Bukefalos 28 år!

JRTC eller SKK reg?

break_a_leg

Trådstartare
Vi funderar lite på hund, bla Jack Russell. Nu har jag förstått att den rasen kan registreras både i SKK och JRTC. Vad är skillnaden och varför finns det två ställen att regga rasen på?

Jag har sett att detta är en fråga som väcker starka känslor, håll diskussionen på en vettig nivå;).
 
Sv: JRTC eller SKK reg?

För att förstå syftet bakom organisationen och varför de reggas på flera olika ställen måste man gå ett antal decennier tillbaka i tiden. JRTC bildades 1974 av terriermän i England för stambokföring och registrering av arbetande jack russell (långt innan kennelklubben fick upp ögonen för rasen). Grävlingsjakt i gryt hade nyligen blivit förbjudet i GB och man ansåg att det behövdes en organisation som arbetade för att bevara rasen som den grythund den är.

Mottot har alltid vara att "skydda, bevara och arbeta" dvs. målsättningen är att bevara rasen som en duglig arbetshund. Man ville inte russelln skulle gå samma öde till mötes som merparten av övriga grytraser då de godkänts i kennelklubbar och hamnat i fokus som utställningshundar. Det är alltså anledningen till att JRTC har kvarstått även sedan varianter av rasen (rasstandarderna är inte identiska) godkänts i kennelklubben.

JRTC är alltså en världsomspännande organisation med underklubbar i många länder.

I dagsläget finns det alltså tre russellvarianter.

Jack russell terrier - högställd, dvs ursprunget, den äldsta som registreras i JRTC. De får vara mellan 25-38 cm i mankhöjd och tre hårlag - slät, broken och sträv som alla är lika vanligt förekommande.

Parson russell terrier - högställd och kennelklubbens variant av ovanstående. Godkändes i början av 90-talet med mönstringar fram till -95 men då relativt få uppfödare bytte klubb har stamboken varit öppen för inmönstringar till och från ända fram tills för ett par år sedan då avelsbasen varit ganska smal och man varit i behov av nytt blod. De ska vara 33 cm resp 35 cm (tik/hane) med avvikelse på ett par cm tillåtet. Samma hårlag är tillåtna men släthåren är mer sällsynta (de gör sig sällan speciellt väl på utställning).

Jack russell terrier - samma namn men en helt annan ras än den första. Lågställd och registreras i SKK sedan 01-02. Inmönstringarna pågick fram tills för några år sedan så rasen är fortfarande ganska ohomogen, dagens stam består av en blandning av inmönstrade hundar med okänd stam (kan vara högställt JRTC-blod i dem, de kan vara fallna från de gamla svenska oreggade hundarna eller rätt och slätt blandraser) och importer ffa från Australien som är rasens officiella ursprungsland. De ska vara 25-30 cm och hårlagen är desamma även här men samma sak här så är släthåren mer sällsynta.
 
Sv: JRTC eller SKK reg?

Jag tycker helt att det är en fråga om tycke och smak.
Jag har inget emot någon av klubbarna.
Jag vet att de flesta vill värna om en frisk,trevlig ras.

Man kan nästan säga att det är två olika raser.
För rasstandarden i de olika klubbarna skiljer sig en hel del.
Så att båda heter Jack Russell är det stora problemet.

Jag hoppas att man i framtiden kan hitta någon lösning i namn frågan.

Skk jack Russell kan du läsa om på rasklubbens hemsida.

http://www.jackrussellklubben.se
 

Liknande trådar

Övr. Hund Svenskreggad hund med hälsotester och meriter registrerade i SKK, som flyttar till Norge och reggas in i NKK. Vad händer med...
Svar
18
· Visningar
1 466
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 362
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 337
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 262
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp