Jobbig 9 månaders valp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare doggybag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 10 267
D

doggybag

Hej
Jag har en 9 månaders valp. Han var väldigt bitig från början och bet oss alla rätt hårt. Det har tagit lång tid att träna bort men händer inte så ofta nu.
Det som däremot händer är att han, ofta är att när vi är ute och går , helt plötsligt hoppar upp och nafsar för att få igång leken. Jag brukar börja med att ignorera honom, funkar ej. Sedan brukar jag lägga ner honom och stå över honom tills han blivit avslappnad. Kan ta låååång tid. När han slutligen får gå upp så står svansen rätt upp igen,dvs han visar ingen undergivienhet alls. Ofta gör han istället ytterligare ett försök att nafsa och busa igång igen. Jag har provat med vattensprut, han bara slickar sig om nosen, jag har prövat med skramelpåse, det bryr han sig inte om.
Jag brukar aktivera honom innan vi går ut, låter honom även vänta tills jag är klar och har gått ut genom dörren innan han får komma. På promenaderna lägger jag alltid in lite bolllek, lite leta godis, leta upp ngn som gömt sig. Spelar ingen roll, han kan när som helst börja nafsa. Just nu är jag så trött på honom att jag har tappat sugen...Tips please...

Sv: Jobbig 9 månaders valp

Jag skulle sätta honom. Stannar inte rumpan i backen så hjälper jag till. Ner med backen, och uppåt med ett grepp i kopplet. Så fort man har brutit ursprungsbeteendet kan man ge nytt kommando, "Kom här" eller att göra något specifikt. Enkelt och bestämt men utan bråk. Att "lägga ner" min hjälpte inte ett skit. Antingen slogs hon eller så blev hon "lugn" tills man släppte och då for hon upp som en guttaperka och började om.

Tack för tipset!
Jag testade faktiskt det i kväll när jag var ute. Jag kopplade honom och så fort jag stannade så sa jag sitt, och satte han sig inte hyfsat snabbt så tryckte jag ner rumpan. Han var faktiskt jättebra då och uppmärksam på mig och jag börjad känna lite hopp.

Men sedan när vi var nästan hemma då hoppade han upp bak på ryggen på mig och sedan började bita i kopplet...och sedan var karusellen igång igen.
Men det tar väl ett tag att få honom på rätt spår antar jag. Och jag kanske ska ha honom lite mer kopplad så att jag korrigera honom lättare.

Min vovve var likadan :laugh:, och som du säger att lägga ner honom hade ingen större verkan, jag gjorde som Gabbi tipsade om, sätt honom och belöna honom när han sitter. Fungerade för mig men problemet försvann inte över en natt.
Lycka till

Ok, känns bra att höra. Jag får testa detta ett tag. Problemet kommer nästan bara när han är lös, antagligen för att han vet att han kommer undan lättare, han är ju snabb. Med koppel är han mer sansad.

Tack för att du svarade.

Vill också skriva under på att det inte funkar att lägga ner för oss. Vi har en tuff och framåt 8-månaders kille och han skulle bara studsa upp om man försökte lägga honom.
Han var också ganska mycket för att bitas när han var liten, upptäckte att det bästa var att "gnälla till" som om man var en valp det gjorde ont på. Det var (och är) det ENDA som han verkligen reagerar på då.
Han slutade iaf med detta, vid lugnare mys-brottning inne vill han gärna tugga lite på en, men har helt klart lärt sig hur hårt man kan göra.

Nu nyligt har han ute börjat studsa, hoppa efter kopplet/händerna, vill springa med kopplet i munnen och dra och kampa. Jag tänker att det delvis har med könsmognaden att göra, för han har alltid gåt fint förr. Så nu låter jag honom busa lite, busar tillbaka osv, sedan blir jag passiv och bara går, och då slutar han ganska snart. Hoppar han efter händerna "gnäller" jag till och då avbryter han alltid.
Tycker det känns bättre att göra så än att hålla på och nej-a och fy-a och bråka om kopplet.

Jag tycker iaf att det verkar som vår lille är inne i en period då han vill ha mer spring och bus, och då försöker jag också ge honom det innan han börjar kräva det.

Sedan tror jag man måste härda ut lite, de ÄR ju jobbiga när de är unga.. tonårskillar liksom.. :cool: vem orkar med dem? ;) Finns en anledning till att det är så många hundar som är på annons för omplacering i den här åldern.
:(

Man kan ju ha ett kortare koppel, tyv avklippt nylonkoppel utan ögla, ca 70 cm som hänger i halsbandet under en period. Hunden blir lös så fort du släpper kopplet, men börjar den fjanta så har du ett handtag.

Har du provat att träna med nått annat är korrigeringar/bestraffning?

Min kille (nu sex månader) älskar att brottas och kampa med mig när vi är ute, men genom shejping mha positiv förstärkning så vet han att bästa sättet att få kampa (använder ju det som belöning) är att gå fint vid sidan av och ha ögonkontakt!

Istället för att ständigt korrigera felbeteenden så kan man fokusera på att ge hunden en uppgift och se till att belöna med en sådan frekvens att mönstret bryts och visa hunden vad man vill att den ska göra!
Hundar VILL samarbeta, det gäller för oss som ägare och tränare att se till att förmedla vad det är vi vill att de ska göra!

/Migo

Min gör så fast inomhus. Jag säger bara sitt och när han är lugn/jag satt mig i soffan etc (han håller mest på så när jag går omkring) så får han varsågod. Funkar bra för oss.

Har du provat att träna med nått annat är korrigeringar/bestraffning?

Min kille (nu sex månader) älskar att brottas och kampa med mig när vi är ute, men genom shejping mha positiv förstärkning så vet han att bästa sättet att få kampa (använder ju det som belöning) är att gå fint vid sidan av och ha ögonkontakt!

Istället för att ständigt korrigera felbeteenden så kan man fokusera på att ge hunden en uppgift och se till att belöna med en sådan frekvens att mönstret bryts och visa hunden vad man vill att den ska göra!
Hundar VILL samarbeta, det gäller för oss som ägare och tränare att se till att förmedla vad det är vi vill att de ska göra!

/Migo

Fast egentligen säger vi samma sak, men du säger det som en politiker. Det innebär samma sak, men ditt låter bättre. Givetvis jobbar man på att hunden ska vilja samarbeta, därav kommandot "kom här" eller "gå fint" eller vad man vill göra, sedan belönar man detta. I förlängningen lär sig hunden att det är toppenbra beteenden som den har vinning av.

DOCK, när hunden är mitt uppe i att slita, riva, nafsa, hoppa och måste stoppas NU och inte på lång sikt så är ett sättande en bra hjälp. Antingen på kommando, eller med hjälp av koppel och ett rumptryck. Det är på samma sätt som man tvärbromsar en bil om ett hjul ramlar av, för att få stopp på skiten innan man överväger en verkstad eller liknande.

Ja, jag tänkte precis fråga Migo om inte hon bara upprepade precis det du sagt. Jag håller dock med om att bett måste brytas snabbt.

Min hund var också en mycket jobbig "tonåring", busig som få och envis som synden. Att promenera klädd i stickad kofta var, för att uttrycka det milt, besvärligt. Hans nos räckte perfekt till min hand så det var fritt bus enligt hans sätt att se på det! "Åh, matte har klätt sig i det roligaste som finns!:love: Nu kör vi!"

Jag fick ett tips om att ta tag i hans kind när han började nafsa efter mig, det funkade jättefint för tipsaren! Å andra sidan räckte det att hon sa "miip" till honom så tittade han henne djupt i ögonen! När jag skulle göra detsamma startade en mycket segdragen kamp som inte tog slut förrän solen gick ner, högst oklart vem av oss som vann men det var nog inte jag. Minns inte hur vi tog oss igenom den perioden men jag var på väg tillbaka till uppfödaren med honom mer än en gång! Jag tror att han tyckte min hålla-i-kinden-kamp var en konstig men ändå lek för honom. Detta trots att jag verkligen försökte hålla mig helt neutral, för så var det sagt!

Jag har inget säkert tips att komma med, men som de andra sagt, att sätta hunden för att bryta busandet verkar klokt. Lycka till och minns att han snart är liiite mognare och mindre busig! :angel:

Tack för alla bra tips.
Jag får testa mig fram. Blir dock inte lika arg och frustrerad längre utan försöker att vara mer lugn, vilket ger bättre effekt. Om han är olydig inne så har märkt att han blir låg om jag säger med lugn,dov och förbebrående röst "vad gör du?" (även om han såklart inte förstår orden :)) då kommer han med låg, lite viftande svans och öronen nerdragna och söker kontakt. Detta funkar dock inte ute när han har varvat upp. Han blir som blockerad då. Då känns det fortfarande som det funkar bäst med att hålla fast honom eller lägga ner honom och bara låta honom slappna av , jag tar nästan inte alls i honom då, utan ser bara till att han ligger ner.
Även om han inte ser speciellt låg ut när han får gå, är han är iallafall i en lugnare sinnesstämning och jag kan då nå honom med andra aktiviteter för att fokusera på ngt positivt. Det kanske räcker? Han kanske inte nödvändigtvis måste bli undergiven? Eller är det ett mål i sig?

Ett förtydligande bara...Jag menar förstås inte att han ska vara undergiven hela tiden, för det vill jag verkligen inte, utan mest att det kanske är ett mått på att han tagit åt sig av min korrigering vid det specialla tillfällen

En hund på nio måndader är ingen valp.
Om du ska korrigera en hund så kommer du att nöta på förtroendekapitalet som du har. Du måste först ligga plus för att ha något att ta av. Du kan inte bara korrigera och tänka att hunden måste vara undergiven för att du ska veta att han tar korrigeringen.

Hur vet du att han har förtroende kvar för dig när du korrigerat?

Hundar gör saker för att få något eller för att undvika något, punkt j*vla slut.
Om vi väljer korrigeringsstilen så får vi visseligen en hund som gör som vi säger, men enbart för att hunden vill undvika korrigering.

Jag har heldre en hund som gör saker för mig för att söka belöning.

Titta på en äldre hund som leker med en slyngel som din, när den äldre hunden tröttnar så stelnar den till, vänder bort huvudet och svara inte på några inviter från slyngeln. Lär från den äldre hunden.
Din attityd är superviktig, att all lek stannar till, du stelnar till och väntar ut. Så fort hunden slutar så kan du belöna genom att ta upp leken igen, och så fort hunden inte håller sig till reglerna så slutar leken genast.
De lär de sig absolut fortast på.

Sen skulle jag rekommendra en slyngelkurs, hör med din närmaste klubb om de har någon sådan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 955
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
810
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 041
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår