Jobb, dagis och sova

cambello

Trådstartare
Nu ska snart min minsta börja på dagis. En sak vi funderat över är hur det ska gå att kombinera det med mitt jobb som djurskötare. Man brukar väl säga att den som börjar senast lämnar och den som slutar tidigast hämtar? Då skulle dom lämnas ca 06,30 och hämtas ca 11,00. Jag börjar kl fyra på morgonen och jobbar till ca 10,30 och efter det kunde jag åka hem och sova lite innan jag hämtade dottern som då gick hos dagmamma vid ca kl 13,00. Dagmamman tyckte att hon skulle få stanna över middagen så hon kom in i gänget lite mer.
Nu går hon på dagis istället och jag är mammaledig just nu men snart ska man tillbaka till jobbet.
Finns här någon annan som jobbar lite udda tider och vet om det finns några regler som säger att man har rätt att sova och sen hämta tex efter middag.
Vad rörigt det blev:o
 
Sv: Jobb, dagis och sova

Hade du bott i de kommuner jag arbetat i så hade du kunnat hämta barnet när du sovit... Skulle inte tro att någon kommun skulle säga något annat.
 
Sv: Jobb, dagis och sova

Det låter ju lovande. Får hoppas att dagiset går med på det. Annars kan det bli lite tungt att behålla sitt jobb.
 
Sv: Jobb, dagis och sova

Eftersom dina arbetstider ser ut som de gör, tror jag det räknas som skiftarbete och då får du hämta efter du sovit. Prata med platschefen och kolla hur det funkar!! Kan hända att du måste lämna in en ansökan om förlängd tid, men det borde gå igenom.

Framhåll barnens fördelar av att få stanna till åtminstone efter maten. 15-timmarsbarnen som är varje dag 8-11 kommer inte alls lika bra in i gruppen som de andra, t.ex. Det är lite lättare för de som är 5 timmar tre dagar i veckan, just för att det blir lite längre sammahängande vistelse de dagar de är där.

Tog detta som exempel för att det handlar om ungefär samma tidsperspektiv som för dina barn. Dessutom brukar ju öppningen 6.30 vara samlad med andra avdelningar och sen tar det ju nån timme innan alla är samlade på rätt avdelning. Sovrutinerna för din lilla blir ju kanske lite knas med om han/hon ska hem redan en timme innan lunch.

Så prata med platschef och personal så går det säkert att ordna!!:banana:
 
Sv: Jobb, dagis och sova

Hallå,
Dagis är till för att hjälpa dig med dina barn när du jobbar.

Om jobbet innebär att du jobbar på natten och sover på dagen spelar lixom ingen roll.
Dagis frågar inte vad du jobbar ned och när. Dom har inte med det att göra.... Däremot vill de att du fyller i vistelsechemat så de kan planera sin verksamhet

Sätt upp de tider du vill att ditt barn skall gå på dagiset så är det inget mer att orda om det.

mvh Eva
 
Sv: Jobb, dagis och sova

Tack alla för bra svar. Nu känns det lite lugnare inför den lilles start på dagis. :)
 
Sv: Jobb, dagis och sova

Hallå,
Dagis är till för att hjälpa dig med dina barn när du jobbar.

Om jobbet innebär att du jobbar på natten och sover på dagen spelar lixom ingen roll.
Dagis frågar inte vad du jobbar ned och när. Dom har inte med det att göra.... Däremot vill de att du fyller i vistelsechemat så de kan planera sin verksamhet

Sätt upp de tider du vill att ditt barn skall gå på dagiset så är det inget mer att orda om det.

mvh Eva

Stämmer inte alls.
På alla dagis i vår kommun (och även i grannkommunerna) ska skiftarbetande lämna in schema så att man kan säkerställa att man bara har sitt barn på dagis under de tider man arbetar. Man får ha barnet på dagis för att sova om man jobbat natt, men om min man t.ex. jobbar kväll ska han lämna kl. 14:30 och sedan ska jag hämta kl. 16:00. Rimligt? Nej knappast, men sådana är reglerna.
Vistelsetiderna som blir struntar dagis i, de planerar inte verksamheten efter det i alla fall. Det handlar alltså endast om att se till att vi inte "fuskar" till oss dagistid som vi inte "har rätt till".

Vi betalar dessutom högsta dagistaxan. Rättvist va?

//Celia
 
Sv: Jobb, dagis och sova

På min sons dagis litar de på föräldrarna.
Iaf på mig. Jag har aldrig behövt lämna mitt schema trots att jag jobbat oregelbundna tider.
Har fyllt i en lapp som kommunen ska ha så de vet hur mycket jag ska betala. Den har de på dagis skrivit av så de vet vilka barn som kommer när.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 048
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 458
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp