Jobba utan kontrakt

Masqueradee

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden ett jobb under följande premisser:

- 120:-/h, inget ob och jag antar ingen semesterersättning heller
- Inget kontrakt
- Fasta starttider, men sluttider kan variera
- Jobbet är varierat mellan städ, frukost och bar.

Detta känns inte helt hundra, och eftersom jag redan har två extra-jobb utöver studier så är det inget beslut jag står eller faller vid, utan jag vill helst bara prova på att stå i "riktig" bar utanför studentkåren.
På mitt nuvarande jobb har jag ett kontrakt, men det är så luddigt formulerat att det knappt hjälper ändå att "falla tillbaka på", hur skulle det då fungera helt utan? Eller, det kanske till och med skulle fungera "lite bättre" eftersom jag då inte har något krav alls egentligen på mig att jobba om jag inte vill?
Förstår att de kanske inte vill skriva kontrakt på x-antal timmar, utan de behöver folk att ta in vid behov, men det känns lite konstigt att få så lite i lön med tanke på att det inte ger OB och det är fråga om mycket kvällar och helger..

Tyvärr är det ju relativt vanligt i branchen, för det låter ju som hotell&restaurang.
gick på det själv som ung naiv :( visste inte bättre utan var jätteglad för ett extrajobb och de slantar det skulle bli. Blev såklart lurad men valde sen att aldrig jobba svart igen.

Spelar ingen roll om man bara jobbar extra per timme vid behov, det finns anställningsformer för det också såklart så jobbet blir vitt och med rimliga kontrakt.

Ob i branchen är ju dessutom ett litet skämt nästan så den gör ju nästan varken från eller till ändå :cool:
120kr/timme är minimilön för den utan yrkesvana enligt kollektivavtal. Hrf. Säkert det man utgått från här?

Det finns seriösa arbetsgivare som du borde få bättre villkor hos, iaf villkor enligt avtal.
Jobba i bar är oerhört kul så jag rekommenderar verkligen att prova! Men kanske någon annanstans?

Arbetsgivaren ska enligt lag (LAS paragraf 6c) lämna skriftlig info om anställningen inom en månad från det att arbetstagaren börjar sin anställning.
Jag skulle inte vilja arbeta för en arbetsgivare som medvetet bryter mot lagen gällande en så enkel fråga.

Någon form av kontrakt hade jag velat ha för att ha en trygghet ifall jag skulle acceptera ett sådant jobb. Utan kontrakt, känns det inte som man har något att säga till om och då kan chefen rent krasst kanske slava runt och utnyttja den anställde för det finns inte på papper och går inte att bevisa att det ska vara si istället för så.

Nä, kontrakt alla dar i veckan säger jag.

Jag har sommarjobbat utan kontrakt som ung och dum inom liknande bransch. Aldrig mer. När jag fick ringa arbetsgivaren flera gånger samma sommar för att hen gav mig fel lön (blandade ihop mig med en person med samma förnamn, men som var mycket yngre och hade ~25 kronor mindre i timmen till den redan värdelösa lönen) och som jag sen aldrig fick tillbaka för att hen redan hade gett de pengarna till henne, insåg jag hur viktigt det är att ha något skrivet. Jag förlorade flera timmars lön på ett jobb jag starkt avskydde och mådde dåligt för bara för att chefen inte hade koll på vem som var vem.

Utan kontrakt övergår väl anställningen i tillsvidareanställning med, hur man nu skulle kunna hävda det.

Men, utan OB och semesterersättning så ska det vara ett rejält påslag.

Alla anställningar som inte anges som annat utgår från att vara tillsvidareanställningar. Sedan att ta det vidare och processa om det är ju knappast något man gör i normalfallet. Bättre då att få information när man går på arbetet, skriftlig information om anställningen. Lön, tidrapproteringsrutin, tillägg, ev. försäkringar, löneutbetalningsdatum etc.

Sedan tycker jag en seriös arbetsgivare tar kontaktuppgifter till närmast anhörig, om något skulle hända. Också bra att ha om personen inte dyker upp en dag.

Jag jobbar i branschen och har lite olika. På de flesta ställen har jag något kontrakt skrivet, även om de i många fall inte är något att ha. Ob är sällan någon stor skillnad, men jag har alltid förhandlat upp lönen då så jag har högre timpeng alla timmar, självklart beroende på vilka timmar som är aktuella. Dock ska semesterersättning vara utöver lönen. Men ett ställe som av princip inte tänker skriva papper skulle jag inte ta.

Låter som vi pratar svartjobb här...... det kan i slutändan bli väldigt dyrt för dig då det är du som är skyldig att se till att arbetsgivaren betalar in skatt till skatteverket. Det klarar du dig ifrån ifall du får ett lönebesked som du kan visa upp till skatteverket om det skulle bli tvist......
Kommer du att få någon lön överhuvudtaget.... Du har ju inget avtal......
Hur är det med försäkringar. Betalar arbetsgivaren de försärkingar han ska som ska gälla om du skadar dig på arbetsplatsen?
Nej... jag skulle nog inte arbeta för en dylik arbetsgivare.....

.
Hur är det med försäkringar. Betalar arbetsgivaren de försärkingar han ska som ska gälla om du skadar dig på arbetsplatsen?

Nu måste jag ställa frågan. Vilka försäkringar pratar du om här? Vilka försäkringar är obligatoriska för en arbetsgivare?

Att dra slutsatsen att det är svartjobb för att det är utan kontrakt tycker jag är väl förhastat.

Nu måste jag ställa frågan. Vilka försäkringar pratar du om här? Vilka försäkringar är obligatoriska för en arbetsgivare?

Att dra slutsatsen att det är svartjobb för att det är utan kontrakt tycker jag är väl förhastat.

Beroende på avtalsområde och om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte kan följande försäkringar vara aktuella:
  • avtalspension SAF-LO
  • avtalsgruppsjukförsäkring (AGS)
  • trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)
  • tjänstegrupplivförsäkring (TGL)
  • omställningsförsäkring (AGB och omställningsförsäkring).

Beroende på avtalsområde och om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte kan följande försäkringar vara aktuella:
  • avtalspension SAF-LO
  • avtalsgruppsjukförsäkring (AGS)
  • trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)
  • tjänstegrupplivförsäkring (TGL)
  • omställningsförsäkring (AGB och omställningsförsäkring).

Självklart vet jag det. Det var ju som synes inte vad jag frågade.

Sidan 13 finns uppställt vilka försäkringar en arbetsgivare måste ha enligt lag:

http://www.svensktnaringsliv.se/mig...smarknaden enligt lag och kollektivavtal 2013

Sedan är det alltid eget ansvar att se till att skatten blir betald till skatteverket... det kan bli obehagligt dyrt att inte ha koll på det....
https://www.skatteverket.se/omoss/o...barduvitt.4.71004e4c133e23bf6db800098281.html

Sidan 13 finns uppställt vilka försäkringar en arbetsgivare måste ha enligt lag:

http://www.svensktnaringsliv.se/migration_catalog/Rapporter_och_opinionsmaterial/Rapporters/forsakringar-pa-arbetsmarknaden-enligt-lag-och-kollektivavtal-201_533299.html/BINARY/Försäkringar på arbetsmarknaden enligt lag och kollektivavtal 2013

Sedan är det alltid eget ansvar att se till att skatten blir betald till skatteverket... det kan bli obehagligt dyrt att inte ha koll på det....
https://www.skatteverket.se/omoss/o...barduvitt.4.71004e4c133e23bf6db800098281.html

Alltså, de försäkringar som är lagstadgade är något som sker genom arbetsgivaravgiften. Det är - som du ser i din länk - något som sker automatiskt via uppbörden.

Nej, du har som anställd inget eget ansvar att kontrollera ag´s inbetalning. Hur många anställda kontrollerar och reviderar arbetsgivarens deklaration och inbetalning? Har du själv någon gång sett inbetalningen?

Alltså, de försäkringar som är lagstadgade är något som sker genom arbetsgivaravgiften. Det är - som du ser i din länk - något som sker automatiskt via uppbörden.

Nej, du har som anställd inget eget ansvar att kontrollera ag´s inbetalning. Hur många anställda kontrollerar och reviderar arbetsgivarens deklaration och inbetalning? Har du själv någon gång sett inbetalningen?

Från Skatteverkets hemsida....

Dyrt att inte betala skatt
Om du har jobbat svart, det vill säga utan att arbetsgivaren har gjort skatteavdrag på din lön, är du skyldig att själv betala skatten i efterhand. En sådan efterbeskattning kan du drabbas av upp till fem år efter att du fick dina pengar.

Till detta kommer en straffavgift på 40 procent av den obetalda skatten. Skatteverket har även en skyldighet att anmäla sådana handlingar som skattebrott. Det kan alltså bli dyrt att inte betala skatten och du riskerar att bli brottsanmäld.

Kontrollera din arbetsgivare
Om din arbetsgivare inte sköter sig kan det drabba även dig. Därför är det bra att vända sig till Skatteverket och Kronofogden för att få veta om arbetsgivaren betalar skatt för sitt företag och för att kontrollera om arbetsgivaren har skulder hos Kronofogden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 848
Skola & Jobb Jag är trött på nuvarande jobb. Har inte lyckats ta mig igenom en vidareutbildning (på gymnasienivå) eftersom jag helt saknar... 2
Svar
39
· Visningar
2 817
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 376
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka