Jobbsökande

ISABEL

Trådstartare
Min sambo är 5 år äldre än mig och när han tog studenten hade han redan fått jobb och där har han jobbat sedan dess. Det är en stor industri här i samhället men som inte direkt nyanställt de senaste åren på grund utav minskad produktion. Det är ett välbetalt jobb men med lite obekväma arbetstider men som sagt, bra betalt.

Jag däremot tog studenten 2007 och kom ut i världens kris. Jag har sökt tusentals med jobb men bara fått kortare vikariat och extraknäck, blivit utnyttjad och extremt dåligt betald. Nu har jag precis avslutat ett 2 årigt vikariat på ett konditori.

Under vår- och höstterminen 2013 studerar jag via distans på Komvux, för jag har för avsikt att söka in till universitetet. Jag är dessvärre inte jättesugen på att ägna ytterligare 2 år av mitt liv till att leva på i stort sett 0 kr i inkomst och min sambos och min relation är inte den bästa på grund utav ekonomin.

Jag funderar nu på att hoppa av studierna om jag hittar ett jobb istället men det verkar inte finnas så jättemycket jobb. Har ni några tips på hur jag kan söka jobb? Det här med Platsbanken verkar ju meningslöst. Detsamma att gå in på respektive företags hemsida och lägga upp sitt CV. Hur får man ett jobb? Det är min fråga. Jag behöver ett NU! :meh:
 
Sv: Jobbsökande

Kör buss :)

Det är ofta relativt lätt att kombinera med studier sen när man kommer på vad man vill göra när man blir stor :)
 
Sv: Jobbsökande

Frågan är väl lite varför du läser på komvux om du redan tagit studenten? Det verkar ju mer meningsfullt att gå direkt till universitetet, alternativt nån KIY-utbildning om du inte är så sugen på att plugga?
 
Sv: Jobbsökande

- Skriv ett j#kligt bra CV dar du marknadsfor dig specifikt for det jobb du soker. Skriv alltsa 3-4 olika CVn beroende pa jobb. Skriv inte med onodiga saker som "hobbys & intressen" ingen bryr sig om vad du gor nar du ar hemma, det viktiga ar vad du kan erbjuda foretaget.
- Personligt brev kan verka onodigt, men ar faktiskt valdigt viktigt. Varfor ska man anstalla dig? Vad soker du? vad har du gjort tidigare?
- Lamna tryggheten bakom datorskarmen och ga ut och prata med folk/lamna CV
- Ring tillbaka efter en vecka och se om de hunnit kika pa ditt CV & pamin om att du fortfarande ar intresserad.
 
Sv: Jobbsökande

Jag tycker du ska studera färdigt, skaffa ett yrke. Du kan ju jobba vid sidan om. Det är mycket jobbigare att börja studera då man haft ordentlig lön i några år...
 
Sv: Jobbsökande

Jag tycker du ska vända de svenska arbetsgivarna ryggen och söka jobb i Norge. Du tjänar pengar medans du söker jobb i din hemort. Du o din kille kommer att få ett bättre förhållande och du slipper stressen arbetslöshet innebär. Se det som att det inte är förevigt. Ett år går fort. Håll inte på och studera på måfå, det är kostsamt.
gulan
 
Sv: Jobbsökande

Jag står lite på andra sidan. Har ett bra jobb att erbjuda, visserligen inget jätteglamouröst men man klarar sig utan specifik utbildning mer än inskolning. Vi har många som söker men dom flesta är oseriösa sökande som bara söker för att dom måste för arbetsförmedlingens skull. Det märker man ofta på att personen har helt fel förutsättningar, bor långt ifrån, inte skriver ett ordentligt cv eller personligt brev. Väl på arbetsplatsen är det många som inte vet vad de vill göra med sitt liv, som säger att dom tänker börja studera inom kort eller samtidigt söker/har andra arbeten, eller inte är lämpliga för arbetet på olika sätt. Känns som att ingen vill arbeta idag...

Tror att det första du behöver är personlig kontakt. Åk och presentera sig, lämna eller skicka in ett välskrivet CV med personligt brev. Håll det kortfattat och glöm inte berätta varför just du vill jobba, hur dina framtidsplaner ser ut inom företaget och hur du skulle tillföra något till företaget. Nej, skriv inte "söker det här arbetet för att det verkar vara roligt, vill inom kort ta mig vidare till*****". Eller: "Hej, jag vill jobba hos er så jag har råd att flytta till stockholm snart"....
 
Sv: Jobbsökande

Vi har många som söker men dom flesta är oseriösa sökande som bara söker för att dom måste för arbetsförmedlingens skull.
Hur vet du det? Vad säger ett papper med en massa ord egentligen. Ett väslrivet CV kan lika gärna komma från en "oseriös" person som med hjälp av andra (kanske har en mamma/pappa/kompis som jobbar som HR och fått hjälp med att skriva ett CV och personligt brev -med andra ord de som VET hur det ska se ut för att bli tillräckligt intressann för att få komma på intervju)
Väl på arbetsplatsen är det många som inte vet vad de vill göra med sitt liv,
Villken ålder är det på de som får komma på intervju? Under 25? Runt 25...då är det väl inte så konstigt om de inte vet vad de vill göra med sina liv. Om de får en anställing där de trivs, där de känner att arbetsgivaren satsar på dem, kommer att ge fast anställning, god löneutveckling, en bra arbetsplats med ett gott ledarskap som ett gott arbetsklimat så kanske det där med studier och skola inte alls lockar.
eller samtidigt söker/har andra arbeten
Varför räknar en arbetsgivare med att man inte söker flera arbeten samtidigt? Har man inget jobb kan man inte bara söka ETT i taget!!
Känns som att ingen vill arbeta idag...
Vilket skitsnack!! Känns som om arbetsgivarna är lite för petiga i sin strävan att hitta den perfekta medarbetaren.....
gulan
 
Sv: Jobbsökande

Fast att man samtidigt söker andra jobb är väl verkligen inget konstigt?
 
Sv: Jobbsökande

Jag tror nog att du misstolkade.

Det jag menade var att när de väl kommer till introduktionen och så att säga redan tackat ja till att jobba, berättar att de samtidigt söker studier eller andra jobb så blir man lite ledsen i själen. Det är min tid och ork som går åt till att välkomna och utbilda människor som slutar efter en månad. Att plocka ut den människan, utbilda och samtidigt "missa" andra som kunde ha varit mer intresserade av jobbet är inte särskilt roligt.

Ett väslrivet CV kan lika gärna komma från en "oseriös" person som med hjälp av andra (kanske har en mamma/pappa/kompis som jobbar som HR och fått hjälp med att skriva ett CV och personligt brev -med andra ord de som VET hur det ska se ut för att bli tillräckligt intressann för att få komma på intervju

Vem som skriver vilket CV är inte av någon vikt alls för mig.

Och angående frågan om hur jag vet att det är många som är oseriösa? Idag är man tvungen att söka alla lediga yrken som arbetsförmedlingen föreslår. Oavsett om man vill ha det eller inte. Vilket leder till hundratals ansökningar från människor som inte alls är intresserade. Antar att du då menar att man ska ta in alla på intervju, för att någon av dom kanske är intresserad på riktigt? Det är tyvärr inte så det fungerar, är man intresserad så skriver man det i ansökan om man ansöker skriftligt eller så gör man ett ännu större kliv och presenterar sig själv personligen. Kan vara så enkelt som att det personliga brevet någonstans nämner namnet på företaget.

Vilket skitsnack!! Känns som om arbetsgivarna är lite för petiga i sin strävan att hitta den perfekta medarbetaren.....

Vilken del av det är skitsnack? Jag uttryckte en känsla som jag personligen har, så kom inte och tala om för mig hur jag ska känna eller att mina känslor är skitsnack.

Hur menar du, som du säger "petig"? Att ett företag vill ha en anställd som både kan och vill arbeta och till på köpet är pålitlig, då undrar jag vilken av dom punkterna som du känner är okej att strunta i. Eller var det bara en allmän reflektion?
 
Sv: Jobbsökande

Jag tror du svarade på fel knapp. Det du citerat har inte jag skrivit...
 
Sv: Jobbsökande

Ber så mycket om ursäkt, det du ville ha svar på finns i det första jag skrev i #11.
Resten är självklart menat till gulan som jag även citerat.
 
Sv: Jobbsökande

kl

Halv OT, men HUR ser ett bra CV ut? Tidigare hade jag ett CV med lite förklaring om tjänsten och om företaget (om det var nödvändigt), men sen fick jag tipset om att göra det enkelt och inte skriva något om tjänsten/företaget. Nu, nu vet jag inte ens om mitt CV säger så mycket egentligen.
 
Sv: Jobbsökande

Det är ofta klokt att slutföra de studier man påbörjat. Att i ett senare skede i livet försöka återuppta avbrutna studier kan vara rejält segt.
 
Sv: Jobbsökande

Egentligen så är inte jag rätt person att svara på den frågan, jag har ingen utbildning för att läsa eller göra CV:n samt ett rätt obetydligt jobb och en ganska ung ålder. Men, jag kan berätta vad just jag tycker är viktigt:

* Varför du vill jobba hos oss/Vad det tillför företaget och vad det ger dig personligen.
* Var du tidigare jobbat samt hur länge
* Referenser
* Personligt brev så att man kan sätta fingret på lite vem du är och vad just du är bra på.

Hellre ett lite mer kortfattat CV och personligt brev än tio kilometer text. Så det gör inget om du utelämnar dom två veckornas sommarjobb som femtonåring, om dom inte gav dig någon speciell kunskap.
 
Sv: Jobbsökande

Ett cv är ju en meritförteckning, alltså en lista på jobb man haft och utbildningar man har. Ett bra cv är snyggt och tydligt, och innehåller alla relevanta meriter för jobbet man söker - men kanske inte varenda sommarjobb man haft sen högstadiet.
 
Sv: Jobbsökande

Jag tror nog att du misstolkade.

Det jag menade var att när de väl kommer till introduktionen och så att säga redan tackat ja till att jobba, berättar att de samtidigt söker studier eller andra jobb så blir man lite ledsen i själen.
Det förstår jag absolut!! Kanske är sånt som en duktig rekryterare borde kunna lirka ut under en anställningsintervju. Samtidigt är jag den första att rekommendera att inte yppa ett endaste dugg för en eventuell arbetsgivare hur ens framtidsplaner ser ut. Jag gjorde det och hade i tanken om flera år (är relativt nyutbildad) och tänkte att en arbetsgivare skulle tycka det kändes bra när en tilltänkt arbetstagare öppet deklarerar vidareutveckling (som mycket väl kan ske inom företaget).Nej- fick jag höra du har ju så höga ambitioner att vi omöjligt tror du lägger det här.
Att plocka ut den människan, utbilda och samtidigt "missa" andra som kunde ha varit mer intresserade av jobbet är inte särskilt roligt.
Som sagt, det förstår jag.

Idag är man tvungen att söka alla lediga yrken som arbetsförmedlingen föreslår. Oavsett om man vill ha det eller inte. Vilket leder till hundratals ansökningar från människor som inte alls är intresserade. Antar att du då menar att man ska ta in alla på intervju, för att någon av dom kanske är intresserad på riktigt?
Nej du antar fel. Men jag är övertygad om att av alla de där flera hundra så finns det säkerligen ett 20 tal bra arbetstagare som gladeligen skulle arbeta på ditt företag.
Vilken del av det är skitsnack? Jag uttryckte en känsla som jag personligen har, så kom inte och tala om för mig hur jag ska känna eller att mina känslor är skitsnack.
Om du inte tål det kanske ett internetforum inte är platsen för dig.....
Hur menar du, som du säger "petig"? Att ett företag vill ha en anställd som både kan och vill arbeta och till på köpet är pålitlig,
Jag menar att det finns massor av människor som vill och kan arbeta, men får inte chansen därför att deras CV eller personliga brev inte var tillräckligt bra skrivna. Något/några stavfel eller att personliga brevet inte var tillräckligt beskrivande osv.
gulan
 
Sv: Jobbsökande

Jag tror det handlar mer om att man helt enkelt inte har de rätta meriterna/erfarenheterna, inte på att man stavat fel någonstans. Däremot är det ju tufft när man saknar meriter/erfarenheter, och därför inte heller får de jobb som skulle ge en möjlighet att samla meriter/erfarenheter.
 
Sv: Jobbsökande

Bra fråga och en annan fråga på samma tema (och fortsatt lite OT):

Å ena sidan sägs det i diverse CV-guider att man inte ska skriva med allt man gjort, utan bara välja ut det viktigaste och mest relevanta.

Å andra sidan är det inte bra med "luckor" i CV:t.

Om jag som ung och rätt nyutexaminerad börjar sålla bort mina erfarenheter som inte är direkt relevanta för det jobb jag söker, blir det en jättestor lucka i större delen av mitt CV. Hur ska jag tänka där, vilket är bäst/sämst att göra?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 173
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp