Jaktkandar....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sodapop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 737
S

Sodapop

Har provat ett jaktkandar på pålle, men jag blev så osäker på hur det ska sitta så jag tog av det igen :o Har sett det så många ggr på andras hästar men på min egen blev jag osäker...
Om man tänker sig bettringen som ett D så var lixom det vänstra strecket I precis i linje med munnen och det tyckte jag såg konstigt ut? Eller ska det vara så? Är det något man spänner tillbaka med kindkedjan? Jag skulle vilja att det blev en lite vinkel mellan själva munnen och I, bara en liten!
Hoppas ni förstår vad jag menar! Svårt att förklara utan bild....

Sv: Jaktkandar....

Här kommer en bild...

371061.jpg

Det blir oftast ingen vinkel mot munnen, eftersom hästen "nyper fast" tungfriheten mellan tungan och gommen så att bettet ligger lite framåtvinklat beroende på hur hästen bär huvudet. Öppna munnen och kika in, så förstår du! :idea:

Kedjan ska spännas så att vinkeln vi pratar om inte kan bli större än 45 grader när du tar i båda tyglarna. Annars roterar bettet för mycket framåt och tungfriheten slår i gommen.

Jamen precis! Så ser det ut och det ska det ju göra oxå ser jag ju... Man är väl lite mesig när det gäller sin egen ögonsten, rädd för att gör fel...
Tack för era svar!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka