Bukefalos 28 år!

Jogga med häst

Asa_S

Trådstartare
Funderar på att ta med shettis på joggingturen men vill helst inte att shettis ska springa runt hur som helst och busa utan kanske inspänd alt halsförlängare. Frågan är bara om det blir någon "riktig" effekt av det - det blir nog inte frågan om ett dynamiskt, elastiskt arbete anpassat till ponnyn utan mer av ett traggligt travande. Är det ens möjligt för en häst att arbeta korrekt under de premisserna, även om han kommer att vara ryttarlös? Det är iofs väldigt backigt härikring så det blir både uppför och nedför och troligtvis en del gående också. Jag brukar tömköra under joggingturen men jag känner att min kropp inte i längden mår bra av inte använda överkroppen, därför letar jag alternativ att variera med.
 
Sv: Jogga med häst

Hej.

Ang. halsförlängaren kan jag inte säga så mycket.

Men när jag tar med min minishettis på joggrunda så tar jag henne bara i grimma och grimskaft.
Sen brukar jag även köra eller promenera med henne :)
 
Sv: Jogga med häst

Jag brukade jogga med min förra ponny då jag var för lång för att rida ordentligt. Beroende på vart vi höll hus hade jag bara ett enkelt huvudlag. Var vi i skogen joggade jag ofta med repgrimma och grimskaft, var vi längs trafikerade vägar hade jag ett träns med vanligt tredelat bett och grimskaft med longerdelta.

Hade ingen inspänning, ingen halsförlängare eller andra hjälptyglar, fast sen hade han ju å andra sidan en naturligt bra grundform.
 
Sv: Jogga med häst

Svarar båda:

Grejen är att den ena shettisen gärna springer på snedden och den andra gillar att busa med mig när vi springer. Båda fungerar utan problem vid körning, därför tänker jag att inspänningar kan ersätta tömmarna men det varierade arbetet är ju lite svårare, kanske?
 
Sv: Jogga med häst

Om hästen är lite svår att springa med och inte "kan" springa vid sidan så rekommenderar jag att du tränar det först. Det ska ingå i hästens grund utbildning :) (alltså redan vid inridnings stadiet) Så befäst det först! och sen är det bara att ut och springa!
 
Sv: Jogga med häst

Tja, nu är ju joggandet primärt för min egen del och eftersom de jobbar bra normalt sett vill jag inte lägga min egen joggtid på ännu mer hästutbildande utan bara göra det enkelt för mig just nu. I praktiken får jag väl helt enkelt testa - jag insåg sedan jag postat tråden att jag egentligen var mer intresserad av den teoretiska frågan om en häst öht kan arbeta korrekt i ett monotont arbete?
 
Sv: Jogga med häst

Meningen är ju inte att du ska öva medans du joggar, utan att du övar först, och när det börjar gå bra, då tar du med hästen ut på joggingrundan.
 
Sv: Jogga med häst

Båda går att springa med så att de kan visas för vet och det är jag nöjd med. Nu ville jag som sagt inte ha tips på hur jag ska utbilda hästarna utan jag var mer fundersam på om det man uppnår med inspänning är något att ha vid så monotont arbete? Alternativet är ju att lämna dem hemma, så får jag springa precis som jag vill själv och koncentrera mig på det.

Jag tycker ju inte heller att de jobbar bra när de bara springer bredvid, så det är inte heller av den anledningen något alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Jogga med häst

Jag svarar med motfrågor. Arbetar en häst i korrekt form för att du drar bakåt i munnen? Rullar en bil bättre för att du har i handbromsen?
Jag förstår inte varför folk envisas med att tro att form kommer genom att man ger ett bakåtverkande tryck framtill. Form kommer från
bakifrån och du kan inte öka energiflödet från bakdeln om du satt en spärr i fram. Med en tygel/ tömm så är kontakten flexibel och du kan jobba med uppsamlande och eftergifter. Med inspänning/snodd så får du inte eftergifter i rätt moment. Det du får är en böj på nacken. Ett bakåtverkande tryck i hästens mun motverkar förmågan att flexa musklerna i ryggen då de redan initialt skapar en spänning i hästens käke.
 
Sv: Jogga med häst

Jag jobbar min häst mycket från marken med både tömkörning och longering. I tömkörningen har jag inga inspänningar, men i longeringen brukar jag sätta en inspänningstygel (du vet en sån i läder med en gummiring på) istället för ett yttertygel. Spänn den löst så att hästen kan variera sin form. Målet är INTE att ge ett tryck i munnen och på det sättet trycka ihop hästen. Istället ges hästen ett stöd för sin ram och en hjälp att söka sig neråt och höja ryggen. Han har även möjlighet att gå i högre form, men då får han korta ihop sig något.

Jag tror att jogging + inspänning (men inte gummisnodd, den är för flexibel = ingen eftergift och svårt för hästen att hitta lägen där den inte drar) utan mer stumma alternativ i läder med gummiring. Kostar ca 150 spänn på hööks.

Sen skulle du ju också kunna tömköra och jogga, fast det hade jag inte vågat mig på på egen hand :laugh:
 
Sv: Jogga med häst

Det är med andra ord ingen alls som tror att hästen har bättre möjligheter att arbeta korrekt med inspänningstygel än utan på joggingturen, oavsett om så Kyra själv gjorde det?

Zvea - om du hade läst tidigare inlägg hade du sett att jag visst tömkör och joggar samtidigt men att min kropp tar stryk av att hålla överkroppen så stilla som krävs, det uppstår nämligen kompensatoriska rotationer från midjan och nedåt. Därför springer jag även utan häst för att kunna röra mig friare och min tanke var då om jag kunde ersätta tömmarna med inspänningstyglar och ha med ponny ändå vid de tillfällena. Det finns nämligen en gräns för hur många pass per dag jag har tid att utföra :-).
 
Sv: Jogga med häst

Alla rekommendationer jag sett om hur hårt en inspänningstygel ska sitta säger att hästen ska var framför lod i stillastående. I det läget brukar inte tygeln ge ett tryck bakåt i trav, snarare blir den för lång om inte hästen uppmuntras att länga sig och ta kontakt igen. Det tycker inte jag är handbroms? Självklart är det ju möjligt att spänna den kortare men det motverkar ju mitt syfte så det har jag inte tänkt göra.

Hur som helst får jag nog ta och testa mig fram. Jag tänkte ett tag springa bakom med långt grimskaft i delta men insåg att även om det är lågrafikerat här kommer det bilar med jämna mellanrum och då vill jag nog ha töm på båda sidor. Så antingen springer jag precis bakom sadelläget med grimskaft eller också kanske jag får ha både tömmar och inspänningar så att jag kan välja när jag vill inverka och när jag kan låta inspänningarna ta ramen. Det är ju mycket möjligt att det visar sig att det faktiskt inte fungerar som jag vill alls och då får jag väl strunta i det, värre är det ju inte med det! Tack för er input!
 
Senast ändrad:
Sv: Jogga med häst

... jag visst tömkör och joggar samtidigt men att min kropp tar stryk av att hålla överkroppen så stilla som krävs, det uppstår nämligen kompensatoriska rotationer från midjan och nedåt. Därför springer jag även utan häst för att kunna röra mig friare.

Där ger du själv skälet till varför man inte skall spänna in, hästen kommer att uppleva samma sak med inspänningar som du känner av när du fösöker att hålla överkroppen stilla.
 
Sv: Jogga med häst

Men borde man inte lägga störst fokus på att hästen ska fungera perfekt i alla situationer från marken? Speciellt med en shettis som ju ofta hanteras av barn. Jag försöker alltid lära min shettis nya saker och vill att hon "inte ska märkas" när jag går ute med henne - jag ska bara behöva hålla i grimskaftet och stanna, springa, svänga och hon ska följa efter utan invändningar och framför allt inte busa eller dra iväg. Jag tränar detta varje gång jag tar ut henne. Hon får ren lydnadsträning, även under promenader, galoppträning och joggingpass, ända tills jag märker att hon sköter sig.

Jag förstår inte folks inställning att "hästen funkar ju hyfsat nu så jag behöver inte uppfostra den mer"! :crazy:


Just det, glömde svara på din fråga! Jag har aldrig inspänning eller gummisnodd på mina men jag tror rent spontant inte att inspänning eller halsförlängare funkar så bra med tanke på shetlandsponnyers exteriör. De har ofta kort, kraftig hals och kropp och jag tycker ändå de brukar jobba väldigt bra i sin egna, naturliga form. Går man dessutom över stock och sten, backe upp och backe ner, tror jag en hjälptygel skulle förstöra mer än den hjälper.
 
Senast ändrad:
Sv: Jogga med häst

Där ger du själv skälet till varför man inte skall spänna in, hästen kommer att uppleva samma sak med inspänningar som du känner av när du fösöker att hålla överkroppen stilla.

Fast i just trav, som ju är tanken här, anses ju hästens huvud och hals vara mycket mer stilla än i de andra gångarterna.
 
Sv: Jogga med häst

Ingen av dessa shettisar är regelrätt lämpliga för barn, den ena är alldeles för het och känslig och den andre alltför dominant, vilket syns tydligt även i hagen med andra hästar (den dominante åker på dyngstryk med jämna mellanrum eftersom han inte är flockledare men han lägger inte av för det). Nu känns det som om vi kommer in på någon sorts stereotypsyn på shettisar, min erfarenhet är att de skiljer sig minst lika mycket åt i psyke och lämplighet som andra hästraser. En av de två har dessutom en exteriör som inte alls känns särskilt shettistypisk, han ser ut mer som en frieser men är verkligen den jag tror skulle fungera sämst på inspänning eftersom han är knepigare att få att arbeta genom ryggen pga sin nerv.
 
Sv: Jogga med häst

Skulle absolut inte ta på någon halsförlängare eller inspänningstyglar. En häst mår självklart bäst av att röra sig i sin naturliga balans utan störningsmoment. Att jogga så är ju jättebra.

Att man tränar hästen i en för den avvikande form (på tygeln och samlad) är ju bara för vår sports skull och för att det enligt gängse uppfattning är det bästa sättet för hästen att bära vikt. (Statistiskt sett är det ändå dressyrhästarna som får mest problem med rygg och bakben, hopphästarna mest med rygg). Så att hela tiden fixera hästarna i en sån form är knappast bra om man ska vara helt krass. Variation är nog bäst, så jogginturerna är nog ett bra tillfälle att motionera i en fri form. :)
 
Sv: Jogga med häst

Korrekt form på hästen när den arbetas under ett dressyrpass inte är samma som korrekt form när man är ute på en joggingrunda. Jämför gärna med hur distanshästar rids.
 
Sv: Jogga med häst

kl

Jag undrar bara, måste hästen alltid gå i "form", även vid lättare markarbete?
Om man tittar på när hästarna springer runt av sig själva när de busar i hagen så infinner sig inte den formen som vi önskar när vi rider den. Mao så tror jag inte att det är skadligt för den att inte infinna sig i den arbetsformen som man skulle ha när man rider den själv. Inte när man själv är på backen tex som i ditt fall vill fara ut en runda och jogga med den :)

Då behöver väl inte ryggen komma upp likdant (och resterande), som den ska när vi sitter på? Rätta mig gärna om jag har fel :)

Ibland när vi drar ut till skogen för att ta en "kravfri" dag rider jag inte hela passet i ändamålsenlig form, min häst har då inte tagit skada av detta än. Ibland tror jag att vi behöver släppa kraven lite också, utan att för den delen tro, eller att det ska innebära skada.

Fuskigt föresten att ha en som man kan fara ut på en springtur med..Det skulle jag vilja, men min har för stort steg för det så jag orkar inte hela vägen och det blir snarare ett kutande för mig än lite jogg..
 
Senast ändrad:
Sv: Jogga med häst

KL
Hästen får ut mycket av turen utan inspänning, och en inspänning lär hindra mer än hjälpa. Även om den inte kommer gå rätt (men jag tror att den kommer gå precis så samlat som krävs för att bära sig själv över marken ;) ) så kommer det varierande underlaget, motionen och det psykiska stimulansen att göra gott.

För din del dock, så ''bind'' hästen i midjan - OBS! inte mer än att hästen kommer loss utan att välta dig, typ trä grimskaftet igenom ett bälte eller nåt, men så att du har det till hands om du behöver det - eller ha den lös. Om du ska hålla i grimskaftet kommer du inte röra dig liksidigt och det lär ge dig ryggproblem förr eller senare, och förta hälsoaspekten av att jogga. (Fast att promerera i raskt tempo är oftast hälsosammare för rörelsemekaniken ;) )
 

Liknande trådar

S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 603
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp