Jämförelse - sadlar

MiniLi

Trådstartare
Någon som har koll på hur pass lik/olik crown jessica är jämfört med stübben siegfried?
Tänker framförallt på hur pass rak bommen är och hur anläggningsytan ser ut..

Tacksam för hjälp!

Sv: Jämförelse - sadlar

De är väldigt olika och jag har svårt att tänka mig att de skulle passa samma häst...

hmm jo min första reaktion också..

även till bison: tack för svar!

Kan säga att jag har provat att rida i den två gånger, en dressyr och en hoppning.
Hästen rör sig fritt och verkar inte störas på något sätt. Sadeln ligger still och trycker inte på bogar eller manke.
Efter ridning så ligger pälsen slätt och jämnt..

Har en tid inbokad med min sadelmänniska i slutet av februari men när denna sadel dök upp och var så extremt billig.. jag var bara tvungen att prova även om jag var tveksam först..

Sadeln kommer endast användas vid hoppning max 1 gång/vecka och endast under några månader.

Min crown jessica är stämplad bomvidd 30, och denna sadel 31. Hur kan man jämföra det?

Jo jag ser också att den är ngt för smal..

Men anser du att det är katastrof eller någorlunda okej?

Vad menar du med rulla?

Jag har provat sadeln vid både hoppning och dressyr och den ligger still.

Eftersom den är för svängd så kommer ju tyngdpunkten bli mest mitt på när den bara ligger där och sadeln kommer sen ändra tryck från fronten till bak. Alltså när du sitter ner trycker den baktill och när du står i den trycker den framtill. Kanske inte 'syns' så väl men är den för svängd vilket den ser ut att vara, så blir effekten något sådant iaf.

Stübben kommer aldrig passa den hästen, hitta en Crown 30 ist. Stübben 30 är mycket (!) smalare och den sadeln blir dessutom alldeles för svängd.

Det var en stubben 31 men jag förstår din poäng..

Tack för alla svar, jag kommer inte att köpa sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 283
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka