Jobba mycket och ha häst?

M

mowing

hej. Tänkte kolla om det finns några som jobbar mycket och långa dagar, och har ni tid med hästen då? hur ser eran vardag ut? hur prioriterar ni? speciellt om ni har eget stall.... eftersom jag funderar på att byta jobb, eftersom jag inte jobbar deltid. Och det blir väldigt långa dagar. ungefär 12 timmars pass fyra dagar i veckan och kortare på fredagar... och en bra bit pendlingsavstånd.. tacksam för svar... Mia
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

Nu har jag inte häst men 12 timmar fyra dagar i veckan plus pendlande känns mycket utan häst. Tänk att hästen tar i snitt 3 timmar per dag då har du 8 timmar över till sömn, mat, familj. Jag skulle då definitivit inte orka med det i längden.
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

Blir ungefär en timmes pendling fram och tillbaka varje dag.
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

så allt som allt blir det 12 timmar sammanlagt på en dag ungefär.
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

Säger som föregående, JAG hade inte orkat det.

Jag jobbar 8 h per dag, går ner till 80% 1 februari och jobbar väldigt oregelbundna tider. Jag har svårt att hinna med hästen ibland, eller hinna med fritiden rättare sagt.

Det jag prioriterar stressiga dagar är ju självklart mockning och mat och det viktiga. Ridningen får ju komma i andra rummet dessa dagar. Jag har dock inte eget stall men har pass så jag har olika fodringar och in/utsläpp. I mitt stall är det ganska flexibelt dock, jag rättar mina pass efter mitt jobbschema, men det hade blivit svårare om jag jobbade 12 h.

En kortare period hade jag kanske orkat, men inte permanent så att säga.
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

jobbar du 12 timmar om dagen 4 dagar i veckan,plus 2 timmars restid?

exempel:då går du upp kl 06.00
kl 07.00 är du iväg
08.00 på jobbet
jobbar 08.00-19.00
sen restid 19-20.

då är du i stallet tidigast 20.00 och ska ta hästarna/stallet?
och om du har eget stall - hur gör du på morgonen?

låter ohållbart om du har eget stall och alltså ska ut morgon och kväll?
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

Jag jobbar långa dagar och har häst. :) 2-3 dagar i veckan jobbar jag till 17 vilket gör att jag är hemma strax efter 19. Kliver upp fem varje morgon för att komma i tid till jobbet. 2-3 dagar i veckan kan jag flexa redan från 15 och det är de dagarna (plus helger) som jag är i stallet.

Jag har löst det som så att jag har hästen på lösdrift med fullskötsel, så jag måste inte åka ut varje dag. Kanske att jag skulle klara av att åka ut varje dag om jag var tvungen, men då skulle jag få stressa mycket mer, äta middag på tåget (...) och sova på tok för lite.

Så ja det går, men man måste prioritera vad som känns viktigast. :grin:
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

har inte bytat bostad än, men tanken är att hyra litet hus med stall som jag tänk ha som lösdrift.
förhoppningsvis om jobbet blir ändrat ska man jobba 11 timmar 3 dagar i veckan och fjärde dagen 6-7 timmar och då har man jobbat in fredagen. men just nu är jobbet som ovan.. alltså 40 timmar i veckan fast längre dagar helt enkelt. plus restiden till och från jobbet som blir samanlagt max tid på 1.5 timme...
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

det eventuella upplägget är ju en helt annan femma, det skulle jag fixa, om jag hade ett par hästar precis hemma på gårn, inte typ stor anläggning med stall osv samt inte hade ngra större ambitioner att rida just de dagarna osv.

hur många hästar har du? beror ju också på hur aktivt du rider och tiden som skall räcka till det - och annat?
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

Hej, jodå det går. Jag har 2 jobb, ett på heltid 9-17 och ibland mer beroende på kunder etc. Ett annat 3 nätter i veckan, 22-08 (kan dock slumra till ibland).
Så fort jag slutar på eftermiddagen åker jag hem och byter om, äter lite och sedan upp till stallet.
Jag har ca 8 minuter med bil till stallet och betalar för full service, (men jag mockar alltid ändå).
Jag har tre relativt små barn, 7, 12 och 14, och de två minsta rider också. Mellantjejen och jag delar häst, så hon rider de dagar jag inte kan.
Tur nog har jag en man som sköter all markservice, skjutsar och hämtar barn, lagar mat och "försöker" städa.
Vissa dagar är det lite stressigt, men oftast går det bra.:)
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

Jag jobbar iofs skift och har en snittarbetstid på 34h/v vilket inte e mycket. MEN skiftet rullar periodiskt och vissa veckor är det äta jobba sova som gäller. Andra veckor är jag mycket ledig och 10dgr var 6e vecka är jag totalledig.

Vi har egen gård min sambo och jag. Vi jobbar båda mycket, fast lite udda tider. Han snittar typ 60h i veckan normalt... Vi har 8 hästar hemma(varav tre ridhästar är våra)... Mycket fungerar för att de går i lösdrift, vi har två medryttare och en annan hästägare i stallet så vi ber helt enkelt om hjälp de dagar det absolut inte funkar. De dagar jag är ledig så förbereder jag så mycket det går, gör massa hösäckar och fyller upp mycket vatten. Ett par dagar i 6v-perioden så finns det ingen som kan ge lunch på vintern t.ex., det löser vi med att lägga ut massor av halm. Då har de att tugga på när de blir hungriga. Lunchen får de så fort nån kommer hem. När gräset växer så har de ju det att äta. Vad gäller ridningen så rider medryttarna, och jag rider ju så fort jag har tid. Ibland kan jag sakna rutinerna men jag älskar att kunna rida fixa stallet på dagtid på vintern -när det är ljust.

Min prioritering är givetvis hästarnas mat och vatten. Om jag så kommer försent till jobbet så ser jag till att de har innan jag åker. Jag har 40min i bil till mitt jobb så det tar en del tid oxå. Ibland har det hänt att sambon får fixa djuren så sover jag kvar på jobbet för det inte är nån idé att åka hem...

-----
Så självklart kan du ha häst och jobba som du gör. Fixa ett stall där hästen går i lösdrift, då rör den på sig på egen hand o det är inte hela världen om du inte rider på veckorna. Du kan ändå skaffa en medryttare/halvfodervärd som kan hjälpa till de dagar du jobbar länge. Vill du göra det ännu enklare så har du lösdrift + fri tillgång på foder = inga fodringstider att passa. Lösdrift innebär ju oxå betydligt mindre mockning. Har du vattenkopp i den löser du ytterligare en tidskrävande uppgift.

Allt går att lösa. Man skall jobba för att leva, inte leva för att jobba...
 
Sv: Jobba mycket och ha häst?

jag jobbar normala tider men har två timmar per dag i pendlingstid. Så här gör jag:
05:30 går upp och äter frukost
06:15 Tar ut hästar i hagen och höar frukost och lunch (lunchgrind) och mockar
07:05 åker till tåget för att fortsätta till jobbet
08.15-16:45 Jobbar
18:15 kommer hem och lagar middag (då har dottern tagit in hästarna kl 18:00 och gett dem kraftfoder och hö)
Ca 19:30-21:00 ridning av två hästar (dock inte varje dag på vintern pga mörker och halka mm. Har ingen tillgång till ridhus)
Ca 21:30 Kvällshö och gör i ordning höranson och kraftfoder för nästa dag.

Av hänsyn till maken rider jag mer sällan de dagar han är ledig (jobbar skift) och mer när han jobbar och ändå inte är hemma. Jag ser det faktiskt inte som någon större stressfaktor.

En kollega till mig som arbetade skift 06-18 och hade två timmars pendeltid utöver det hade sin häst uppstallad och tog hand om utsläppet där. Det funkade bra för henne tyckte hon. Så visst går det om man bara vill. Drömmen skulle ju vara att ha skoltider hela livet, men tyvärr ser ju inte verkligheten riktigt så ut;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: valy
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 187
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 737
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp