Jaktkandar "Ky Rotary"

_Charlotte_

Trådstartare
Att bett med hävstångsinverkan inte bör vara ledade har jag "alltid" hört och levt efter. De jaktkandar och pelham jag haft har alla varit raka med eller utan tungfrihet.

Nu satt jag och tittade och såg att det finns något som heter "Ky Rotary Bit", som ser ut att vara ledat med små kulor på något vis. Hur fungerar det?
Och/eller finns det andra bett, som finns som jaktkandar eller möjligen babypelham, som är lite mer "rörligt" i munnen än ett rakt, men utan att ge nötknäppareffekt.
 
Jag kan bara svara för Ky Rotary-funktionen. Mittendelen ska vara så att du ska kunna dra i vänster tygel så ska den högra inte påverkas utan ligga still. Du kan alltså hålla i bettets högra del och snurra den vänsta utan att den högra rör på sig. Jag gick själv på reklamen, men kände absolut ingen skillnad, däremot är jag övertygad om att man ska variera bett, så därför rider jag ibland på det.
 
Att bett med hävstångsinverkan inte bör vara ledade har jag "alltid" hört och levt efter. De jaktkandar och pelham jag haft har alla varit raka med eller utan tungfrihet.

Nu satt jag och tittade och såg att det finns något som heter "Ky Rotary Bit", som ser ut att vara ledat med små kulor på något vis. Hur fungerar det?
Och/eller finns det andra bett, som finns som jaktkandar eller möjligen babypelham, som är lite mer "rörligt" i munnen än ett rakt, men utan att ge nötknäppareffekt.

Kan bara svara för min häst och han gillade inte den funktionen överhuvudtaget.
Testade både jaktstången och vanligt tränsbett, både 2 och 3 delade. :mad:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 038
Senast: yamyam
·
Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för...
2
Svar
24
· Visningar
4 123
Senast: svea
·
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp