Bukefalos 28 år!

Jobba hästen från marken

C

concierge

Nu har jag börjat FÖRSÖKA göra öppna när jag jobbar hästen från marken. Men jag vet inte om det är jag som gör fel eller hon som inte förstår.
Hon kan göra öppnor när man rider. Men när jag ska göra öppna från marken så vill hon inte utan går bara rakt fram, när jag petar på henne bryr hon sig inte utan går bara fortare eller svänger ut bakdelen så att hon går i skänkelvikning istället.
 
Det finns väl i och för sig de som kan förklara det här bättre än jag. Men om hästen är ställd inåt och man går utefter ett staketet är det ju svårt att smita med rumpan. Jag jobar med sk "långa tyglar", dvs har köpt en gramantygel som jag fäster i tränsbett eller kapson (dvs EJ som gramaninfästning). DÅ kan jag ha koll på insidan med ställning, ytterbogen med yttertygeln och driva med kroppspråk och smackningar. Går ung vid inre skänkelläget. Låter yttertygeln komma in över manken så jag har båda händerna på hästens insida som vid tygelfattning - men det var väl självklart antar jag.
 
Tack för tipset. Nu finns det tyvärr inget staket runt ridbanan :crazy: Men man kan kankse sätta upp hinder så att det blir ett staket för det borde säkert funka? (hade aldrig tänkt på det tidigare) Just där man ska träna öppnan om nu inte hästen ändå svänger ut bakdelen så att allt rasar ihop :crazy:
Men prova går ju alltid :)
 
Köp breda plastband (som man använder till avspärningar) och fäst upp på hinderstöd så får du en enkel vägg :)
Använd inte rep eller dyl för skulle hästen få fnatt så kan den fastna och skada sig.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 491
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 605
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 650
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp