit med, men jag vill inte behöva tjata på honom - han vet vad detta innebär och kan sin sak. Jag ber honom gå fot när vi börjar gå och sedan håller han sig där tills jag ber om något annat.

 
Det går framåt men långsamt, impulskontrollen är inte den bästa.
Men vi har kommit upp i ca 500m i skogen utan så mycket störningar (tack vinter och snö 🙌)

Försöker jobba med impulskontroll under lite kontrollerade former hemma på gårdsplanen eftersom det är där det brister. Kom på idag när jag filmade lite att jag nog ska kasta leksaken och kanske istället gå en bit och berömma med annat, känner mig inte så smart 🤯
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Shixle
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 424
Senast: Ramona
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 829
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp