Lösa hundar i litet samhälle

linnsan

Trådstartare
I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna.

Det är ett litet samhälle med skog bara några meter från lägenheterna men det är ändock ett ställe där det finns flera lägenhetshus och flera stycken som går förbi varje dag både med och utan hund.

Hade hundarna struntat i folk som gick förbi och hållt sig på tomten/haft bra lydnad hade jag inte brytt alls. Men så är inte fallet. Ena hunden är en liten skit som är lugn och går fram till andra hundar försiktigt och lugnt. Där är jag mest rädd att den går fram till en hund som kanske inte är så vänligt inställd och inte heller flyttar sig i tid om den hunden hugger. Förutom det faktum att det är respektlöst mot andra att ha hunden lös om den inte kan låta bli andra hundar (visst, olyckor kan hända men då kan man iaf försöka undvika det nästa gång)

Andra hunden är någon korsning mellan rottweiler, berner sennen och schäfer tror jag det var. Ser ut ungefär som en rottweiler. Hunden är knappt 6 månader och morrar och skäller samt går efter allt som går förbi, både människor och människor+hundar. Den har vad jag sett inte gått fram till andra hundar - än. Men går ibland fram till folk samtidigt som den morrar och skäller "grovt". Det är helt klart osäkerhet, men det kan ju komma en dag då hunden går över steget och faktiskt hoppar på en annan hund, eller människa. Jag förstår inte alls vitsen med att ha hundarna lösa just här och ägarna går lite halvlamt efter och ropar...

De säger även att "jag tror inte hon skulle göra något" :crazy: till folk som går förbi och blir rädda.

Jag har själv "råkat på" hundarna vid tre tillfällen. Ena var det lilla hunden som kom fram och hälsade, stora stod på avstånd och skällde och morrade. Husse ropade på bägge utan vidare resultat så jag fick vänta en stund. Andra gången kom stora och skällde ut oss när vi precis kommit ut ur lägenhetshuset och var påväg in i skogen. Då gick jag bara vidare och ignorerade hunden men tjejen som kom från andra hållet och mötte hunden blir uppenbart rädd och bad de koppla henne, varav kommentaren ovan släpptes... Sen sist så kom hunden när jag var påväg in i lägenhetshuset. Den ställde sig då precis i dörröppningen och skällde ut oss (mig och hundarna) och då kände jag faktiskt att det var lite obehagligt då den bara var ca 3 meter bort. Jag är inte rädd för den, men jag tycker ju synd om folk som är tvungna att möta den hela tiden (ja de har dom lösa dagligen så jag hör och ser oftast det hända iaf ett par gånger om dagen) och den kan ju faktiskt ta steget att ta ett bett, det vet man ju inte om den en dag känner sig tillräckligt trängd, och det är en stor hund.

Hur ska man egentligen göra? Tror inte det hjälper att prata med dom då flera har bett dom koppla hunden och det har inte direkt hänt något. Hunden har ju inte gjort något - än, men risken finns ju att det händer något. Jag kan ju inte riktigt undvika att möta på hunden om den är ute heller då jag bor i samma hus (litet, bara 6 lägenheter) så om jag går utanför dörren när den är ute så möter jag ju på den.

Oj, det blev väldigt långt och rörigt. Hoppas någon hängde med iaf:D
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Knacka på och prata med dem, förklara det strikta hundägaransvaret och att det kan bli väldigt dyrt för dem om något skulle hända. Annars kanske du kan plocka med dig hunden och lämpa av den på polisstationen "nej jag vet iiiinte vems hund detta är..." så att de får lösa ut den. Sist kanske en polisanmälan vore på sin plats.

En hund med hundraser som Rottis och Schäfer i sig, som strövar fritt utan regler och som dessutom är osäker skulle jag tycka var skitobehaglig att möta.
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Jag kan tyvärr inte ta den och traska iväg till polisen då den är i närheten av lägenheten och ägarna börjar ropa/gå efter den.

Ja visst kan jag knacka på och förklara det, men det "måste" de väl ändå veta? De tror ju inte att hunden ska göra något... Och visst, det kanske den inte gör (mer än skrämmer folk och fä då) men det är ändå så respektlöst när det går mycket folk förbi. Folk har ju inte direkt varit glada över att den har skällt och morrat på dom heller. Och till folk utan hundar går den även fram till och luktar på, tror inte att den gått fram till någon med hund än.
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Vad säger bostadsbolaget? här finns det regler att hundar ska hållas kopplade och under sådan tillsyn att de inte stör de andra boende.
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Det skulle jag ju kunna kolla upp faktiskt!

Men om de inte säger något om det och de inte heller tar till sig om man säger att de bör ha hunden i lina. Vad gör man då? Väntar på att hunden gör något så man kan blanda in polisen?
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Be hyresvärden prata med dom. Vår hyresvärd har som krav att alla som har hund här i området (Dom äger ett villaområde med ca 10 st hus) ska hålla den under bra uppsyn, och ska dom vara lösa ute ska det vara på lina eller bakom staket. Just för förbipasserandes skull, och för hänsyn gentemot dom andra grannarna också.

Vi har 5 st hundar hemma, och flera av dom tycker inte om särskilt många andra hundar plus att rasen i sig ofta skrämmer folk. Så för att möta hyresvärdens önskemål byggde vi ett fint, men ändå kraftigt, staket samt har låtit häcken göras om så att det inte blir insyn. Och om hundarna låter när dom när dom är ute sägs dom självfallet till, för det finns inget värre än störande hundar/djur tycker jag.
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Ja, jag får nog prata med hyresvärden.

Idag mötte jag dom några meter från huset när jag var på väg till affären, hade bara schäfern med mig (som tur var) då jag mötte grannarna med sina hundar och stora virrade över hela vägen (de är av någon underlig anledning kopplade när de går på promenad) och skällde på oss. Jag gick då in i kanten och väntade då jag såg att han inte tänkte hala in sina (liten cykelväg). Han frågar om hundarna ska hälsa, förklarar att den inte är farlig för det är bara en valp (knapp 6 månader) och tjatar på om att de kan hälsa... Jag svarar att jag inte vill att de ska hälsa då de ändå inte ska leka nu (hunden tror jag inte skulle göra något, utan är bara osäker och "ska" låta lite) och att min blir för uppspelt om han skulle hälsa på alla vi möter. Nu står han ju bara lugnt bredvid trots att hans lever om en del, vilket är precis så jag vill ha det.

Så dom kör helt enkelt på snacket om att hunden inte är farlig. Och det tror jag väl inte att den är egentligen, inte i detta läget iaf då den mest är lite överallt och sådär, verkar faktiskt vara rätt lätt att hala in den och säga att HÄR ska du vara om de hade försökt. Men det kan ju faktiskt ändras med åldern också. Jag vill iaf ändå inte att de hälsar om vi möts på promenad, jag kan dock tänka mig att vi kan ta en promenad tillsammans och eventuellt låta de leka. Kanske ska gå ner och fråga om de vill med ut på en promenad och samtidigt snacka lite om att de kan ha hunden i lina när den är på tomten? Om inte det hjälper får jag helt klart snacka med hyresvärden.

Såg en kille som brukar gå förbi med sin amstaff(eller korsning) och som vände när han hörde den andra hunden. Vilket är tråkigt att folk ska behöva göra för att de är så respektlösa och lata.
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Jag hade också vänt omedelbart. Det spelar ingen roll om den "inte är farlig", för den SKA inte fram till andra ändå liksom.

Jag har hundar som absolut inte blir glada om främmande springer fram, och skulle dom då också både morra och skälla - då hade den som kommit fram förmodligen åkt på stryk. Om inte av mig, så av min hund. Vad gör dom den dagen deras lilla stöter på någon som min gamla hane? Då blir dom säkert fly förbannade för att deras hund blivit biten, trots att den sprungit fram till en kopplad hund...
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Ja precis, jag har ju dock inte det valet då jag måste ut genom dörren för att komma ut överhuvudtaget...

Men visst förstår jag om man vänder. Den lilla hunden som går fram till andra har gått fram till nämnda amstaff en gång innan, ägarna till den lilla gjorde inte så mycket medans de som gick med amstaffen tog den lilla och gick bort med den (amstaffen blev som tur var glad över den lilla och viftade bara på svansen och luktade nyfiket). Men jag själv blev lite nervös faktiskt när jag såg det från fönstret. Inte för att det är några "mördarmaskiner" men det är ändock hundar som inte alltid kommer så värst bra överens med andra främmande hundar... Ägarna till den lilla hunden ropade lite på håll och segade runt :grin:
 
Sv: Lösa hundar i litet samhälle

Den lilla går fram lugnt och säger inget, det är den stora som låter... Den har änsålänge (vad jag sett) inte gått fram till andra hundar. Däremot så kan den gå fram till andra människor samtidigt som den skäller och morrar. Inte så trevligt med andra ord alltså. De flesta människor stannar ju då och ser lite rädda ut. Rör de på sig så rycker hunden till och går iväg samtidigt som den låter lite. Så den är helt klart rädd, men frågan är om det inte kan gå över i ett bett när den blir lite äldre om den känner sig trängd. Och oavsett så ska ju folk kunna gå förbi utan att behöva vara rädda för en stor hund som kommer efter dom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 383
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 059
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 865
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp