Bukefalos 28 år!

jobbiga funderingar - ta bort pållen

Z

Zacke

Så här ligger det till: Jag har en ponny som fick fång två gånger förra året, och visade symptom på det igen nu förra veckan, så nu är det medicin och boxvila igen...

Jag vet i mitt hjärta att jag aldrig kan ha honom i en liten gruspaddock bara för att han ska va kvar, jag tycker inte det är ett värdigt hästliv, och han är så lycklig nu när han går i sin stora skogshage, men som vi alla vet en gång fång alltid fång, eller hur?:crazy:

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt, vi kör på nu, och får tillfället är han JÄTTE pigg:D, gillar inte alls att va inne och saknar kompisarna.

Kanske ni kan berätta hur ni tog beslutet om att låta era pållar somna in...?:cry: jag vet inte riktigt vad jag ska göra nästa gång det kommer eftersom han mår så dåligt av att vara inne...

Självklart så länge han är pigg o har hälsan får han leva vidare, och jag hoppas på att det blir LÄNGE :banana:

Blev ett långt inlägg detta, men hoppas ni orkar läsa det

Kramar på er alla// Maja
 
Sv: jobbiga funderingar - ta bort pållen

Jag och min mamma ägde ett 27-årigt kallblod som vi under flera år pratat om att vi måste ta det egna beslutet att ta bort innan det händer något akut. Hon blev kvar men när jag började i gymnasiet var det plötsligt ingen som hade tid med henne, jag bodde på internat 9 mil bort så jag hade själv ingen möjlighet. Hon var gladd och pigg till en början, men blev trött av att bara gå runt i hagen som sällskap. Hon älskade motion och jobb så det var inte konstigt att hon tappade livsgnistan..

En dag tog vi helt enkelt beslutet att nu är det dags, hon skall inte gå så här och även om det var dags för sommaren så hade vi inget särskilt bete till henne eller de andra. Så vi tog beslutet och en vecka senare tog min pappa och min lillasyster henne i transporten till slaktaren. När jag lämnade henne så var hon lugn, harmonisk och såg ganska pigg ut, vilket hon inte gjort på flera månader innan, det var som om att hon visste att allting skulle bli bra igen. Ångrar ingenting med att vi tog beslutet snabbt, trots att jag än idag blir väldigt ledsen över att tänka på den dagen. Mannen som tog bort henne är en bekant till familjen, han tog grimskaftet i sina händer och gav henne en morot och hon följde med och hade öronen framåt.


Om din ponny inte kan gå på bete över sommaren och inte mår bra alls över det faktum att han måste stå inne/bli ensam i grushage så tror jag att du själv har svaret där. Kanske lite beroende på ålder också förstås, men en häst är inte en människa och just därför har vi en skyldighet att se till dennes bästa!
 
Sv: jobbiga funderingar - ta bort pållen

det är inga fel med att ta bort en för övrigt frisk häst, som inte längre kan leva ett hästliv.

det finns ju alltid alternativ med betesreducerare!!!!!!!
jättesvår fråga det där tycker jag.. står lite själv i samma situation med häst som haft dubbelsidig hovledsinflamation och har en ganska oviss framtid framför sig.....
 
Sv: jobbiga funderingar - ta bort pållen

Tack för svaren! skönt att läsa andras historier, o veta att även om det är svårt så blir det oftast bra i slutänden...
Pållen är 18, och har han levt ett långt och i övrigt bekymmersfritt liv med 3 ägare. Men nu tror han att han är tre igen ... :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: Enya
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 197
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 643
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp