Bukefalos 28 år!

Jogga med häst

Sv: Jogga med häst

Jag röstar helt klart på ingen inspänning. Tror du måste engagera dig mycket mer i hästen för att en inspänning inte ska inverka negativt, om hästen inte av sig själv bjuder bra och hittar en aktiv, bra form såklart.

När jag ägnade mig åt att springa med hästen så lät jag honom springa nere i diket och liknande, inte bara rakt fram helt inne i min egen värld utan engagemang liksom. Antingen sprang han helt lös (helt klart bäst, både för honom och för mig) eller i grimma och långt, lätt grimskaft som typ aldrig var sträckt, beroende på vart på rundan vi var. Han är lite busig men det såg jag bara som positivt, han hittade ju på egna hyss med sin kropp som inte gjorde det monotont. Men han var redan då såpass uppfostrad att han gick att styra på håll och bara busade "lagom" samt slutade när man sa till, annars blir det ju lite jobbigt.
 
Sv: Jogga med häst

Där ger du själv skälet till varför man inte skall spänna in, hästen kommer att uppleva samma sak med inspänningar som du känner av när du fösöker att hålla överkroppen stilla.
Fast du kan ju inte jämföra midjan upp stilla med halsen upp stilla, inte alls samma sak.
 
Sv: Jogga med häst

När jag joggade med min häst, innan mina knän tog semester.. Så satt jag på honom longergjorden och inspänningstyglarna. Han travade gladeligen på och jobbade duktigt. Utan den flamsade han mest omkring och tyckte att ALLT annat var mer intressant och helt plötsligt så snubblar han över mig. Så för min egen säkerhet så fick han använda sig av dessa hjälpmedel. Jag märkte dock ingen negativ upplevelse från honoms sida, han såg mest nöjd ut med att få jobba. Så hade jag vart du hade jag definitivt provat något sådant på ponnyn, vill han inte och tycker det är jobbigt osv så märks ju det ;)
 
Sv: Jogga med häst

Ponnyn är ju ryttarlös. Det finns ingen ryttare som påverkar ponnyns balans negativt, alltså borde hon rimligen inte behöva gå korrekt. Räcker det inte att hon får lite motion? Så kanske ni kan arbeta med den biten någon annan dag.

(I övrigt gillar jag inte halsförlängare och tycker dessutom att hästar brukar se för ynkliga ut när de förtvivlat försöker nicka med huvudet när de skrittar med dem.)
 

Liknande trådar

S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 603
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp