Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Priscilla

Trådstartare
Välkommen till en vanlig eftermiddag i Priscillas liv. Här råder Murphys lag ("om något kan gå fel så kommer det att göra det"). Kanske beror det på att jag är född i Närke där optimismen lyser med sin frånvaro, kanske beror det på att jag har tre äldre bröder. Nånting har gjort mig till en kronisk PMSsvängande, hysterisk kärring och detta fick en stackars intet ont anandes Herrljungabo veta denna dag.

Jag gick som vanligt min dagliga eftermiddagspromenad. På gräsmattan utanför min lägenhetsport satt ett gäng killar med en stor hund av hopkok-modell, hunden lufsade runt okopplad. Jag saktade in på steget för att dom ska hinna upptäcka mig. Tyvärr upptäckte hunden oss först och kom springande, men ägaren var snabb och ropade honom till sig. Jag avvaktade en liten stund för att han skulle få chansen att koppla hunden och fortsatte sedan min lilla promenad. Jag kände mig ovanligt snabbtänkt då jag upptäckte den annalkande faran och lyckades avstyra en annars ofrånkomlig katastrof (min hund hatar andra hundar som kommer fram till honom när han är kopplad. Det spelar ingen roll form, färg, storlek och könsdel på den andra hunden, allt som kommer fram för fort är otäckt). Så gick jag då iväg igen för att fortsätta färden hem.

Tror ni inte att hundjäkeln kommer IGEN, denna gång med oroväckande stor likhet en målsökande missil, med ägaren springande lite halvlamt efter, ropandes "Rocky, hiiiiiiiiiiiiit" utan märkbar effekt.
Hunden ställde sig någon halvmeter från min hund med raggen rest från huvudet och ut på svanstippen. (Det är ju inte ens fysiskt möjligt, men det var så det såg ut i mitt huvud). Den morrade och jag tyckte det lät som något ur en skräckfilm från åttiotalet, polterguist eller något annat hemskt.

Jag handlade instinktivt, tyvärr inte i vad dagens hundfilosofi anser vara önskvärt, slet till mig min hund, ställde mig framför honom och skrek för full hals "NEEEEJ! GÅ TILL DIN HUSSE!!!" med sprucken, fullkomligt hysterisk röst. Jag hade ju för min inre syn redan sett den blodtörstiga besten sätta tänderna i min hund efter att ha läst alla hemska trådar om hundattacker (tack bukefalos). Min härliga stämma hade säkerligen en synnerligen lugnande inverkan på min egen hund där han hängde bakom mig i tre centimeter långt koppel och morrade för full hals (så gott det gick, halvstrypt som han var).

Varför har man själv inte välsignats med det där övernaturliga lugnet som man inbillar sig att alla andra hundmänniskor föddes med? Varför tror jag jämt att jorden ska gå under? Varför måste man alltid agera i panik istället för att vara sådär lugn och livsbejakande, ha kontroll över situationen och stå som en stenstod när allt annat fallet runt en?
Istället släpper jag lös den där PMS:iga, halvgalna kärringen som bor på insidan och flåsar som ett vilt i flykten med hjärtat halvvägs ut ur bröstkorgen resten av vägen hem.
Calm and submissive my ass, här kör vi stenhårt på rabiat och obstinant!!
Inte konstigt att min hund är som han är säger jag bara.

Men, om det kan vara till någon tröst för någon mer stackars människa därute, som liksom jag förstärker sin hunds rädslor dagligen, så berättar jag gladeligen om mitt otillräckliga tålamod och helkassa lugn. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Tack!!!! Du har räddat min dag, fantastiskt bra skrivet. Du är en riktig begåvning!!! :bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

På tredje rycket, kan man känna annat än frustrerad ilska och uppretad panik...?
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Påminner mig lite om mig själv när vi blev "attackerade" av en väldig Parson JR och jag både slog i knät, brände mig blodig på den andra hundens koppel, och skrämde livet ur hundens ägare som inte vågade komma fram och hämta den.

Tur man är så stabil...:rofl::rofl:
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Jag handlade instinktivt, tyvärr inte i vad dagens hundfilosofi anser vara önskvärt, slet till mig min hund, ställde mig framför honom och skrek för full hals "NEEEEJ! GÅ TILL DIN HUSSE!!!" med sprucken, fullkomligt hysterisk röst. Jag hade ju för min inre syn redan sett den blodtörstiga besten sätta tänderna i min hund efter att ha läst alla hemska trådar om hundattacker (tack bukefalos). Min härliga stämma hade säkerligen en synnerligen lugnande inverkan på min egen hund där han hängde bakom mig i tre centimeter långt koppel och morrade för full hals (så gott det gick, halvstrypt som han var).

Fast sådär brukar det se ut för mig med ibland! I en sådan situation går allting oftast snabbt och jag hinner inte med för jag hoppas fortfarande att alla som har sina hundar lösa har en duktig pli på dem att de inte ska springa fram till andra.
För mig händer det ungefär en gång i veckan att det kommer fram lösa hundar till oss, och jag blir alldeles skakis för jag tycker andras hundar är obehagliga, har blivit attackerad och biten ett par gånger.
Senast förra veckan stod jag precis som du fast på ett ben (fast jag sa inte så mycket då, hade fullt sjå med att ha isär hundarna), min hund superkort koppel bakom mig hängandes i halvstrypet och han growlar som en dödsmetalsångare, och en ett år gammal boxerhane utan halsband som stod framför mig som jag höll borta med ena foten mot bröstet på den tills husse lyckats komma fram.

Det känns så hopplöst.
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

....min hund superkort koppel bakom mig hängandes i halvstrypet och han growlar som en dödsmetalsångare...

haha, klockren liknelse, tråkigt att jag inte kom på den själv:rofl::bow:
Men ja, det känns hopplöst. Trots att man skojar om det så är det svårt att se hur man kan komma vidare med problemet när man själv blir så arg/uppjagad/rädd i såna situationer...:crazy:
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Hahaha, vilken underbar text! You made my day :D

Min hund beter sig ungefär likadant då någon lösspringande kommer och rusar mot oss. Dock skippar jag falsetten, och satsar på "jag-ska-mörda-dig-och-din-ägare-stilen". Lutar mig framåt, spännar blicken i hundstackaren och morrar (i kör med min egen hund) "Gå heeem".
Dock har det hänt några gånger att hunden inte vetat var "hem" är. En gång mötte vi en flat som kom i full rulle mot oss, jag fräste fram "gå hem", varpå hunden ställer sig blick still på fläcken. Jag går vidare. Hunden står kvar. Fortsätter gå. Hunden rör inte en lem. Ber en vän hämta ett koppel, hon jollrar lite och sedan var vi flatägare för en halvtimme till en synnerligen bekymmersfri hund.
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Underbart beskrivet, du borde satsa på en karriär som författare eller journalist. :rofl: :bow:
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Har inte mycket annat att säga än :bow:, du är otroligt bra på att skriva ;). Kände lite kåseri av Ursula över det hela, iallafall i vissa partier.

Jag reagerar oftast likadant men min hund är som alltid cool lugn... Han går och sniffar likt tjuren (julaftonstjuren, vad heter han?) och slänger en blick på sin hysteriska matte som dramatiskt kastar både koppel och allt hon har i fickorna runt sig samtidigt som hon vrålar sitt avgrundsvrål. Om nu den modiga "anfallaren" är för smart eller för orädd och tar sig förbi den rasande gastande matten och glatt hälsar får matte allt skämmas när ägaren ger henne en konstig blick och lite smått chockat hämtar tillbaka sin hund:devil:.
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Ferdinad ;)

TS:
Jag förstår din panik, o ja, jag kände precis den samma när jag gick hem från min syster!
Samma hund (Jag och TS bor alltså i samma stad) skulle till och börja på Jazzi (min lilla cocker spaniel, blandrashanen i fråga var ca 70cm hög, Labbe/grey hound/amstaff) och ägaren gick med kopplet helsträckt till sin hund som reste ragg och morrade vanvettigt, såg hemskt belåten ut, kollade på mig med blick jag inte vill se från någon annan än min pojkvän och sa lite smörigt "Jag tror att han vill hälsa.... ;)". Jag fruktade självklart Jazzis, Zippers och mitt eget liv, men kände ändå att jag ville vara tyken, och snäste "Jag tror att han vill ha middag :grin:".

Ägaren funderade en stund och såg ut som han tänkte säga "Men han har ju precis fått mat?" när ett ljus gick upp för honom och han gick surt iväg med hunden släpandes efter sig.

I våran lilla anekdot var det Jazzi av mina hundar, den oskyldiga lilla cocker spanieln, som agerade blodtörstig mördarhund som morrade, skällade och kastade sig i kopplet.
Zipper stod (förutom när han tog ett steg framför Jazzi och sa till henne att hon var jobbig med en enkel blick och ett kort morr, och såg otroligt dum ut vid sidan av) med svansen lätt vaggande, öronen spetsade och en busig blick. Han kan verkligen inte förstå allvar i situationer..
(Jag skrev allting här eftersom historien var för spännande för att kortas ner till sms-längd ;))

Hursom är jag glad att du kunde behålla lugnet(HAHA!) i din incident så att Goliat kom helskinnad där ifrån och inga hundägare med nerslagna :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

*KL*

Skrattar så att tårarna sprutar över skärmen - vi är många som inte är den där coola avbilden av en hundförare.

Till alla som har delat med sig och fått mig att skratta :bow::bow::bow:

Själv har jag en hund som vill hälsa på allt och alla och har fullt sjå att hålla honom vid min sida samtidigt som jag ger andra hundägare mordiska blickar om inte deras hundar passerar min hoppande dåre med stoiskt lugn :angel:

Har kommit så långt med min egen nu att såvida den mötande hunden ignorerar oss så kan vi med lite muta av en godisbit, passera utan utbrott - vi jobbar vidare :grin:
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Nu undrar väl grannarna varför man sitter och asgarvar kl 3 på natten :angel:
 
Sv: Japp, jag är en hysterisk hundförare!

Jag tror jag dör! :D Så himla bra skrivet! :bow: :bow: (och ni andra bjuder också på härliga skratt!) Sitter på jobbet och skrattar så att tårarna sprutar :rofl:

Jag är precis likdan. Jag som alltid är så lugn, blir helt galen i liknande situationer. Min hund sätter sig dock ner bakom mig och tittar lite försiktigt på den andra hunden (om den håller sig på någorlunda avstånd - annars bits han)..
 

Liknande trådar

Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 291
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Människor tycks vid den här tiden på året flyta runt i någon annan värld än den dom i själva verket lever i tack vare sommarens...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 939
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp