Jaktkandar, användning och verkan?

Sv: Jaktkandar, användning och verkan?

Jag red på det i somras då det låg bra i munnen på hästen. Man bör ha kedja om man ska använda med häsvstångseffekt dvs sätta tyglarna i nedersta fästet.

Det är inte lätt att få en äkta ställning med eftersom det är rakt. Ska man samla hästen kan man höja handen ngt. Inget bett jag skulle rekommendera egentligen om man inte kombinerar med något annat som är lättare att böja på eller har kommit så långt i ridningen att man kan böja hästen perfekt med bara sitsen. Däremot brukar det som sagt ligga bra i munnen, det har lite hävstångseffekt och ger lite mer sökning nedåt om man använder det rätt. Det ger tryck i nacken, på lanerna och bakom käken där kedjan sitter, det trycker alltså inte så mycket på tungan och i gommen som t ex tränsbett.

Man kan ju variera det med andra bett. Min häst spände sej för mycket med det. Tränsbett gillar han inte särskilt men han går bättre med ett tränsbett, mer avslappnat. Samlingen var liite lättare att få till med jaktkandaret men det hjälper inte om hästen spänner sej.

Frågan är väl: är det kontrollen du är ute efter eller formen? Eller kanske hur det ligger i munnen på hästen?

Ska man inte alltid ha kedja till jaktkandar?

Jag rider inte med det, men jag kör med det. Och det passar faktiskt ganska bra nu! Du ska absolut ha kedja om du ska använda det.

Har för mig att du kan få olika inverkan med det bettet beroende på vilken höjd du håller handen, dessutom kan du ju variera skarpheten. Sätter du tygeln i översta hålet och spänner kedjan rätt blir det ett rätt så milt hävstångsbett. Undrar också vad dina mål med bettet är?

Det är sökningen nedåt jag vill ha, men även viss kontrollerande effekt då han kan bli för stark när vi hoppar. Vanligtvis rider jag på ett vanligt tjockt tredelat bett. Det fungerar bra för det mesta, men inte alltid. Har prövat med pessoa, men det fungerar inte alls, han knäpper bara av i nacken. Har också prövat ett pelham som fungerade lite bättre men som kanske inte låg så bra i munnen. Jag är som sagt inte ute efter att andvända det dagligen, utan vid vissa tillfällen.

Man behöver inte ha kedja om man har i vanliga ringarna.

Charlotta: tror det finns bättre bett för det syftet, men det är ju värt att prova. Det är mycket lätt hänt tthästen knäpper av med jaktkandar också, man får inte ha hästen "i handen".

Hävstångseffekt får man även om man sätter tygeln i stora ringen. Mer om man sänker handen, mindre om man höjer handen. Det är liksom det som är vitsen med jaktstången, att man ska kunna växla mellan stång- och bridongeffekt men bara ha en tygel. Därför går det också bra att böja hästen om man höjer handen något, men den bör förstås vara grundskolad.

Skårorna är en ny uppfinning som begränsar bettets användbarhet. Man får ju också en ganska rejäl utväxling på bettet om man använder den nedersta skåran, nästan samma som på en kandarstång, i och med att överskänkeln är så kort. Skillnaden är att det blir mindre tryck på nacken jämfört med en kandarstång.

Jag tycker att jaktstången är bra om man behöver en enkel stång för uteritt och hoppning. Den fungerar också bra som körbett, fast då kan man förstås inte utnyttja effekten av att kunna höja och sänka handen.

Har man inte sökning framåt- neråt i hästen så tycker inte jag att man ska använda stång över huvud taget utan ge hästen en vettig grundutbildning tillsammans med en tränare som vet hur man utbildar en häst utan att ta genvägar.

hmmmm.. jag skulle då aldrig rida utan kedjan. :crazy: :eek:

svea - Bra svar :)

Var nog ganska trött igår då jag skrev mitt inlägg. Menade igentligen inte "sökning nedåt" för den har jag. Men just nu efter kovalecens och 200kg viktnedgång (hästen inte jag :D ) blir han stark i dressyren när jag pushar på med sånt som han tycker är jobbigt. Då åker huvudet upp och han springer i från mig. I hoppningen blir han glad och vill gärna rusa på. Då behöver jag ett skarpare bett.

Han är utbildad LA/LA och väldigt välskolad. Det här känns väldigt svårt att förklara utan att ni ser oss " in action".
Men jag har pratat med min dressyrtränare i dag, och hon tyckte att tanken var inte dum! Så jag ska inhandla ett och testa.

Och det du skriver om att sätta tygeln i stora ringen, det ska jag göra. Det är just den effekten jag tror att vi är ute efter.

Tack för ditt svar Svea :love: Det hela klarnade för mig.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 195
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka