Förlåt, men nu måste jag bara få rasa litegranna...På text-tv (ja, jag vet att jag är gammalmodig
) finns denna nyhet (urklipp):
Ja ba, VA??? Jobba med hörlurar i öronen när man jobbar med mänskligt bemötande?
Det kan förstås vara ett enstaka undantag som skrivits klick-sökande, men det framstår ju som att detta förekommer mer än så. Hur kan det vara tillåtet? Jag förvånades över att många på ett tidigare jobb arbetade med musik i öronen. Det var ett enskilt arbete, men vi satt nära varandra och behövde prata med varandra då och då. Även om det såklart gick att peta på personen när man ville ha kontakt, så tycker jag att det inte ger ett så arbetsengagerat intryck att prioritera musik framför sina kollegor. Jag har dock en viss förståelse för att en kan tycka olika där, kanske är jag bara gammalmodig även i det avseendet. Men att ha musik i öronen när man jobbar med att direkt bemöta andra människor, kunde jag inte ens föreställa sig att någon anser vara vettigt?!
Hur är det på era arbetsplatser? Är det okej att ha lurar i öronen trots att man ibland behöver prata med varandra? När man har koncentrationskrävande uppgifter men ändå tvingas sitta i landskap har jag full förståelse för att man kan behöva avskärma sig från omgivande ljud, men annars tycker jag att det är trevligare om man är öppen för kontakt med sina kollegor.
Nästan sju av tio som bor på äldre-
boende känner sig ensamma, varav två
av tio gör det ofta. Det visar en
enkät som Socialstyrelsen genomfört
bland alla med äldreomsorg.
Ofta hänger det ihop med personalens
bemötande, exempelvis att de äldre
inte hunnit se vem som varit inne med
matbrickan eller att personalen har
arbetat med hörlurar i öronen.
Ja ba, VA??? Jobba med hörlurar i öronen när man jobbar med mänskligt bemötande?
Hur är det på era arbetsplatser? Är det okej att ha lurar i öronen trots att man ibland behöver prata med varandra? När man har koncentrationskrävande uppgifter men ändå tvingas sitta i landskap har jag full förståelse för att man kan behöva avskärma sig från omgivande ljud, men annars tycker jag att det är trevligare om man är öppen för kontakt med sina kollegor.