John har Krupp:(

MaRomer

Trådstartare
Eller falsk Krupp som det numera heter.

Vill gärna ha tips på hur man kan underlätta för honom. Och om man kan undvika detta fler gånger.

Läs hela tråden innan ni svarar.

Så här gick det till: (Kopierat från min blogg)

Ska ta allt från början. John blev lite snuvig i torsdags men inget vi tänkte på mer. Utan dagen fortsatte som vanligt. Igår på em vid 16.00 bölev han sämre och blev hes och började hosta konstigt. Men trodde det var vanlig förkylning. Åkte till Jocke och Tina för lite god middag. John var lite seg men inte konstigt då det var kväll.

Han somnade men snarkade. Något som han aldrig gör. Kom hem vid 22.00. Lade honom i sängen. Hann knapp gå ut ur rummet innan han började konstra. Hostade och började gråta. Tog direkt upp honom och han stajnnade av lite med andningen. Hostade och andades igen. Bad Micke ringa sin mamma. Rinde henne och Micke åkte till Tina för att hämta brikanyl. Om det ev bara var förkylning. Men det var det inte.

Vid 22.30 ringde vi sjukvårdsupplysningen då jag misstänkte Krupp. John fick 39 graders feber. Landadde på Växjö Barnakut vid 24.00. Där fick han andas Adrenalin för att vidga luftgören (minska svullnaden) och Kortison. Han blev bättre och vid 03.00 fick vi åka hem. Febern hade då gått ner till 38 grader.

Natten har varit lång och han har fortfarande problem och det gör ont. Men han har lätt att andas och vi hoppas att vi kan tillbringa denna natten hemma!

Vi som hade köpt tårta för att fira Johns 6-månaders dag, och att tillbringa den på akuten var allt annat än roligt:(


Älskade lilla barn. Jag skulle göra vad som helst för att ta bort det onda! Bli bra fort!


Vi har fått nån medicin utskriven (Mollipect). Men hon trodde inte att det skulle hjälpa om det blir lika kraftigt som igår. Vi går även ut med honom när vi märker att det blir för jobbigt för honom. Och så sa hon att han skulle få 4 ggr/dygnet. Men på Apoteket sa de att han bara ska ha 3 ggr/dygnet pga att man kan få hjärtklappning... Hur ska man ställa sig till det??

Hur har ni gjort när era barn fått krupp? När växte de ifrån det?

Många frågor från en skakad och orolig mamma:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: John har Krupp:(

Mollipect är hostmedicin, de barn som jag haft kontakt med falsk krupp har fått en medicin som heter Lepheton Desentol men det kan hända att din kille är för liten för att få det, det har föräldrarna haft hemma utifall att det skulle behövas.
Även kortisontabletter, Betapred, att lösa upp i vatten för att minska den akuta svullnaden i luftrören brukar skrivas ut för att tas vid behov.
Att gå ut i friska luften (även om det är kallt) brukar vara bra för barnet.
Tyvärr är det så att barn som en gång fått falsk krupp ofta får det igen.
Här är en länk som jag tycker förklarar bra. http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1029.html
 
Sv: John har Krupp:(

Kollar man i fass så står det så här om Mollipect:

Oral lösning med expektorerande, bronkvidgande och slemhinneavsvällande effekt

Han fick kortison på Akuten igår men vi fick ej med oss något hem utan skulle komma in om det blev likadant igen. Konstigt att vi ej fick några tabletter då!
 
Sv: John har Krupp:(

Vad hemskt! Jag är ju en riktig höns mamma och är alltid så orolig för min lilla tjej, så jag hade ju blivit helt förstörd om hon hade drabbats :crazy: Lider med dig.
 
Sv: John har Krupp:(

Vad hemskt! Jag är ju en riktig höns mamma och är alltid så orolig för min lilla tjej, så jag hade ju blivit helt förstörd om hon hade drabbats :crazy: Lider med dig.

Ja det är aldrig roligt att se sitt barn lida:/ Han e inte så pigg nu längre utan verkar ha mer problem. Så vi håller tummarna för att vi ska få stanna hemma och få en lugn natt. Har ju 5 mil till akuten om han får problem efter 21. Annars har vi bara 2 km...
 
Sv: John har Krupp:(

Bricanyl och mollipect fick vi till Alexander när han var liten och hade krupp, förra året (2 år senare) fick jag veta av en barnläkare att det var fel.. Han skrev ut Lepheton ist, den funkade mkt bättre.
När Alex fått ett anfall har vi antingen gått ut en stund eller satt oss i badrummet med varmvattnet på en stund. Varm saft eller te med socker i kan hjälpa till att lösa upp slemmet. Sen har vi haft ett fönster på glänt på natten och höjt upp hans säng vid huvuddelen. Alex har haft krupphosta varje gång han varit förkyld, hostan brukar sitta i några veckor. Nu är han 4 och har inte haft nåt mer anfall sen han var 3 år och några månader.
 
Sv: John har Krupp:(

Oj sitter det i så länge?? På barnläkaren lät det som det bara skulle sitta i max 7 dar. Får hoppas det släpper. I kväll är han iaf bättre. Har varit ute en del och så har han fått Mollipect. Och det verkar ha hjälpt.
 
Sv: John har Krupp:(

Isch stackars lilla hjärtat då! Hjärtklappningen skulle jag inte oroa mig så mycket för, jag har själv tagit mycket Mollipect och min förstföding med. Bra medicin! Lepheton har han fått med men den funkade inte lika bra som Mollipecten och han blev så slö av den.
 
Sv: John har Krupp:(

Jag är uppvuxen med falsk krupp och vi hade en luftfuktare inne i mitt rum, jag vet inte hur det fungerar idag men för mig så lindrade det iaf

Tycker synd om er, vad orolig man måste bli :( Hoppas det går över snart.
 
Sv: John har Krupp:(

Jag är också uppvuxen med det. Hade också luftfuktare, men det som var bäst var att gå ut och andas frisk luft.
 
Sv: John har Krupp:(

Försök ta det lugnt och ta saker och ting som de kommer.

Vår lille skrutt fick krupp när han var pytteliten, bara några veckor, vilket tydligen var väldigt ovanligt. Vi blev som du, helt förstörda. Det ÄR ju verkligen HEMSKT! Vi åkte till akuten mitt i natten, fick en (bricanyl?)tabett och åkte sen hem. Guuud vad oroliga vi var. De närmaste dagarna spenderade vi mycket utomhus så han skulle ha lättare att andas. Han visade dock inga fler symptom efter den hemska natten och han har dessutom varit rosslig utan att få krupp igen. Så det är bara att hålla tummarna för att din lille skrutt inte kommer få det igen, även om det är ganska vanligt.
 
Sv: John har Krupp:(

Konstigt att det hjälpte med brikanyl för er ! För de sa till oss att det inte hjälper vid krupp.. För John fick ju det tidigare på kvällen. Men skönt att ni slapp fler "anfall" iaf!
 
Sv: John har Krupp:(

Stackare, vet precis vad du gått igenom.
Äldsta sonens första anfall var hemskt, men när den yngsta fick hade vi vant oss.
Tillbringat många vinterkvällar med grabbarna ute på altan insvept i en massa filtar.
Blev också lite fundersam på Mollipect? Har aldrig funkat på mina. Hade en jättebra läkare som skrev ut Lepheton och Desentol i två separata flaskor som jag blandade själv. Om inte medicinen är färdigblandad håller den flera år.
Min grabbar slutade nog kruppa vid 5-6 års ålder (den äldsta är 18 så jag minns inte så noga)
 
Sv: John har Krupp:(

Konstigt att det hjälpte med brikanyl för er ! För de sa till oss att det inte hjälper vid krupp.. För John fick ju det tidigare på kvällen. Men skönt att ni slapp fler "anfall" iaf!

Jag satte ? efter Bricanyl eftersom jag är osäker på om det var det ;) Hoppas iaf att er lille kille har samma "tur" som vår hittils haft :) Stackars liten :(
 
Sv: John har Krupp:(

Stackare, vet precis vad du gått igenom.
Äldsta sonens första anfall var hemskt, men när den yngsta fick hade vi vant oss.
Tillbringat många vinterkvällar med grabbarna ute på altan insvept i en massa filtar.
Blev också lite fundersam på Mollipect? Har aldrig funkat på mina. Hade en jättebra läkare som skrev ut Lepheton och Desentol i två separata flaskor som jag blandade själv. Om inte medicinen är färdigblandad håller den flera år.
Min grabbar slutade nog kruppa vid 5-6 års ålder (den äldsta är 18 så jag minns inte så noga)


Mollipect har hjälpt på honom nu. Men då fick han ju behandling på sjukhuset för det värsta. SÅ får se nästa gång om det hjälper.
 
Sv: John har Krupp:(

Både jag och min bror har haft det, minns att mamma brukade sitta ute med honom på nätterna. För mig slutade kruppen komma vid 5-6 års ålder. Bror min är 11 år och han hade det senast för ett par månader sen, hoppas bara att det inte kommer igen.. Han är ju stor nu!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Huvudfrågan är: När passerar man gränsen för att vara tillräckligt sjuk för att det blir nödvändigt att gå till läkaren? (ringer man...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 525
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Åkte natten till lördag med sonen till akuten. Och har har krupp. Fick andas adrenalin+ fick kortison. Har har blivit bättre Men sen...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: mimmipigg
·
Övr. Barn Nu har jag helt och hållet tappat förtroendet för sjukvården. Det hela började med att dottern blev rätt sjuk. hosta, feber osv.. En...
Svar
14
· Visningar
1 605
Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 636
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp