Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Sätter en femma på att du har
en jämte inom ett år :p

Jag som inte ens jagar är ju såld!
Om jag bara får en favve så är
jag nöjd med våran ngt udda flock :D
 
Sv: Jakthundstråden

Min undran. Släpps hundar på sådant skadat?
När det är snö?
Eller får man agera tvåbent eftersökshund själv?

Beror på vilket viltslag det rör sig om, vad man har för hund och hur mkt snö det rör sig om.

Gäller det en älg eller gris som går undan när man spårar i lina (vilket man alltid gör till att börja med) så kan man behöva släppa hunden. Detta givet att man spårar med en hund som när den är lös kan ställa djuret såklart!

Spårar man rå eller annat småvilt så släpper man mer sällan, men har man en lite större hund med de egenskaper som krävs kan man släppa och tanken är ju då att hunden ska dra ner det skadade djuret så att lidandet kan avslutas så snabbt som möjligt av eftersöksjägaren, men småviltet som tagit sårlega ligger oftare än älg kvar när man kommer.

I af enligt min erfarenhet.
 
Sv: Jakthundstråden

Nja det dröjer nog mer än ett år, jag ska få eländet vi har hemma frisk först, och så är det jaktprov till hösten och förhoppningsvis en trevlig jaktsäsong. Men sen kanske, när valp och unghundstiden börjar blekna i minnet och jag glömmer bort det där om "aldrig med en valp" så finns det väl en viss risk... :angel:
 
Sv: Jakthundstråden

Vad har du där mamma :confused:

0111-1-1.jpg


Måste smaka..

0111-1.jpg


Fasen också....man måste ha tänder för att smaska på det där goda

0111-1-2.jpg


Matte slaktade ungtuppar i kväll och de som var lite mindre fick hundarna när jag hade slaktat klart :D
 
Senast ändrad:
Sv: Jakthundstråden

*KL*

Hundförbud januari ut gör att mina hundar har jagat klart denna säsongen, tråkigt.

Men men, jag har ju min nya valp inom kort så då blir det mycket jaktträning:)
 
Sv: Jakthundstråden

Ska vi byta? Än sä länge har vi inget hundförbud, men med halt hund så är det ändå ingen jakt... :D Och min huligan skulle behöva lite lydnad... :angel:
 
Sv: Jakthundstråden

De växer och frodas och nu börjar de bli riktigt aktiva..

0115-9.jpg


0115-8.jpg


0115-7.jpg


0115-13.jpg


Svansarna börjar ligga som de ska också..

0115-6.jpg
 
Sv: Jakthundstråden

Huligangänget är nu 4 veckor + nån dag och tillbringar större delen av dygnet fritt i köket

0120-6.jpg


0120-7.jpg


0120-8.jpg


0120-2.jpg


0120-1.jpg


Förutom tiken jag ska spara har jag fastnat enormt mkt för en av hanvalparna :eek: så risken finns att jag sparar två :o
 
Sv: Jakthundstråden

Jakt = noll här så vi tränar lydnad, tänkte dela med mig av bassetens påbörjade bakdelskontrollsträning, vi har precis börjat så just nu är det belöning för två tassar på. ;)

Qvik
 
Sv: Jakthundstråden

Ja, men klart vi byter:D

Är dock inte så förtjust i wachtlar, men ett tag kan det ju gå;)

Du är försent ute, nu har vi jaktförbud och dessutom en frisk hund... :mad: Dessutom isgata på varje plogad väg och skare som bär för hundkräket och inte för mig i skogen... Åh vad jag vill ha vår så man kan röra sig i skog och mark igen, lägga blodspår och träna lite lydnad... Tack och lov för att jag får låna ridhuset där jag rider ibland och kan låta honom röja av sig under uppsikt och dessutom kunna träna lite lydnad utan att slå ihjäl mig på en isfläck! :D
 
Sv: Jakthundstråden

*kl*

Sista jakten idag, utan hundar vilket visade sig ganska tydligt på skjutresultatet, 25 i stället för det dubbla. Men vi fick en fin dag och hundarna var lagom sura när jag lämnade dem hos hundvakt i morse, I JAKTKLÄDER, så får man ju bara inte göra!!
De dummar säkert sig på kvällens promenad bara för det;)
 
Sv: Jakthundstråden

Stackars hundvakten... :D Själv är jag hemma med en upprörd hund då först husses kompis kom jaktklädd, husse klädde på sig jaktkläder och sedan lämnade stackars Orvar hemma... Själv fick jag oxå vara hemma med lite extra barn... Nåja än så länge lugnar han ner sig efter en stund, våran förra Birk vart jag tokig på när de gick ut och jagade utan honom, han gick och gnällde konstant... så honom brukade jag skicka ut i hundgården för att jag inte orkade lyssna på honom. :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 958
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 447
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 751
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 143
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp