Jobb, utbildning? Tips

Halcyon

Trådstartare
Vill inte kapa @Wingates tråd, så startar egen.

Är i läge känner jag behöver mer input vad man kan studera eller jobba som.

Kort om mig är tåg och djurintresserad. Har koll på tågsidan en hel del, men kanske finns nått yrke där jag missat? Lokförare går bort (tyvärr), snubbla på mållinjen med testen :cry: . Håller utkik på tunneltågförare, tågvärd m.m . Har gått på naturbruksgymnasie pga intresse för häst och djur.
Jobb och utbildning behöver inte va inom dessa ämnen alls. Jobb som ej kräver förkunskap eller få utbildning på plats är av intresse eller någon vettig utbildning.
Har sökt t.ex nyligen utbildning som Instrument- och steriltekniker på sjukhus. Service jobb är intressant, MEN inte inom vård där behöver ta hand om människor, anser jag ej passar in där (inget jag känner behövs diskuteras).

Kurser som har som kan va relevant att veta har upp till Matte B, Engelska B (Engelska 6) , Natur A.

Och ja, ska allra helst finnas i Stockolms län, underlättar en hel del då jag bor där nuförtiden.
 
Vill inte kapa @Wingates tråd, så startar egen.

Är i läge känner jag behöver mer input vad man kan studera eller jobba som.

Kort om mig är tåg och djurintresserad. Har koll på tågsidan en hel del, men kanske finns nått yrke där jag missat? Lokförare går bort (tyvärr), snubbla på mållinjen med testen :cry: . Håller utkik på tunneltågförare, tågvärd m.m . Har gått på naturbruksgymnasie pga intresse för häst och djur.
Jobb och utbildning behöver inte va inom dessa ämnen alls. Jobb som ej kräver förkunskap eller få utbildning på plats är av intresse eller någon vettig utbildning.
Har sökt t.ex nyligen utbildning som Instrument- och steriltekniker på sjukhus. Service jobb är intressant, MEN inte inom vård där behöver ta hand om människor, anser jag ej passar in där (inget jag känner behövs diskuteras).

Kurser som har som kan va relevant att veta har upp till Matte B, Engelska B (Engelska 6) , Natur A.

Och ja, ska allra helst finnas i Stockolms län, underlättar en hel del då jag bor där nuförtiden.
Tågklarerare kanske? :)
 
Radioloksoperatör dvs växlare? Kan man bli utan att klara proven på lokförarnivå som jag förstått det. Är ju dock en internutbildning men garanterat jobb på så vis!
 
Radioloksoperatör dvs växlare? Kan man bli utan att klara proven på lokförarnivå som jag förstått det. Är ju dock en internutbildning men garanterat jobb på så vis!
Har lite koll på sånt jobb med, har haft det men av privata skäl och annat vill jag inte säga varför inte gick vägen. Men hoppas kommer in på sånt igen, svinkul!
 
Har lite koll på sånt jobb med, har haft det men av privata skäl och annat vill jag inte säga varför inte gick vägen. Men hoppas kommer in på sånt igen, svinkul!

Tycker du om att vara utomhus "hela tiden" som på växlingen kanske något underhållsföretag har något? De verkar ha ett ganska häftigt jobb med att lägga spår, laga, serva och röja snö. Kan tjäna riktigt bra också med diverse tillägg och skiftjobb. Kan tänka mig att det är ett tungt jobb dock, man kör ju inte roliga maskiner varje dag. De brukar vara rejält solbrända på somrarna iallafall :D
 
Tycker du om att vara utomhus "hela tiden" som på växlingen kanske något underhållsföretag har något? De verkar ha ett ganska häftigt jobb med att lägga spår, laga, serva och röja snö. Kan tjäna riktigt bra också med diverse tillägg och skiftjobb. Kan tänka mig att det är ett tungt jobb dock, man kör ju inte roliga maskiner varje dag. De brukar vara rejält solbrända på somrarna iallafall :D
Yes, kan va värt kika på. Det mesta går bra, just nu bara glad fått nått jobb och göra nånting.
 
Vill inte kapa @Wingates tråd, så startar egen.

Är i läge känner jag behöver mer input vad man kan studera eller jobba som.

Kort om mig är tåg och djurintresserad. Har koll på tågsidan en hel del, men kanske finns nått yrke där jag missat? Lokförare går bort (tyvärr), snubbla på mållinjen med testen :cry: . Håller utkik på tunneltågförare, tågvärd m.m . Har gått på naturbruksgymnasie pga intresse för häst och djur.
Jobb och utbildning behöver inte va inom dessa ämnen alls. Jobb som ej kräver förkunskap eller få utbildning på plats är av intresse eller någon vettig utbildning.
Har sökt t.ex nyligen utbildning som Instrument- och steriltekniker på sjukhus. Service jobb är intressant, MEN inte inom vård där behöver ta hand om människor, anser jag ej passar in där (inget jag känner behövs diskuteras).

Kurser som har som kan va relevant att veta har upp till Matte B, Engelska B (Engelska 6) , Natur A.

Och ja, ska allra helst finnas i Stockolms län, underlättar en hel del då jag bor där nuförtiden.
Exakt VAD gillar du med tåg?😇
Jag vet ju inte vad du snubblade på, men det är inte samma krav som för förare, vissa hälso/synkrav finns ju.
-Reparatör/Montör/Felsökare
-Växlare

Nu finns det förvisso någon tågteknikerutbildning, men långt ifrån alla kommer därifrån. Det är enda interna utbildningar på olika tågtyp er osv. Där jag jobbar iaf.
Sedan finns det en himla massa planerande/koordinerande roller i branschen. Underhållsplanerare, materialplanerare, produktionsledare etc.
Men det brukar få vara bra om man tar sig in via något enklare jobb om man inte har erfarenhet av liknande jobb i andra branscher.

Stirra dig inte för blind på kraven om du söker jobb. Speciellt det som står att det är meriterande. Vi är många som fått jobb utan att uppfylla alla punkter i kravspecen...

Svårt att ge så mycket mer råd om andra branscher utan att veta så mycket om dig. Det är väl bara kolla på alla platsannonser som finns i djursektorn, se vad som finns och om/vad för utbildning de kräver och om det känns aktuellt att gå den.
Eller förresten kolla annonser brett och gör ovanstående med allt som låter intressant 😇.
 
Vad gillar med tåg? Önskar jag själv kunde sätta fingret på det, är ett intresse som uppståt för länge sen som nog egentligen alltid funnits sen barnsben en fascination för stora fordonen.

Har tågtekniker (underhålla tåg) gott skola med, vissa delar fungera bra och lite annat som inte funka så känner mer tågvärd eller annat skulle fungera bättre. Känns snart som testa allt, men växling vill jag tillbaka till så håller lite utkik på.
Men jag tar in dina tips :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har jobbat med samma sak nu i snart 5 år och funderar på att byta. Behöver lite input från folk som jag inte känner så väl. Idag...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp