Jobbar/pluggar någon kemiteknik?

Dreama

Trådstartare
Är det någon här bra på kemiteknik? Det var ett tag sedan jag pluggade och har fått förfrågan av en kollega om jag skulle kunna beräkna en sak. Men har totalt kört fast, någon som kan hjälpa?

Problemet är att en generator har statorkylning med vätgas och därav är det av störst vikt att det är tätt. Så tillåten vätgasläckage är 10Nm3/24h. Innan vi fyller upp maskinen med vätgas täthetsprovas den med luft med 3 bars tryck, volymen är 70m3.
Frågorna är, hur stort luftläckage motsvarar det samt vad detta blir omräknat till bar per dygn.

Jag tänkte först på pV=nRT och jag då kunde beräkna n för luft. Men där fastnade jag hur jag kunde gå vidare. Därav gick jag vidare med enheten för läckage, Nm3/24h. Luftläckage per timme kan räknas ut genom följande:

Nm3/h= V*(Ts/T)*(P/Ps) Där Ps och Ts antar jag är ovannämnda tryck och temperaturen antar jag 298.16 K och. Det är nu jag blir osäker vad i så fall de andra kan tänkas vara, om man nu kan beräkna utifrån denna enhetsomvandling. Så hjääälp? Försökt få tag i en gammal lärare jag hade men ingen har svarat :(
 
Sv: Jobbar/pluggar någon kemiteknik?

Nu är det 50 år sedan jag studerade,men jag skulle se det som att om molekylvikten för väte är 2 och för luft 28 så skulle luftläckaget bli ca en tiondel av vätgasens ca 1Nm3/24h
Sedan är det väl bara att använda P*V
 
Sv: Jobbar/pluggar någon kemiteknik?

Det låter ju väldigt logiskt, att man krånglar till det. Ska knappa lite på miniräknaren nu :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp