Inget jobb efter examen?!

Det är inget ovanligt att bli anställd som obehörig i väntan på legitimationen. Men det måste dock framgå att de ändrar din anställning till legitimerad förskollärare när du kan uppvisa din legitimation.

Jag fick min högre lön från start men vet att klasskompisar fick en lägre lön i väntan på sin legitimation. :)

Får man ens bli anställd som behörig innan man har leg? Vad skulle i så fall syftet med legitimation vara? :confused:
 
Får man ens bli anställd som behörig innan man har leg? Vad skulle i så fall syftet med legitimation vara? :confused:
För att få en tillsvidareanställning som lärare krävs (med några undantag) legitimation. Men för en visstidsanställning kan man få lön motsvarande en behörig lärare även om man väntar på leg. Själva legitimationen är ju bara en formalitet om man uppfyller kraven för legitimation och bara väntar på handläggningen. Lönen är förhandlingsbar men inte anställningsformen. :)
 
Var tvungen att vänta tills jag hade råd. Det kostar 1500 kr att ansöka om den och fick min första lön nu i maj :)
Har du inte fått legitimationen än så kan det vara en delförklaring till att du inte får anställning och det är en förklaring till att du inte blivit erbjuden tillsvidareanställning. Du beskriver dig som legitimerad förskollärare men det är ju inte helt sant då du är en utbildad förskollärare som väntar på legitimation. För en arbetsgivare är det skillnad på de två även om legitimationen för dig är mer av ett kvitto.
 
Det är inget ovanligt att bli anställd som obehörig i väntan på legitimationen. Men det måste dock framgå att de ändrar din anställning till legitimerad förskollärare när du kan uppvisa din legitimation.

Jag fick min högre lön från start men vet att klasskompisar fick en lägre lön i väntan på sin legitimation. :)

Har du inte fått legitimationen än så kan det vara en delförklaring till att du inte får anställning och det är en förklaring till att du inte blivit erbjuden tillsvidareanställning. Du beskriver dig som legitimerad förskollärare men det är ju inte helt sant då du är en utbildad förskollärare som väntar på legitimation. För en arbetsgivare är det skillnad på de två även om legitimationen för dig är mer av ett kvitto.

Nej och är som sagt helt med på det hela att jag kommer få lön som en obehörig innan jag får hem min legitimation och kan uppvisa den.
Men detta är inget de har frågat om eller något som jag berättat. Har sagt att jag är behörig och färdig förskollärare.

Men på första mejlet stod det inget alls om att min anställning skulle starta som obehörig men sen ändras till behörig när min legitimation kan uppvisas.

Alla mina kurs kamrater har fått liknande när de fick anställning efter examen. De fick obehörig anställning tills de kunde uppvisa legitimation, men då bara ca 2-3000 mindre än deras behöriga lön. En del fick den vanliga lönen trots att de inte fått legitimationen än.

Så har antagit att min legitimation ska vara så viktig, då jag kan uppvisa examensbevis och så ifall de undrar.

Men det är kanske viktigare än vad jag tror?
 
Nej och är som sagt helt med på det hela att jag kommer få lön som en obehörig innan jag får hem min legitimation och kan uppvisa den.
Men detta är inget de har frågat om eller något som jag berättat. Har sagt att jag är behörig och färdig förskollärare.

Men på första mejlet stod det inget alls om att min anställning skulle starta som obehörig men sen ändras till behörig när min legitimation kan uppvisas.

Alla mina kurs kamrater har fått liknande när de fick anställning efter examen. De fick obehörig anställning tills de kunde uppvisa legitimation, men då bara ca 2-3000 mindre än deras behöriga lön. En del fick den vanliga lönen trots att de inte fått legitimationen än.

Så har antagit att min legitimation ska vara så viktig, då jag kan uppvisa examensbevis och så ifall de undrar.

Men det är kanske viktigare än vad jag tror?
Ja legitimationen är viktig och formellt är du inte behörig förrän du har legitimation. Jag kanske missförstår dig men låter konstigt att legitimationens betydelse inte ska ha berörts på intervju?

Legitimationen är viktigt bl.a utifrån att arbetsgivaren inte får anställa dig tillsvidare utan legitimation (skollagen), så att det är vikariat som obehörig du måste sikta in dig på nu är fullt normalt.

När du har legitimationen tror jag du kommer få jobb.
 
Var tvungen att vänta tills jag hade råd. Det kostar 1500 kr att ansöka om den och fick min första lön nu i maj :)
Va?! Ursäkta en som är novis, men det kostar alltså att ansöka om ens legitimation?
Jag trodde att det var något man "fick" efter genomgången utbildning.
Innebär det att trots genomgången utbildning att ansökan kan avslås också?
 
Ja legitimationen är viktig och formellt är du inte behörig förrän du har legitimation. Jag kanske missförstår dig men låter konstigt att legitimationens betydelse inte ska ha berörts på intervju?

Legitimationen är viktigt bl.a utifrån att arbetsgivaren inte får anställa dig tillsvidare utan legitimation (skollagen), så att det är vikariat som obehörig du måste sikta in dig på nu är fullt normalt.

När du har legitimationen tror jag du kommer få jobb.

Nej alltså alla som går ut har ju inte nån legitimation då man först måste få sitt examensbevis som tar ca 2-4 veckor att få och sen ska man skicka in det för att kunna få sin legitimation och den tar ytterligare ca 4 veckor att få hem.

Så även om man ansökt om dessa direkt efter examen så tar det iallafall 6 veckor innan man är klar. De som hade jobb vid examen fick starta sin tjänst dagen efter examen. Då i samma sits som jag är i nu.

Så vet inte om legitimationen är så "viktigt" (förstå mig rätt nu) som att de skulle vara anledningen till att jag får en provanställning eller ej. För oavsett så är det oftast en provanställning först i 6 månader och vikariaret de erbjudit är inte en tillsvidareanställning.

Men har som sagt inte nämnt något om min legitimation på någon av mina intervjuer överhuvudtaget. Bara sagt jag är klar och fått examensbevis, vilket jag har. Sen har jag som sagt ansökt om examensbevis :).
 
Va?! Ursäkta en som är novis, men det kostar alltså att ansöka om ens legitimation?
Jag trodde att det var något man "fick" efter genomgången utbildning.
Innebär det att trots genomgången utbildning att ansökan kan avslås också?

Nej när du är färdig med din utbildning och tagit examen så får du ansöka om ett examensbevis, när du fått hem ditt examensbevis så kan du skicka in det till skolverket och ansöka om legitimationen som då kostar 1500 kr.

Så inte nog med att du går 3 1/2 år så måste du även betala för att få ut din legitimation.
 
Va?! Ursäkta en som är novis, men det kostar alltså att ansöka om ens legitimation?
Jag trodde att det var något man "fick" efter genomgången utbildning.
Innebär det att trots genomgången utbildning att ansökan kan avslås också?
Ja, det kostar att ansöka om legitimation. Nja, det är nog rätt sällan en ansökan avslås om man har en examen utfärdad av ett svenskt universitet. Så här skriver skolverket:

Vad är en behörighetsgivande examen?​

En behörighetsgivande examen är en examen som lärosätet utfärdar när du gått klart en lärarutbildning, förskollärarutbildning eller fritidspedagogutbildning. Även personer med en utländsk lärarutbildning, förskollärarutbildning eller fritidspedagogutbildning kan ha en behörighetsgivande examen. Då krävs det att utbildningen i sig eller tillsammans med yrkeslivserfarenhet eller kompletterande insatser motsvarar en svensk behörighetsgivande lärarutbildning, förskollärarutbildning eller fritidspedagogutbildning.

https://www.skolverket.se/regler-oc...or-att-fa-larar--och-forskollararlegitimation
 
Va?! Ursäkta en som är novis, men det kostar alltså att ansöka om ens legitimation?
Jag trodde att det var något man "fick" efter genomgången utbildning.
Innebär det att trots genomgången utbildning att ansökan kan avslås också?
För en del yrken krävs ju också att tjänstgöring innan man kan ansöka om legitimation, tex läkare och psykolog. Psykologlegitimation kostar 2900 att ansöka om, och ja, du kan få avslag.
 
Nej alltså alla som går ut har ju inte nån legitimation då man först måste få sitt examensbevis som tar ca 2-4 veckor att få och sen ska man skicka in det för att kunna få sin legitimation och den tar ytterligare ca 4 veckor att få hem.

Så även om man ansökt om dessa direkt efter examen så tar det iallafall 6 veckor innan man är klar. De som hade jobb vid examen fick starta sin tjänst dagen efter examen. Då i samma sits som jag är i nu.

Så vet inte om legitimationen är så "viktigt" (förstå mig rätt nu) som att de skulle vara anledningen till att jag får en provanställning eller ej. För oavsett så är det oftast en provanställning först i 6 månader och vikariaret de erbjudit är inte en tillsvidareanställning.

Men har som sagt inte nämnt något om min legitimation på någon av mina intervjuer överhuvudtaget. Bara sagt jag är klar och fått examensbevis, vilket jag har. Sen har jag som sagt ansökt om examensbevis :).
Jag är själv legitimerad lärare så är väl insatt i hur det fungerar med examen, legitimation och sök av det första jobbet.

Jobbar inte inom just förskola, men annan skolverksamhet reglerad i skollag.

Skollagen säger att den lärare som inte är legitimerad inte heller kan provanställas.
Det är tidsbegränsad anställning som gäller.

Givetvis är inte legitimationen allt men legitimation underlättar och för anställningsformen är det faktiskt helt avgörande.

Kan det var så att dina klasskamrater haft försprång genom först avklarad VFU och nu genom handlagd legitimation? Där på vägen kan de också ha fått erfarenhet genom VFU och vikariat. Om flera olika delmoment tar längre tid är det inte alls konstigt att det även tar längre tid att få anställning, tänker jag.

Du behöver dels ha lite tålamod och dels få din legitimation. Lycka till!
 
Va?! Ursäkta en som är novis, men det kostar alltså att ansöka om ens legitimation?
Jag trodde att det var något man "fick" efter genomgången utbildning.
Innebär det att trots genomgången utbildning att ansökan kan avslås också?
Vill du sen utöka din legitimation för att du har läst in mer kostar det ytterligare 500 kr, för att få en pdf fil skickad till sig. Jag håller på och plockar in ytterligare en behörighet, men har valt att vänta med hela eftersom jag måste betala varje gång jag utökar. Om jag skulle skicka in nu skulle jag vara behörig för högstadiet men jag siktar på gymnasiet så det är ett par kurser kvar. ;)
 
Vill du sen utöka din legitimation för att du har läst in mer kostar det ytterligare 500 kr, för att få en pdf fil skickad till sig. Jag håller på och plockar in ytterligare en behörighet, men har valt att vänta med hela eftersom jag måste betala varje gång jag utökar. Om jag skulle skicka in nu skulle jag vara behörig för högstadiet men jag siktar på gymnasiet så det är ett par kurser kvar. ;)
Rätt säker på att utökad behörighet kostar 750kr, kan inte tänka mig att det blivit billigare senaste åren.

Inte heller kan man få någon form av förhandsbesked så har man inte läst väldigt riktad utbildning typ lärarlyftet så känns det lite som ett lotteri att plugga för utökad behörighet. :nailbiting:
 
I anställningen står det inte ”obehörig” utan du anställs som barnskötare. :)

Inte för de jag frågat. För dem har det stått obehörig förskollärare och en provanställning i 6 månader. Sedan när de fått legitimationen har de oftast fått behörig förskollärare och då en tillsvidareanställning.

Frågade precis en klasskompis som började jobba dagen efter vår examen den 13 januari om hur hon hade fått. Hon fick tjänsten behörig förskollärare och en provanställning på 6 månader. Hon ansökte om legitimationen 20 mars och har efter den kommit fått ändrat till tillsvidareanställning.

Så kanske är min VFU som ställer till det men aa är inte så mycket jag kan göra åt det.

Håll tummarna!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 403
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp