Bukefalos 28 år!

Jobb-frisyrer

kladdkaka

Trådstartare
Jag jobbar inom vården och i och med att jag har ganska långt hår så måste jag ha det uppsatt. Jag är jättedålig på allt som har med hår att göra och därför blir det alltid en vanlig tofs eller möjligen någon rufsig knut. Men det är ju såååå tråkigt.

Ge mig lite inspiration ;) . Vad kan man göra som är lite lagom roligt men ändå passa på ett sjukhus. Det måste dock vara lätt för jag är helt värdelös på att greja med hår;)
 
Sv: Jobb-frisyrer

Jag gillar flätade frisyrer.

Brukar göra en inbakad fläta från ena sidan av huvudet och sen "runt" ner till andra sidan av nacken där jag flätar in allt hår och sen "rullar" upp det. (låter ganska förvirrande när jag läser det, men förstår du?)
Sen brukar jag göra en inbakad fläta som börjar uppe på huvudet och sen när man kommer ner i nacken så blir det en vanlig tofs.
Fiskbensflätor är ju alltid fint.
Orkar man inte fläta så brukar jag rulla in håret, börja med luggen och sen fortsätta bakåt och fästa med hårnålar i nacken!
 
Sv: Jobb-frisyrer

Fläta!
En vanlig, enkel fläta brukar vara ganska enkelt att fixa även om man är värdelös på frisyrer!
Inbakad eller fiskben är ju finare, men lite mer hightech. Själv tycker jag det är stört omöjligt att fixa en sådan på mig själv. Avundas dom som kan!

Skaffa ett lite finare hårspänne och sätt fast håret bakåt med, istället för tofs?
 
Sv: Jobb-frisyrer

Jag går jämt i fläta och tycker som du att jag är värdelöps på att orka fixa nåt snyggt.
 
Sv: Jobb-frisyrer

Här har du en till inom vården med frisyrproblem! :D Blir att jag ALLTID slängt upp håret i en simpel hästsvans eller rufsig "knut" som du säger. Fläta är lite roligare, rätt snyggt att fläta luggen med ju och lägga snyggt... brukar googla håruppsättningar för att få tips, men tror jag är lite för lat för att fixa trots allt... :o
 
Sv: Jobb-frisyrer

Fläta som de andra skrivit funkar alltid.
Finns mängder med klipp (haha) på youtube som visar lite roliga frisyrer.
 
Sv: Jobb-frisyrer

+ TS

Blir lite förvånad över att ni får gå med håret i en vanlig hästsvans på jobbet? När jag jobbade inom vården (för fem plus år sedan iof :p), var fläta och hästsvans förbjudet, precis som utsläppt. Detta för att håret kunde sprida smittor om det "hängde". Där var det alltid rufsig "boll" eller typ knut som gällde om man hade långt hår. Detta var enligt basala hygienrutiner, men de kanske ändrats? Det var ju som sagt några år sedan jag jobbade där. :)
 
Sv: Jobb-frisyrer

Tack allihop :) Ska youtuba lätta flätor och köpa något festligt hårspänne :) Är det någon som har en länk till något bra klipp med fina och enkla flätor?
 
Sv: Jobb-frisyrer

Man får ha så det inte hänger ner över eller framför axlarna om man böjer sig, så när jag har tofs är mitt hår för långt och hänger ner, men när jag flätar blir det ju kortare och hänger bak på ryggen och då funkar det :)
 
Sv: Jobb-frisyrer

Jag tillhör också gruppen som behöver ha uppsatt hår om dagarna. Dock måste mitt vara strikt uppsatt, rufsiga bollar/knutar är det dödsstraff på...

Föredrar inbakad fläta med instoppad ände, eller hur man nu ska beskrivs det.
Dounat är dock standard, somliga dagar med hårnät över om håret är extra busigt. Ibland om det är mer formella dagar på jobbet kan jag lägga en lösfläta som krans kring dounatroten.

Ett tips är att besöka Glitter, de har roliga tips/böcker på trevliga och enkla uppsättningar. Säljer även tillbehör som nät, dounats och annat.
Om du har tunnare/kortare hår kan de köpta dounatsen vara lite stora. Klipp då av tån på en strumpa i lämplig storlek ( nylon, knästrumpa, vanlig bomull) för att sedan rulla i hop och trä över tofsen och sen vika över håret.

Sök på hairbun eller military hairbun för instruktioner på nätet :)
 
Sv: Jobb-frisyrer

Jag sommarjobbar också inom vården och brukar främst ha håret i olika knutar; slarvig knut, en knut där man tvinnat håret och virat det om snodden, en knut där håret är flätat och tvinnat runt snodden, en knut som består av två flätor tvinnade runt snodden; du sätter håret i en hästsvans, delar upp det i två (eller flera) delar och flätar varje del, sen tvinnar du flätorna en åt gången runt snodden (jag har på det sättet idag :D). Donout-knuten finns ju också som visades på videon ovan. Man kan ju även välja om man har knuten i nacken eller högre upp, eller kanske lågt men på ena sidan? :)

Sedan finns det även som många sagt olika sortes flätor, själv är jag dock värdelös på det så jag håller mig till knutar ;)
 
Sv: Jobb-frisyrer

Jag tycker att en vanlig enkel inbakad fläta är väldigt enkelt att ha. Det är dessutom inte så svårt att göra, bara man får in tekniken! Jag har långt och tjockt hår så det är perfekt. Sen även donut som några har skrivit, enkelt och fint :p Nu jobbar ju inte jag utan går i skolan men ändå. :D
20133583856790_sbig.jpg

2013277820360845363_sbig.jpg

Bilder på fläta, på sista bilden ser du hur den är bakifrån!
20132616979640845363_sbig.jpg

Donut i håret!

Ett tips om du ska försöka dig på att göra en inbakad är att börja nästan ända fram vid pannan, börja ca 5-10 cm från pannan. Mycket lättare att få till en då, samt att ta små slingor i taget och inte stora. Sen beror nog det här på vilket hår man har, men tycker väl att det borde funka på typ alla ;)
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 879
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp