Jobb som INTE har kontorstider a.k.a. hjälp, jag är lite vilse

pajaztar

Trådstartare
Okej, så nu har jag försökt att arbeta kontorstider (med flex) i drygt fyra år och inser att nej, det är inte min kopp te.

Så. Vad för jobb finns som är välbetalda men inte går kontorstider? Det lär ju finnas?

Jag har en kandidatexamen i systemvetenskap och en i engelska. Har jobbat med systemförvaltning de här åren och det är väl inte det jag brinner mest för i världen men det duger. Egentligen skulle jag nog hellre forska om hästar. Eller gå hemma på gården och pyssla...

Jobbar gärna kvällar, helger och olika dagar i veckan så jag hinner med saker och slipper ta semester bara för att vaccinera katterna eller gå till banken. Jag vill ha tid att rida i dagsljus på vintern! Jag vill känna att jag hinner med mitt liv och inte bara springer i ekorrhjulet, det är helt värdelöst för mig. Hjälp?

Okej, så nu har jag försökt att arbeta kontorstider (med flex) i drygt fyra år och inser att nej, det är inte min kopp te.

Så. Vad för jobb finns som är välbetalda men inte går kontorstider? Det lär ju finnas?

Jag har en kandidatexamen i systemvetenskap och en i engelska. Har jobbat med systemförvaltning de här åren och det är väl inte det jag brinner mest för i världen men det duger. Egentligen skulle jag nog hellre forska om hästar. Eller gå hemma på gården och pyssla...

Jobbar gärna kvällar, helger och olika dagar i veckan så jag hinner med saker och slipper ta semester bara för att vaccinera katterna eller gå till banken. Jag vill ha tid att rida i dagsljus på vintern! Jag vill känna att jag hinner med mitt liv och inte bara springer i ekorrhjulet, det är helt värdelöst för mig. Hjälp?

Jobba deltid, eller jobba med nånting du tycker är kul, och in får dig att känna att du bara springer i ekorrhjulet när du är på jobbet?

Jobba deltid, eller jobba med nånting du tycker är kul, och in får dig att känna att du bara springer i ekorrhjulet när du är på jobbet?
Ja, jag vill ju helst hitta något jag tycker är superkul :) har funderat på deltid men är inte säker på att det går ihop ekonomiskt. Men ska nog räkna på det för jag blir rätt deprimerad av jobbet som det är nu, trots att jag egentligen gillar mycket av det. Men tiderna är så psykiskt påfrestande.

Vad är välbetalt i din värld då? 40'? Svårt att svara på utan någon riktlinje men du kanske ska fundera på om du kan hitta jobb där du inte behöver åka till kontoret?

Många vårdyrken är ju på udda tider men det kräver ju en till utbildning om du vill ha vettigt betalt. Annars kan jag rekommendera tågförare/konduktör: betald internutbildning, i princip enbart udda tider och riktigt bra betalt för att vara okvalificerat.

Annars kanske du ska fundera på om du kan ta din nuvarande utbildning/erfarenhet mer tvista till den på något sätt. Går det att hitta andra anställningar med friare arbetstider? Möjlighet att jobba hemifrån och därmed komma runt kontorstiderna? Starta eget? Kombinera eget företagande med deltid på jobbet för trygghetens skull?

När jag började mitt jobb så var mina arbetstider 8-16.30, vilket jag tyckte var DÖDEN. Kom överens med min arbetsgivare om att istället jobba 05.30-14.00, vilket i min värld är helt perfekt. Jag behöver aldrig ta ledigt för att gå till tandläkaren eller veterinären eller liknande ärenden och hinner vara ute i dagsljus i alla fall en stund varje dag även mitt i mörkaste vintern. Jag "missar" ju ett par timmar på kvällen eftersom jag måste gå och lägga mig ganska tidigt (går upp 04.30), men tycker det är SÅ mycket mer värt att ha de där timmarna på eftermiddagarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka