Jul i Idre?

Lime

Trådstartare
Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat hoppa över den). Sedan i somras har hon med familj bestämt att julen 2018 ska firas i Sälen och de ville ha intresseanmälan från resten av släkten senast i december. Inte förrän nu har några stugor gått att reservera och nu vill de ha svar på hur många som vill följa med.... till Idre.

Jag har inte alls varit sugen på att åka iväg, men min sambo har sett fram emot det och försökt peppa mig. Nu har även hans entusiasm falnat efter att ha tittat på sträckan. Till Sälen tar det 6,5 h och till Idre 8,5 h om man kör non-stop. Våra barn kommer att vara 3,5 år och 1,5 år nästa vinter och bilresan ger mig mardrömmar redan nu. Vår, just nu, 2,5-åring är väldigt aktiv och jag har redan upplevt ett par resor med henne med bil, båt och flyg med dåliga minnen. Jag har undersökt kollektivtrafik som alternativ, men det var många byten med ömsom tåg och buss.

Ekonomin är också en parameter att ta hänsyn till. Resan blir (med min plånbok) väldigt dyr och den summan lägger jag hellre på annat. Bara att lämna hunden på pensionat gör att det skenar iväg.

Jag vet inte heller vad vi ska roa oss med? Dottern kan nog ha stort utbyte av resan, men vilka aktiviteter fungerar för 1,5-åringen? Jag antar att jag och sambon kommer att få gå i skift för att passa barnen och bara det känns halvkul.

Försöker att hålla mig kortfattad men slutsatsen är; jag har fastnat i negativa tankegångar. Jag vill inte. Sambon vill lite halvt. Min mor är mycket påstridig och kommer inte acceptera att vi inte följer med (men hon får bli besviken i så fall). Så, varför ska man fira jul i Idre? Vad är det för fantastiskt vi riskerar att gå miste om? Orsa Grönklitt eller Sälen hade känts mer görbart, finns det något i Idre som saknas på de destinationerna? Tillägg: jag är inget fan av alpin åkning, fryser hela vinterhalvåret och svär över snö.
 
@Lime: Gillar man inte snö och friluftsliv (vilket är helt ok) tror jag det blir outhärdligt. Det är ju ett ställe som på vintern byggt upp verksamheten kring snö...

Jag hade sagt ifrån. Vill hon absolut ha dit er får väl hon betala och boka åt er (men personligen hade jag inte åkt ändå).
 
Jag är inget fan av fjällen, men näst Vemdalsskalet är nog Idre det ställe jag tyckt varit tristast. Allt kretsar kring skidor (och afterski) och ingetdera intresserar mig. Då upplever jag tex Sälen som mer barnvänlig. Mitt favoritställe i fjällen är dock Lofsdalen, eftersom det är en vanlig by med schysst anläggning, trevlig stämning och mer än bara utförsåkning.

Sen undrar jag hur temperaturen brukar (eller kan) vara vid den tiden? Nu kommer jag förvisso lite längre norrifrån men en julvecka med -25 i snitt är inte helt ovanligt och då gör man inte många knop utomhus.

Jag hade nog i ditt läge grävt ner hälarna och inte åkt. Jag kan offra en vecka för att åka nånstans resten av familjen vill åka, men det finns gränser för hur mycket lidande jag kan ta och min gräns hade nog varit nådd med det du beskriver.
 
Tack för input :)
Har nu fått förklarat för mig att de tycker Idre är mer snösäkert och "ihopsamlat" än Sälen. De har redan erbjudit sig att betala delar av vår stugkostnad och vara barnvakt, men jag är fortsatt skeptisk. De har lovat att vara barnvakt på tidigare resor, men det har inte blivit så mycket mer än korta stunder. Vi fick en vecka på oss att fundera i alla fall, men jag är rädd att det tar mer energi än det ger tyvärr.
 
Jag gillade Idre när jag var där. Det var dock utan barn och främst för att åka slalom.

Vi var i fjällen med barn i påskas dock! Ca 8 timmars bilresa. Vi åkte främst längdskidor och hyrde fjellpulka, sån man drar efter sig (slalom kunde vi ju dock inte åka ihop). Sonen var då drygt 14 mån och allt gick jättebra. Värt det för mig, men tycker ni det kostar mer än det smakar tycker jag absolut du/ni ska säga ifrån.
 
det är mörkt och kallt så års. 1,5 åringen lär mest vistas i stugan. Det finns visserligen aktiviteter men typ bowling, äventyrsbad osv som är för större personer.

jag älskar fjällen men december med småbarn känns inte optimalt.
jag jobbade i sälen en vinter, åkte hem 23e dec till sthlm. Att vänta på tåg i -25 är inte kul, man har liksom inte täckbyxor och fleecetröja när man ska åka tåg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp