Söka annat jobb vid vikariat

Marty

Trådstartare
Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra.

I juni 2013 tog jag examen från min utbildning. Efter det hade jag väldigt svårt att få jobb men i februari iår började jag till sist på en kommunal förvaltning. Det är ett "mamma-vikariat" som är tänkt sträcka sig till nyår. Jag är superglad över den här möjligheten då jag hoppas på att det ska ge mig den erfarenhet som krävs för att få andra jobb sedan. Det negativa är ju dock att jobbet är 15 mil från min hemstad. Jag har häst, katter och sambo så jag kan inte flytta på heltid. Som det ser ut nu åker jag till arbetsorten måndag och sover i ett rum jag hyrt till onsdagen, åker hem då, och tillbaka torsdag för att åka hem fredag. Ett jäkla farande med andra ord.

Jag trivs väldigt bra på arbetsplatsen och med mina arbetsuppgifter, även fast jag känner att jag har lite att göra vissa dagar (hoppas på en ändring av detta). Men det är jobbigt att pendla. Jag har dessutom ingenting att göra på eftermiddagarna för jag inte känner någon här, och jag saknar djuren och ridningen väldigt mycket. Har skaffat en medryttare som tar hand om hästen i veckorna när jag är borta, men jag känner att jag tappar mycket, och det går sämre på tävlingarna på grund av att jag rider kasst.

Är det fel av mig att börja söka jobb hemmavid redan nu? Det smartaste skulle ju självklart vara att stå ut och jobba kvar för att få mycket erfarenhet och bra referenser, men det här livet tär på mig. Jag kommer i så fall endast söka arbete inom mitt arbetsområde. Jag hade inte tänkt börja söka jobb förrän efter sommaren, men just nu ligger en lämplig tjänst ute på Platsbanken och därför kommer tankarna.

Det som hindrar mig från att söka är väl min goodwill mot arbetsplatsen. Skulle jag få annat arbete står de ju utan vikarie för hon som är mammaledig. Jag tror att de skulle klara sig ändå (med tanke på hur lite jag har att göra) men jag vill ju samtidigt inte att de ska bli sura eller liknande. Jag vill ju få en bra referens inför framtiden helst.

Tankar?
 
KAN du ens säga upp dig? Tidsbegränsade anställningar har sällan uppsägningsmöjligheter, särskilt grav.vik. Just för att arbetsgivaren ska slippa stå med en plats tom några månader innan mamman kommer tillbaka.

Har själv haft grav.vik. men då utan uppsägningsmöjlighet. D v s det var den angivna tiden som gällde.
 
På mitt jobb har vi nyligen haft en vikarie (pga mammaledighet) som sagt upp sig. Han hade två månaders uppsägningstid. Vi såg inte det som något konstigt att han sa upp sig när han fått ett erbjudande om fast jobb (sen kanske det hjälpte att vi inte tyckte att han var ett kap precis). Jag kan inte tänka mig att vi skulle ge negativa referenser om någon bara för att de tagit ett fast jobb under tiden de hade ett vikariat, det skulle de flesta göra. visst skulle vi informera om att personen slutade vikariatet i förtid, men inte mer negativt än så.
 
KAN du ens säga upp dig? Tidsbegränsade anställningar har sällan uppsägningsmöjligheter, särskilt grav.vik. Just för att arbetsgivaren ska slippa stå med en plats tom några månader innan mamman kommer tillbaka.

Har själv haft grav.vik. men då utan uppsägningsmöjlighet. D v s det var den angivna tiden som gällde.
Det kanske jag inte kan... Jag trodde att det var något som man inte kunde förhandla bort. Jaja, i så fall är ju svaret enkelt. Då får jag helt enkelt stå ut till nyår.
 
Annars är ju en gyllne medelväg att höra om du kan gå ner i tid (jobba mån-ons) om det är lite att göra. Om du nu är fast där, menar jag.
 
På mitt facks hemsida hittade jag följande: "Om du är visstidsanställd, till exempel på ett vikariat, finns det normalt inga uppsägningstider. Anställningen löper på den avtalade tiden och kan bara brytas i förtid om du och arbetsgivaren kommer överens om det. Om du arbetar inom kommun, landsting, Svenska kyrkan eller ett Pacta-anslutet företag och har en visstidsanställning som ingås 2012-05-01 eller senare, har du en månads uppsägningstid. Förutsatt att anställningen förväntas pågå längre än tre månader."

Jag borde innefattas av det senare som jag fetmarkerat.
 
Det kan ju vara ett bra sätt att inleda en diskussion kring jobbet. Det kan ju vara så att de upptäckt att de egentligen inte behöver dig, men är bundna av ert avtal.

Och då är du ju fri att söka annat, medan de kan söka en deltidare. Men vänta då inte med att ta upp diskussionen.
 
Om det står vikariat tom 2014-12-31 (datumet bara exempel) på anställningsavtalet så är det som regel inte uppsägningsbart utan att komma överens om det med arbetsgivaren. Står det däremot vikariat som längst tom 2014-12-31 så är det en månads uppsägningstid från båda håll.
 
Nej, det vill jag inte hålla med om. Jag hade inte ens ett slutdatum utan bara "till dess xxxx återkommer från ledighet". Och det var fullt hållbart, ingen möjlighet till uppsägning.

Hur jag kan vara säker? Tjänsten var hos en av de vassaste advokatbyråerna inom arbetsrätt.
 
Det kan ju vara ett bra sätt att inleda en diskussion kring jobbet. Det kan ju vara så att de upptäckt att de egentligen inte behöver dig, men är bundna av ert avtal.

Och då är du ju fri att söka annat, medan de kan söka en deltidare. Men vänta då inte med att ta upp diskussionen.

De tycker nog att de behöver mig, för enligt chef och alla anställda är det "så otroligt mycket att göra". Jag påpekar vid nästan varje möte att jag kan ta på mig mer arbetsuppgifter, och har även sagt till mellan mötena. Men jag får inte så mycket att göra. Får lite småuppgifter men jag är rätt snabb och effektiv så jag klarar ut dem på någon dag eller två. Hon jag vikarierar för har försökt avsluta så mycket som möjligt innan jag tog över helt, så hon har bara lämnat ett fåtal ärenden till mig. Har börjat med ett eget projekt så där kan jag jobba på i min egen takt, men det fyller inte riktigt ut hela dagarna.

Jag kan självklart ta upp det till diskussion, men jag vill ju inte bli av med jobbet. Arbetsmarknaden inom mitt yrke och framförallt inom mitt geografiska område är väldigt hård. Det kommer inte ut så många tjänster så jag vet ju inte alls hur lång tid det kan ta för mig att hitta ett nytt jobb. Det tog ju 8 månader att hitta detta.

Jag ska kolla på vad det står på mitt avtal också... Men som sagt, jobbar 15 mil hemifrån så jag kan inte kolla förrän helgen.
 
KAN du ens säga upp dig? Tidsbegränsade anställningar har sällan uppsägningsmöjligheter, särskilt grav.vik. Just för att arbetsgivaren ska slippa stå med en plats tom några månader innan mamman kommer tillbaka.

Har själv haft grav.vik. men då utan uppsägningsmöjlighet. D v s det var den angivna tiden som gällde.

Jag har en tidsbegränsad anställning nu och har 1 månads uppsägningstid.
 
Men om det står i mitt kollektivavtal att det är 1 månad som gäller, så går det väl inte att förhandla bort?

Om man återgår lite till grundfrågan samtidigt, skulle det vara rätt att söka annat jobb, eller borde jag helt enkelt stå ut? Hur skulle ni tänka i min sits? Det är ju som sagt inte säkert att jag får ett annat jobb även fast jag söker, men ändå.
 
Om det står uttalat att tidsbegränsad anställning alltid ska ha en månads uppsägning eller att alla oavsett anställningsform ska ha en månad, då är det inte förhandlingsbart till din nackdel.

Beror nog på arbetsgivarens syn, om det blir negativt omdöme. Att sluta i förtid från en tidsbestämd tjänst är sällan populärt. Du visste ju att det var tidsbestämt, du visste pendlingsavståndet.
 
Texten som finns ser ut såhär:
"Mom. 3 För en tidsbegränsad anställning som är avsedd att pågå längre tid än
3 månader är uppsägningstiden för såväl arbetstagaren som arbetsgivaren en
månad, om inte arbetsgivaren och arbetstagaren har kommit överens om annat. "

Lite luddigt skrivet ändå kan jag tycka.


Är det inte poppis så att jag riskerar negativt omdöme kanske det är bäst att vänta ändå i så fall... Som du säger visste jag om tjänsten och pendlingsavståndet, men jag trodde inte att det skulle kännas såhär :(. Jag är vanligtvis en person som inte har några problem med att bita ihop och köra på utan att tänka, men den här gången känner jag som mitt liv hemma försummas totalt och jag känner mig ensam och deppig. Jäkla skit rent ut sagt att det inte bara hade knäppt till och tiden gått supersnabbt till nyår!
 
Men om det står i mitt kollektivavtal att det är 1 månad som gäller, så går det väl inte att förhandla bort?

Om man återgår lite till grundfrågan samtidigt, skulle det vara rätt att söka annat jobb, eller borde jag helt enkelt stå ut? Hur skulle ni tänka i min sits? Det är ju som sagt inte säkert att jag får ett annat jobb även fast jag söker, men ändå.

Du ska självklart söka andra jobb om du vill. Om arbetsgivaren ger dig dåliga referenser för att du vill ha och söker tillsvidareanställningar, så är arbetsgivaren väldigt oproffsig. Dom blir säkert lite besvikna, men dom förstår ju säkert att du måste skaffa dig ett "fast" jobb och att det är jättejobbigt med den långa pendlingen. Detta är sånt som händer när man har anställda, det är sånt man får räkna med.
 
Tja, hade jag varit arbetsgivare hade jag hävdat att vi överenskommit den tid som står i kontraktet (alltså ingen uppsägningstid utan avtal till slutdatum).

Men det behöver ju inte betyda ett dugg. Frågan är hur du ska spela korten. Sök jobbet du är intresserad av, men håll det konfidentiellt. Får du det inte, överväg att bita ihop. Får du det, ta diskussionen med chefen då, och hävda en månad enligt texten.
 
@Lovisaleonora : Jag tror jag satsar på det, så får man väl se hur det artar sig helt enkelt. Söka kan man väl alltid göra. Sen får jag väl tacka nej om det inte känns rätt eller inte fungerar med uppsägningstiden. Skulle förvåna mig om jag skulle bli kallad på intervju, men eftersom det är en liknande tjänst som den jag har så känns den väldigt passande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 955
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 384
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp