_smiles

Trådstartare
Bläddrade i regelboken (WRAS) och och tittade på godkänd extra utrustning.

Vad är en jerk line? Har sökt på nätet men hittar inget vettigt. Någon som kan berätta vad detta är?

Sv: Jerk line

De är väl den som sitter mkt tight runt hästens hals bakom ganacherna. de har väl nått med lassot att göra?:angel:

Nej, den som sitter där heter väl neckrope? men det kanske kan ha flera namn ?!
Om det är en sådan så "styr" den hästen mot kalven eller dummyn så inte hästen trasslar in sig i lassot.. lite förenklat förklarat.

Roping e ju inte min starka sida.. men kan det vara den som ryttarna har i munnen då de rider iväg för att sen binda kalvens ben med??? Kan vara ute och cykla.. men kanske???

:idea:
Nej, den som sitter där heter väl neckrope? men det kanske kan ha flera namn ?!
Om det är en sådan så "styr" den hästen mot kalven eller dummyn så inte hästen trasslar in sig i lassot.. lite förenklat förklarat.
Ja just de fasen va dum jag är!!!:idea:

en jerkline är kopplad till bettet o sadeln så att du kan backa hästen när du har fångat kalven, klivit av o håller på att binda ihop benen, så att den håller lassot sträckt.

Det man har i munnen på en ropingtävling heter "pigging string" och det byts ut när man inte längre står ut med smaken. :d Fungerar ungefär lika bra som en fluorsköljning faktiskt, för kariesbakterierna går på parad ut ur truten när invånarna på en pigging string tar över . Tankarna far av nån anledning runt låten " Cowboys and Kisses" ! :love:
Den "civila" varianten av pigging string heter "Short rope" och är en 6 fots lina utan ögla som man har hängande på chinksbältet och som används för att surra benen på en ko eller kalv som behöver översyn eller behandling ute i markerna.

:o smaskens:rofl: Nä det blev inte så lång cykeltur.. fick just strax efter ett telefonsamtal där jag passade på att fråga och insåg att jag kunde sluta cykla:rofl:

Kan du förklara lite mer exakt hur den sitter? Såg att en del av roparna hade lite extrasnören i somras på en tävling, och funderar på om det skulle kunna vara jerk lines.

/Ida

IMG_4549.jpg

På bilden ovan är en Jerk line(den rosa linan ;) ). Man knyter fast den i bettet som den nedre ringen visar, sedan så går den genom ett rörligt "hjul"... Sedan sätter man repet i skärpet eller byxorna. Så när man gör avsteg och sedan springer fram mot kalven så drar det i hästens mun så den backar, det släpper även från byxorna så det drar inte hela tiden. och man använder det i Tying eller Roping då.

MVH Malin :d

Kankse skall tillägga det att man bör inte använda det om man inte vet vad man sysslar med!! Man bör ha hållit på ett tag...
Säkerhet! :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 446
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
24 819
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 855
Western Jag skulle behöva lite hjälp. Min son som är 8 år har varit med på två stycken prova på-tävlingar i western med sin ponny och är helt...
Svar
16
· Visningar
2 875
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka