Julas klippmaskin -bladen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 7 835
M

missan

Har precis köpt Julas klippmaskin "Marquant" och sitter nu och vänder och vrider på de medföljande bladen. Det ena ska tydligen klippa 1 mm och det andra 3 mm -hur vet jag vilket som är vilket? :confused:

Vad rekommenderar ni, 1 eller 3 mm?

Tacksam för hjälp, imorrn ska det klippas! Hihi i bruksanvisningen står att "djuret skall vara tjudrat och stå still" -ska ta med det och visa hästen!

missan

Sv: Julas klippmaskin -bladen?

de undre bladen är detsamma, men om du jämför de övre bladens spetsar mot varandra så ska du se att det ena är helt spetsigt och det andra ngt tjockare.

Använder 1 mm till min

jag klippte min så fick jag veta vilket som var vilket men när man vet vilket som är vilket ser man skillnad..

Tycker den klipper alldels för kort med 1mm så jag kör 3mm på min.

Nu förstår jag varför min skäck såg ut som en gris på dom vita partierna när han var klippt förra veckan. Jag bytte skär för att dom andra blivit tröga, inte fattade jag att det var skillnad i hur kort dom klipper:o

Jag skulle ta 3 mm men det beror kanske också på hur hästen är uppstallad och så, mina går på lösdrift och är bara klippta på halsen.

På min maskin var det 1mm skären som satt på. Visste inte heller att det var skillnad förrens för typ en månad sedan (och jag köpte min maskin för 4-5 år sedan) Har alltid klippt med 1mm skären men sen byte jag i år och tyckte det blev mycket bättre med 3mm.

kör på 1 mm på min hårtuss. Har redan fått klippt honom 3 gånger.

Oh, det kan kanske förklara varför min pålle såg ut som en nakenråtta när jag rakade honom sist..

Vars står detta? Fick med 2 set skär när jag köpte min..men ingenstanns står det att det ena är på 1 mm och det andra på 3mm ??

Hade ju varit roligt att veta den gången då jag skulle byta för att det första setet började vara lite slitet..och sen blir hästen helt naken, dvs bara hud där jag rakar..Blev lite väl mycket och trodde att det var maskinen det var fel på

tror det stod på nätet. :D det svåra för mig var ju bara att få reda på vilket som var vilket :p men som sagt provade och klippa en lite rand och insåg att det var 1 mm.. 1 mm blir alldels för kort för min.

Remix: Det kan vara så att det blir för kallt med 1 mm på din häst.. Det vart så på min när jag hyrde maskin och det fanns då bara 1mm efter 3 veckor var jag tvungen att klippa igen lånade en annans klippmaskin med 3 mm och efter det behövde jag inte klippa igen. Förra året klippte jag med 3 mm på en gång och behövde inte klippa igen på hela vintern.

Häst/kreatursax GTS-2004Lättanvänd

En lättanvänd hårklippningssax för hästar och kreatur. 2 st 80 mm precisionsblad för 1 mm och 3 mm längd. Justerskruv. Låg ljudnivå. Handledsband. Extra skärhållare och fjädrar ingår. Rengöringsborste, skruvmejsel och smörjolja. Levereras i en snygg och praktisk förvaringsväska. Effekt: 120 W. 230 V. Vikt: 3 kg. L300xB70xH80 mm.

Okej :) ja då spelar det ju ingen roll vilket du använder, men tänkte att jag kunde ta upp det som vart med min häst :p vart rätt chockad när jag klippte och 2-3 veckor senare var han lika lurvig som innan.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Cattis_E
·
Ä
Utrustning Hur gör man? :rofl: Jag fattar inte det där med var man ska olja osv. Ska ju göras var 15e min under klippning. Är maskinen redo...
Svar
16
· Visningar
1 217
Senast: Ängslig
·
Z
Hästvård Ena pållen har ju vart väldigt dålig nu under en period, ca 2 månader. Då har hon haft febertoppar upp mot 39,5 grader, svårt att kissa... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 106
Senast: moondance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden