Jobba i Ladugård

FT_ryttare

Trådstartare
Vad för uppgifter kan man få göra om man jobbar i en ladugård med kor och mjölkproduktion?

Om man ska på anställningsintervju, vad kan vara bra saker att fråga om , tänka på och visa att man kan?
 
Sv: Jobba i Ladugård

Mjölka! :D

Idag kan mjölkning ske antingen manuellt eller med hjälp av en robot. En arbetsdag ser olika ut beroende på vilken metod man använder - mjölkar man manuellt ägnar man stor del av tiden åt att sätta på mjölkorgan på korna.
Övriga arbetsuppgifter kan vara att bereda foder, göra rent bås och ströa, mata kalvar, sopa...

Det som kan vara viktigt att tänka på är att ta reda på hur tungt arbetet kommer att bli (och hur mycket man i så fall tror att man orkar). På en stor och modern anläggning har man vanligtvis mer hjälpmedel och en högre grad av automatik. Ta reda på till exempel hur man hanterar foder. Fråga också om arbetstiderna, de kan variera. Kanske ska man också fråga om man kommer att bli "utsatt" för tjurar.
 
Sv: Jobba i Ladugård

Funderar du på att gå en utbilding för ett framtida yrkesutövande? Isf. kan det ju vara en bra idé att kolla om du får göra ett besök under några dagar på en gård för att titta på vad det är man pysslar med.

Kicki :laugh:
 
Sv: Jobba i Ladugård

Nä de är en lokal lantbrukare som söker folk.
Ska åka dit och hälsa på o se hur de ser ut och höra vad han har att säga.
Ville bara ha lite mer på fötterna o vara lite mer förberedd
 
Sv: Jobba i Ladugård

Har du ingen utbildning eller motsvarande sedan tidigare?

Jag skulle aldrig anställa någon som inte hade något av ovanstående. Och det låter på dig som om du inte har det, iom. frågeställningen. Man måste ju ha ett gediget kunnande för att klara arbetsuppgifterna självständig, både med mjölkning, traktorkörning samt övrig djurskötsel.

Vill inte vara otrevlig, men har själv varit med om att folk har ringt på jobbannons och inte har haft den kompetens som faktiskt behövs. Känns som om folk då tror att det här jobbet kan vem som helst klara bara man tycker att det verkar kul, något som inte är fallet.

Kicki :laugh:
 
Sv: Jobba i Ladugård

Nej jag har ingen utbildning men går man arbetslös så kan man alltid söka , man kan inte få mer än ett nej.

Sköta djur (grisar,får,hästar) har jag inga problem med och traktor kan jag köra.
 
Sv: Jobba i Ladugård

Det är bara till att satsa. Vi har anställt folk som inte har någon utbildning och erfrenhet.
Är man bara villig att lära sig nya saker så brukar det gå bra, själva mjölkningen är ju inte så svår att komma in i och det brukar vara det dom flesta vill ha hjälp med.
Lyckat till!
 
Sv: Jobba i Ladugård

Nej jag har ingen utbildning men går man arbetslös så kan man alltid söka , man kan inte få mer än ett nej.

Sköta djur (grisar,får,hästar) har jag inga problem med och traktor kan jag köra.

Det är sant, men du bör nog vara beredd på någon typ av praktiklön ett tag framöver. Är ju stor skillnad att sköta djur på mindre basis rent allmänt än djur i mjlölkproduktion.

Nu vet jag ju inte storleken och teknikomfånget på den gård där du tänker söka jobb. Men i en större besättning så är det ju enormt mycket teknik, men å andra sidan kan det ju jobba såpass mycket folk att man kan få gå "utanpå" under en upplärningstid om man är villig till det.

Kan ta vår egen gård som exempel i dagsläget, har man inte utbildning eller bra erfarenhet hemifrån av t.ex. robotmjölkning så funkar det inte, samt att kunna blanda fullfoder och sköta blandarvagnen. Något som kräver sin man eller kvinna då vi ensilera i strumpa och det kräver enorm teknik i körningen vid uttag. För att det ska vara lönsamt för vår del så måste man klara t.ex. brustpassning förutom ovanstående. Kunna meka och köra alla redskap, något som man inte lär sig i ett nafs.

Men som du säger man kan inte få mer än ett nej, men ett tips är att, när utbildning och erfarenhet kommer på tal, klaragöra att man är villig att ta praktiklön tills dess att de anser att man klarar sig på egenhand.

Kicki :laugh:
 
Sv: Jobba i Ladugård

Men sen kan det mkt väl vara så att rätt person med djuröga o ansvarskänsla efter en vecka kan vara ett bättre alternativ en naturbrukselev.
PL
 
Sv: Jobba i Ladugård

Det kan jag delvis hålla med om vad gäller djurskötseln. Många har ju inte, trots Naturbruks, den rätta känslan för djurskötseln samt djuröga. Men rent tekniskt så är det rätt mycket överkurs som är mycket svårt, att ha självlärda förkunskaper om samt få kläm på allt under en kortare tid.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 386
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 069
Senast: Wille
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
10 870
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har någon gång för länge sedan gjort ett test hos arbetsförmedlingen om vilken typ av jobb som kan passa mig. Jag råkade få syn på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 694
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Bärstol
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp