Bukefalos 28 år!

Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

Haukur

Trådstartare
Håller på med lite balkongodling och mina tomat-, gurk- och ärtplantor har börjat växa ur sina krukor och behöver en omplantering till slutkruka i helgen.
Frågan är: Hur stora krukor behöver dom för att växa bra och lämna frukt?

Funderar på om jag kan komma billigt undan och köpa 10-litershinkar och plantera i.
20 st stora krukor är ju ganska kostsamt och även väääldigt platskrävande.

Så vad tror ni? Hur litet kan dom bo?
Tomaterna är både någon vanlig "ranglig" sort och busktomater, gurkan är slangurka och ärterna har jag både sockerärt och märgärt.
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

10 litershinkar borde fungera bra. Man kan ju dessutom köpa sådana för en 10-15 :-/st på billiga ställen. Men glöm inte att borra hål i botten så att inte växterna drunknar om det blir mycket regn.

/KT
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

10 litershinkar borde fungera bra. Man kan ju dessutom köpa sådana för en 10-15 :-/st på billiga ställen. Men glöm inte att borra hål i botten så att inte växterna drunknar om det blir mycket regn.

/KT
Va bra! Tack för ditt jättesnabba svar, nu kan jag åka till ÖB på en gång:bow:

Jag kör nog med lecakulor i botten, det regnar inte på min inglasade balkong och jag orkar inte köpa fat till alla;)
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

Jag kör nog med lecakulor i botten, det regnar inte på min inglasade balkong

Hur löser du pollineringen? :confused::confused:

/KT

ps/

Ska du ha mycket lecakulor är det billigare att köpa en säck på en byggmarknad än de fjuttiga småpåsarna de har i vanliga affärer.
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

Uppdatering: Åkte till ett militärt överskottslager här i faggorna och hittade billiga hinkar. Dock var 12-liters murarhinkarna (hästhinkar;)) lika billiga som plastskiten så det blev 15 st sånna:D Nu har jag en bra start för hästmatshinkar sen när jag äntligen får gård i alla fall. Då har jag ju förhoppningsvis ett växthus/grönsaksland att plantera i så jag kan ha hinkarna till annat:D
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

Tomater klarar mindre men 20 liter är att rekomendera. Mindre tomatsorter kan man ta mindre till men 20 liter är fortfarande ett bra mått. Ju större desto bättre i princip om man vill ha mycket tomater
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

Hur är det med gurkorna då? Tomater har jag odlat förut med mycket bra resultat på balkongen men jag är mer orolig för gurkorna. I växthuset har jag fått ca 50 kg gurka varje säsong men då står dom ju direkt i jorden och har hur mycket plats som helst.

Sen har jag en fråga till, Kung Tulle skrämdes lite med pollineringen;) Hur ser jag på ärtplantorna vilka blommor som är hanblommor och honblommor? Tänkte det kanske är lika bra att hjälpa till lite med pollineringen så jag är på den säkra sidan:angel: Gurkorna är ju inga problem att se skillnad och tomaterna är självpollinerande men ärtorna är jag lite osäker på..
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

jag kan iiiingenting om det andra :D

Tycker det borde räcka att ruska lite på ärtplantorna. Dom får ju ganska många blommor?
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

jag kan iiiingenting om det andra :D

Tycker det borde räcka att ruska lite på ärtplantorna. Dom får ju ganska många blommor?
Haha, ja kanske det, annars har jag ju katter som pollinerar:angel:

Tack för svaret iaf:D
 
Sv: Jordbehov till gurk- tomat- och ärtplantor

Det man kan tänka på när man odlar i hinkar är att man kan plantera ialla fall tomaterna direkt i kogödsel och sedan ge mer näring under säsongen så de orkar dra fram ordentligt med tomater. Gurka är jag inge vidare på... :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp