linnsan

Trådstartare
Ja, ännu en rastråd :angel:

Jag velar ju mellan massa olika raser. Och jaktlabben är en av dom.

Jag har ju ingen erfarenhet alls av denna. Har träffat några utställningsavlade och de är ju inte alls min typ av hund. Ganska lata, lite smått trögtänkta med mer eller mindre kasst hundspråk och med ganska nära till stress och lite hud/öronproblem. Jättesnälla och enkla hundar. Men inte alls vad jag vill ha..

Har förstått att jaktlabben är som en annan ras än dessa.
Har förstått att de har visst problem med den sociala biten? Hur vanligt är det? Hur yttrar det sig?
Sjukdomar? Då tänker jag främst på öronproblem, furunkulos och andra hudsjukdomar som inte finns i skk.
Aktivitetsbehov? Nöjer de sig med 2-4 timmar aktivitet om dagen?
Storlek? Jag gillar ju små nätta hundar :p
Har hört att de har lite vakt i sig? Det är ju något jag gärna vill och har varit en anledning till att jag inte kollat på labben innan. Men det kanske inte alls är önskvärt att gilla?
Skillnader hane/tik?

Vad jag söker då...
En hund som ska funka till antingen räddning eller FM patrullhund. Bruks, lydnad, drag. Som är mjuk och förig, tyst, gillar att jobba och inte är rädd för att arbeta i alla möjliga väder och underlag. Miljöstark och tålig. Hyffsat enkel i vardagen tillsammans med andra hundar och djur och socialt stabil.

Har förstått att det är lättare att få köpa om man vill starta hunden i jaktprov eller praktisk jakt. Hur svårt är det att träna detta själv? Är det svårt med jaktmarker till fågeljakt? Bor i småland och har planer på sthlm. Sen vet man ju aldrig...
Har inte jaktlicens än men har tänkt det länge och har flera jagande vänner. Dock med ställande eller drivande hundar.

Berätta gärna mer om livet med labbe i allmänhet :D
 
Planen är även att åka på lite jaktprov så jag får se hur de jobbar och beter sig :)
 
Det är ju små ferraris. Jag brukar jämföra dem med BC, en bra jaktlabbe av "rätt" linjer behöver jobba lika mycket som en BC för att må bra.

Fågeljakt för en labbe är ju som apportör, och det brukar man inte behöva egen mark för. Har du en bra hund blir du inbjuden på jakt så att du behöver ta semester hela jaktperioden;)

Sjuka är de inte, överlag. Och jag har inte alls sett att de skulle ha sociala problem, överlag är det ganska lång acceptans för sånt hos jaktraser. På vilket sätt har du hört att de har sociala bekymmer?
 
Det är ju små ferraris. Jag brukar jämföra dem med BC, en bra jaktlabbe av "rätt" linjer behöver jobba lika mycket som en BC för att må bra.

Fågeljakt för en labbe är ju som apportör, och det brukar man inte behöva egen mark för. Har du en bra hund blir du inbjuden på jakt så att du behöver ta semester hela jaktperioden;)

Sjuka är de inte, överlag. Och jag har inte alls sett att de skulle ha sociala problem, överlag är det ganska lång acceptans för sånt hos jaktraser. På vilket sätt har du hört att de har sociala bekymmer?

Jag har ju alltid tänkt att en BC inte är särskilt extrem i aktivitetsbehov (jämfört med andra bruksraser alltså) mer än att det inte går att ersätta vallningen med något annat och då blir de knepiga.
Så hur mycket behöver de jobba? Värre än de flesta vanliga bruksavlade hundar?

Jadu, var har jag hört det. Tror jag sett det på ett par ställen på nätet, fb-grupper möjligtvis.. Att det skulle bero på att man i storbritannien helt enkelt håller hundarna på ett annat sätt så det inte uppmärksammas och tänks på. Däremot verkade de inte ha problem att jobba med främmande människor trots allt.. Men då är det inte en stort bekymmer iaf ändå om du inte har sett det.
 
Jag har ju alltid tänkt att en BC inte är särskilt extrem i aktivitetsbehov (jämfört med andra bruksraser alltså) mer än att det inte går att ersätta vallningen med något annat och då blir de knepiga.
Så hur mycket behöver de jobba? Värre än de flesta vanliga bruksavlade hundar?

Jadu, var har jag hört det. Tror jag sett det på ett par ställen på nätet, fb-grupper möjligtvis.. Att det skulle bero på att man i storbritannien helt enkelt håller hundarna på ett annat sätt så det inte uppmärksammas och tänks på. Däremot verkade de inte ha problem att jobba med främmande människor trots allt.. Men då är det inte en stort bekymmer iaf ändå om du inte har sett det.
Jag har ju inte labbe själv, men jag träffar på dem ganska ofta, och jag har inte sett något som verkar alarmerande när det gäldre sociala sidan. Varken folk eller hundar brukar vara problem.
Vissa är pipiga, inte som en schäfer, men det är stort nono för en apportör att ljuda så det är ändå värt att kolla på föräldrarna.
Arbetsmässigt kräver de som en brukshund, men kan vara behagligare i hemmet. Jag vet ganska många vars labbar går och lägger sig i ett helt annat rum än resten av familjen när de är hemma, så gjorde även vår labbe som vi hade senast.

De kan vara vassa. Vår senaste tog både katter, räv, grävling och div mårddjur om hon fick chansen. Hon släppte inte in folk utan att vi godkände, däremot var hon en ängel med familjen, hos veterinären etc.
 
Jag har ju inte labbe själv, men jag träffar på dem ganska ofta, och jag har inte sett något som verkar alarmerande när det gäldre sociala sidan. Varken folk eller hundar brukar vara problem.
Vissa är pipiga, inte som en schäfer, men det är stort nono för en apportör att ljuda så det är ändå värt att kolla på föräldrarna.
Arbetsmässigt kräver de som en brukshund, men kan vara behagligare i hemmet. Jag vet ganska många vars labbar går och lägger sig i ett helt annat rum än resten av familjen när de är hemma, så gjorde även vår labbe som vi hade senast.

De kan vara vassa. Vår senaste tog både katter, räv, grävling och div mårddjur om hon fick chansen. Hon släppte inte in folk utan att vi godkände, däremot var hon en ängel med familjen, hos veterinären etc.

Hur är deras jaktlust? Är den lättstyrd eller får man lägga mycket tid på antijakt? spontant känner jag ju att de inte borde dra iväg på vilt, men det kanske är något som jägare lägger mycket tid på? Tänker eftersom att de är apportörer som arbetar efter skott.

Brukar de vara förarveka eller är de lite betongskalle?
Är det några skillnader mellan tik och hane?
 
Hur är deras jaktlust? Är den lättstyrd eller får man lägga mycket tid på antijakt? spontant känner jag ju att de inte borde dra iväg på vilt, men det kanske är något som jägare lägger mycket tid på? Tänker eftersom att de är apportörer som arbetar efter skott.

Brukar de vara förarveka eller är de lite betongskalle?
Är det några skillnader mellan tik och hane?
Man måste alltid lägga massa tid på stadga och passivitet för att få den typen av hundar att funka, samma arbete har du ju nytta av sen när det gäller antijakt. Men klart de har jaktlust, annars är de ju värdelösa;)

De ska vara förarveka. Jag tycker det är vanligare med väldigt signalkänsliga hundar som kommit till okunniga förare som av den anledningen får tråkiga hundar, hunden vågar helt enkelt inte göra så mycket som den har kapacitet till.
Hanarna kan vara lite översexuella, men det går ju att kolla om det går i linjerna.
 
Man måste alltid lägga massa tid på stadga och passivitet för att få den typen av hundar att funka, samma arbete har du ju nytta av sen när det gäller antijakt. Men klart de har jaktlust, annars är de ju värdelösa;)

De ska vara förarveka. Jag tycker det är vanligare med väldigt signalkänsliga hundar som kommit till okunniga förare som av den anledningen får tråkiga hundar, hunden vågar helt enkelt inte göra så mycket som den har kapacitet till.
Hanarna kan vara lite översexuella, men det går ju att kolla om det går i linjerna.

Ja klart att de har jaktlust men hade fått för mig att de inte drev så mycket utan mest ville arbeta efter skott helt enkelt. Men som sagt, jag vet inte så mycket om dom :p

Ah okej, men då lär risken vara liten att man får en hård hund :D

Tack för dina svar :up:
 
Jag har skrivit massor tidigare, men svarar lite kort...

Har förstått att de har visst problem med den sociala biten? Hur vanligt är det? Hur yttrar det sig? Ja, det är vanligt. Yttrar sig som överdriven försiktighet, osäkerhet mot främmande främst män och barn. Oftast vid direktkontakt, fungerar ofta bra i tex träningssammanhang, folksamlingar etc. Vissa är översociala.
Sjukdomar? Se upp för OCD
Aktivitetsbehov? Nöjer de sig med 2-4 timmar aktivitet om dagen? Som en normal brukshund.
Storlek
? Ca 20-30 kg.
Har hört att de har lite vakt i sig? Ja, pga osäkerhet. Inte önskvärt!
Skillnader hane/tik? Små

En hund som ska funka till antingen räddning eller FM patrullhund. Kan funka men var noga vid val av valp.
Bruks, lydnad, drag.
Ja
Som är mjuk och förig, tyst, gillar att jobba och inte är rädd för att arbeta i alla möjliga väder och underlag. Ja

Hyffsat enkel i vardagen tillsammans med andra hundar och djur och socialt stabil. Enkel i vardagen, mycket bra med andra djur och hundar, kan vara känslig för människor.

Har förstått att det är lättare att få köpa om man vill starta hunden i jaktprov eller praktisk jakt. Hur svårt är det att träna detta själv? Inte svårt på lägre nivåer.
Är det svårt med jaktmarker till fågeljakt? Ja, konkurrensen är hård.

Mycket förarveka. Lätt att kontrollera jaktlusten, fast kräver förstås träning. Viktigt att träna på hantering .
 
Ja klart att de har jaktlust men hade fått för mig att de inte drev så mycket utan mest ville arbeta efter skott helt enkelt. Men som sagt, jag vet inte så mycket om dom :p

Ah okej, men då lär risken vara liten att man får en hård hund :D

Tack för dina svar :up:
Jag har aldrig träffat någon som driver med skall. De kan funka som stötande, dvs sätter fart på viltet max några hundra meter och återvänder sen.
Sen vill ju de flesta hundar jobba innan skott, man får helt enkelt lära dem att vänta, det är ofta det som tar mest tid i träningen
 
Jag har aldrig träffat någon som driver med skall. De kan funka som stötande, dvs sätter fart på viltet max några hundra meter och återvänder sen.
Sen vill ju de flesta hundar jobba innan skott, man får helt enkelt lära dem att vänta, det är ofta det som tar mest tid i träningen

Ah okej :) då driver de inte i timmar iaf..
Är ljudandet något de får avdrag för på jaktprov? Tänkte om man på så vis iaf ser om föräldrarna är tysta.
 
jag tänker att även @AraSlei och @squarepants har en del erfarenhet av jaktlabbar (iaf på jakt) så de kanske har lite vettigt att komma med :)

De labbar jag har tränat mest med är väl mestadels DP men några av dem kommer från kennlar som jagar med sina, men som inte enbart säljer till jägare (därmed inte sagt att de säljer valp till vem som helst, de hundarna jag träffar tränas ju med och går WT bland annat men används inte vid praktisk jakt av någon anledning). Hur som, väldigt trevliga hundar i det stora hela tycker jag och jag upplever inte alls att de har några särskilda problem att fungera med alla andra hundar på plats. Däremot är det mycket hund och det går fort som attan, så några av dem är väl lite mer hund än vad ägarna bör ha egentligen eftersom ägarna inte hinner med. Men de som aktiveras och har bra ägare är kanonhundar (det jag sett då - jag lever ju inte med dem :D)
 
Håller överlag med Ginger840 men kan även tillägga att rädslor för underlag och jag har även träffat labbar med stora problem med andra hundar. Inte eftersträvansvärt i rasen men ibland när uppfödare bara avlar på jaktegenskaper tappar de andra viktiga delar... De kan funkar i jakten för då är drifterna så stora men i andra situationer kommer rädslorna fram.

Jag har på senare tid träffat på riktigt små labbe-tikar som ligger på runt 17-18 kg så det finns mindre varianter. Jag har upplevt att hanarna är lite tryggare men jag tror egentligen inte skillnaden är så stor utan att det snarare är de individer jag träffat på. Det är inget som jag har hört från andra. De är ju generellt avlade för att vara tysta men osäkerheterna många labbar bär med sig resulterar ibland i skall, ibland bara i stress... En del problem med klåda finns i rasen, och det är ibland lite hysch-hysch från uppfödarnas sida så det är lite svårt att få reda på mer om.

Hittar du en bra jaktlabbe kan du göra vad som helst! Det kräver dock att du har mycket på fötterna och får en del tur. Även de erkända och stora uppfödarna får ibland kullar med mycket rädslor så se till att träffa föräldrarna och få veta mer om dem i vardagssituationer, inte bara träning. Att träna en hund till start i WT eller nybörjarprov kräver inte så mycket, mer än engagemang och lite träningskompisar. Det fixar du om du vill! :) Det underlättar om man inte är så rädd för att hantera döda djur... Det svåraste brukar vara att få till en bra passivitet (utan ljud) så det kan vara bra att ta lite hjälp om man är ny i sporten för att inte skapa stress från början.
 
Jag valde jaktlabbe för att jag ville ha en lättsam, förig hund som är pigg och glad men som samtidigt kan hålla fokus :up: De kräver en hel del aktivering, men kanske inte som en bruksschäfer ändå. Har inte märkt av några rädslor i de jaktisar jag träffat, vet inte hur vanligt det är faktiskt. Angående storlek är det ju lite olika, men de ska vara nätta och smidiga! Sett många labbar med DP- och utställningslinjer som nästan påminner om molosserhundar, helt fel :nailbiting:
 
Jag är inne på min andra jaktlabbehane, båda med fokus på räddning (och lite apportering samt IPO-R). Med min förra grabb gick jag hela vägen och vi ingick i Sveriges styrka för internationella sök- och räddningsinsatser (SWIFT USAR). Nuvarande hund är under utbildning och han verkar också mycket lovande. Vi ska snart göra delprov 1 i räddningsutbildningen och även göra vår första start i IPO-R.

Egenskaper: Gemensamt för mina båda jaktlabbar är bland annat en enorm arbetsmotor, hög motivation, en bra av-knapp, miljöstyrka, orädsla, självständighet, lätta att belöna, lätthanterade och utan aggressivitet. Ingen vakt. Båda har varit sociala men nuvarande hunden är väldigt social (utan att vara klistrig). Självständigheten är något som räddningsträningen förstärker, och utmaningen har varit (och är) att hitta en balans mellan styrbarhet och självständighet.
Aktivitet: Båda har också varit enormt enkla att ha hemma och att ta med sig, och har jag varit sjuk och sängliggande har de funnit sig i att vara soffhundar hela veckor i streck utan att flippa ut. Men visst kräver de mycket aktivitet. :)
Hälsa: Förra hunden fick kronisk mag- och tarminflammation som behandlades med låg underhållsdos av kortison, han fick dispens för att fortsätta som räddningshund men ej för tävling. Nuvarande hunden är hittills (peppar peppar) frisk.
Storlek: Båda mina hanar har varit ganska nätta, förra hunden vägde 28 kg och nuvarande väger 26 kg (som 2,5-åring, han är dock bara 50 cm hög).

Jag har aldrig ångrat mitt val av ras, och om några år blir det dags för nästa jaktlabbe att flytta in som påläggskalv till min Mio. :P Första hunden hade jag väldig tur med, då var jag väldigt grön, det var min första egna hund, och jag gjorde inte en massa efterforskningar på uppfödare, linjer o s v. Jag valde däremot kullens tuffing, något som nog var en fördel med tanke på räddningen. Inför köpet av nuvarande hund var jag betydligt mer undersökande, och hörde mig för noga ang framförallt mentalitet. Tyvärr är det ju inte många labbar som gör MH, och det finns en del dålig mentalitet hos jaktlabbar. Men jag hade tur även denna gången. :)
Min nuvarande turbolabbe Mio: https://www.facebook.com/profile.php?id=100005420298333&fref=ts
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 208
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 554
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp