Klippmaskin som krånglar

Woffe

Trådstartare
Hej!

Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första gången att ställa in den då den tuggade, men fick iordning på den då, och har sedan klippt två gånger till efter det utan problem på min tjockpälsade häst. Idag började den med att tugga. Jag försökte med att skruva på ratten, men inget hjälpte, så jag trodde det kanske var för små skär, så bytte till mina andra. Efter det vägrar den att klippa, oavsett skär. Lånade skär av en i stallet, men blev samma sak. Då lånade jag hennes maskin, samma som min, och den tuggade den med och jag hann klippa hela hästen (det gick men tog onödigt lång tid), tills jag kom till bogen, då gav den nästan upp att klippa, fast maskinen gick som innan. Vi var tre personer som tittade på min maskin, bytte skär o.s.v och vi alla kliar oss i huvudet vad som kan vara fel. Om det hade varit pälstjockleken eller att skären är slitna så borde väl maskinerna ge upp helt att klippa och inte fungera exemplariskt ena stunden och tugga eller helt tappa klippförmågan i nästa?! Finns någon här med liknande erfarenhet? Tror ni det kan löna sig att köpa nya skär till dessa maskiner? El. är det helt enkelt dåliga maskiner det här så jag skall se mig om efter en ny? Som väl är blev kusen klippt nu, om än något fult, men ändå, och han ska nog inte behöva klippas förrän i oktober igen, så har tid på mig att fixa en bättre maskin om så behövs...
 
Hej!

Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första gången att ställa in den då den tuggade, men fick iordning på den då, och har sedan klippt två gånger till efter det utan problem på min tjockpälsade häst. Idag började den med att tugga. Jag försökte med att skruva på ratten, men inget hjälpte, så jag trodde det kanske var för små skär, så bytte till mina andra. Efter det vägrar den att klippa, oavsett skär. Lånade skär av en i stallet, men blev samma sak. Då lånade jag hennes maskin, samma som min, och den tuggade den med och jag hann klippa hela hästen (det gick men tog onödigt lång tid), tills jag kom till bogen, då gav den nästan upp att klippa, fast maskinen gick som innan. Vi var tre personer som tittade på min maskin, bytte skär o.s.v och vi alla kliar oss i huvudet vad som kan vara fel. Om det hade varit pälstjockleken eller att skären är slitna så borde väl maskinerna ge upp helt att klippa och inte fungera exemplariskt ena stunden och tugga eller helt tappa klippförmågan i nästa?! Finns någon här med liknande erfarenhet? Tror ni det kan löna sig att köpa nya skär till dessa maskiner? El. är det helt enkelt dåliga maskiner det här så jag skall se mig om efter en ny? Som väl är blev kusen klippt nu, om än något fult, men ändå, och han ska nog inte behöva klippas förrän i oktober igen, så har tid på mig att fixa en bättre maskin om så behövs...

När slipades skären senast? Har ni klippt så mycket och tjockpälsade hästar måste det varit dax för ett tag sedan...
 
@Woffe skären är troligtvis oslipade samt det går inte att byta skär mellan olika klippmaskiner om skären inte är kompatibla med modellen på maskin.

Det är inget konstigt att maskinerna beter sig så när det är skären som inte funkar.
 
Har varit med om det också, för min del var det ena gången skären som inte var fintandade nog för hästens päls och andra gången för hårt spända skär.
 
@Woffe skären är troligtvis oslipade samt det går inte att byta skär mellan olika klippmaskiner om skären inte är kompatibla med modellen på maskin.

Det är inget konstigt att maskinerna beter sig så när det är skären som inte funkar.

Det är exakt samma maskiner, så skären passar. Däri ligger inte felet. Ja kanske det är skären ändå, men att de ena stunden klipper superlätt, och andra tuggar eller inte alls känns märkligt, men ja då är det kanske nya skär ändå som behövs...
 
Det är exakt samma maskiner, så skären passar. Däri ligger inte felet. Ja kanske det är skären ändå, men att de ena stunden klipper superlätt, och andra tuggar eller inte alls känns märkligt, men ja då är det kanske nya skär ändå som behövs...

ja du lär behöva slipa skären. Du köpte ju dessutom begagnat så efter det och dina egna klippningar lär slipning behövas.
 
Det är exakt samma maskiner, så skären passar. Däri ligger inte felet. Ja kanske det är skären ändå, men att de ena stunden klipper superlätt, och andra tuggar eller inte alls känns märkligt, men ja då är det kanske nya skär ändå som behövs...
Inte nya skär utan nyslipade skär.

Ibland kan man klippa ett gäng hästar, andra gånger måste man slipa efter en enda häst. Beror på päls och hur ren den är.

Det är alltid bra att ha flera att byta med. Särskilt så man inte är utan när skären är skickade på slipning.
Googlar du "slipning skär" så får du flera träfffar. När jag hade hästar så skickade jag till lyckliga fåret. De verkar hålla på fortfarande.
 
Inte nya skär utan nyslipade skär.

Ibland kan man klippa ett gäng hästar, andra gånger måste man slipa efter en enda häst. Beror på päls och hur ren den är.

Det är alltid bra att ha flera att byta med. Särskilt så man inte är utan när skären är skickade på slipning.
Googlar du "slipning skär" så får du flera träfffar. När jag hade hästar så skickade jag till lyckliga fåret. De verkar hålla på fortfarande.
Lyckliga fåret är jättebra!

Jag har gjort service på min hundklippmaskin, och då hörde de av sig och berättade att de upptäckt ett litet fel med sladden och undrade om jag ville att de åtgärdade det.

Det var för flera år sedan och min maskin har jag haft sedan 2004.

De har också anlitats för att slipa skären då och då. Men skär till hund håller nog längre i och med att det är lätt att bada hunden ordentligt innan klippning.

De slipar även saxar.
 
Hej!

Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första gången att ställa in den då den tuggade, men fick iordning på den då, och har sedan klippt två gånger till efter det utan problem på min tjockpälsade häst. Idag började den med att tugga. Jag försökte med att skruva på ratten, men inget hjälpte, så jag trodde det kanske var för små skär, så bytte till mina andra. Efter det vägrar den att klippa, oavsett skär. Lånade skär av en i stallet, men blev samma sak. Då lånade jag hennes maskin, samma som min, och den tuggade den med och jag hann klippa hela hästen (det gick men tog onödigt lång tid), tills jag kom till bogen, då gav den nästan upp att klippa, fast maskinen gick som innan. Vi var tre personer som tittade på min maskin, bytte skär o.s.v och vi alla kliar oss i huvudet vad som kan vara fel. Om det hade varit pälstjockleken eller att skären är slitna så borde väl maskinerna ge upp helt att klippa och inte fungera exemplariskt ena stunden och tugga eller helt tappa klippförmågan i nästa?! Finns någon här med liknande erfarenhet? Tror ni det kan löna sig att köpa nya skär till dessa maskiner? El. är det helt enkelt dåliga maskiner det här så jag skall se mig om efter en ny? Som väl är blev kusen klippt nu, om än något fult, men ändå, och han ska nog inte behöva klippas förrän i oktober igen, så har tid på mig att fixa en bättre maskin om så behövs...
Ja, exakt samma sak hände mig när jag klippte sist. Har klippt otaliga gånger med den och varit supernöjd (alltså samma klippare fr Jula). Har aldrig haft ngt problem alls. Fungerade helt perfekt näst sist. Tar alltid av skären vid rengöring så jag sätter alltid ihop den, så inget konstigt med det. Hade haft den hemma på storrengöring så den var i superskick. Men den tuggade fullständigt hur jag än gjorde! Höll på att bli galen. Bytte till helt nya skär. Hjälpte icke. Den är bara från ena dagen till den andra helt obrukbar!

Problemet är ju också just att det luggas så jag drar mig för att försöka få ordning på den. Men jag fattar bara inte vad som hände.
 
Ja, exakt samma sak hände mig när jag klippte sist. Har klippt otaliga gånger med den och varit supernöjd (alltså samma klippare fr Jula). Har aldrig haft ngt problem alls. Fungerade helt perfekt näst sist. Tar alltid av skären vid rengöring så jag sätter alltid ihop den, så inget konstigt med det. Hade haft den hemma på storrengöring så den var i superskick. Men den tuggade fullständigt hur jag än gjorde! Höll på att bli galen. Bytte till helt nya skär. Hjälpte icke. Den är bara från ena dagen till den andra helt obrukbar!

Problemet är ju också just att det luggas så jag drar mig för att försöka få ordning på den. Men jag fattar bara inte vad som hände.

Eeeexakt så hände för mig med! Har haft den i 10+ år och varit supernöjd, skickade skären på slipning och efter det så går det ICKE att klippa med den. Testade de vanliga tricken på de vanliga hästarna, men nope. Den är nu pensionerad tills den har hyfsat till sig. Tyvärr, det tar låång tid med lilla maskinen, men hellre det än att det nyps och håller på!
 
Min behövde jag smörja ofta, även under klippning, annars blev den sådär. (Inte ta isär, utan i de hål som fanns, samt på skäret.)
 
Låter som om du inte ställt in spänningen riktigt rätt (med tanke på att du skrev att det var svårt första gången). Såklart kan det vara slöa skär med som är boven, men iom att det blir samma resultat på olika skär så tippar jag snarare på handhavandefel.
Får man in hår mellan skärens kontaktytor så är det bara att montera isär, göra rent och börja om. Det händer lätt om man har för lös spänning i början. Klippmaskin brukar vara en av de saker man ska läsa instruktionsboken på innan man kör den :angel: Ofta brukar det vara att man skruvar tills det tar emot, och sedan ett kvarts varv till ungefär, men kan vara lite olika.
 
Hej!

Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första gången att ställa in den då den tuggade, men fick iordning på den då, och har sedan klippt två gånger till efter det utan problem på min tjockpälsade häst. Idag började den med att tugga. Jag försökte med att skruva på ratten, men inget hjälpte, så jag trodde det kanske var för små skär, så bytte till mina andra. Efter det vägrar den att klippa, oavsett skär. Lånade skär av en i stallet, men blev samma sak. Då lånade jag hennes maskin, samma som min, och den tuggade den med och jag hann klippa hela hästen (det gick men tog onödigt lång tid), tills jag kom till bogen, då gav den nästan upp att klippa, fast maskinen gick som innan. Vi var tre personer som tittade på min maskin, bytte skär o.s.v och vi alla kliar oss i huvudet vad som kan vara fel. Om det hade varit pälstjockleken eller att skären är slitna så borde väl maskinerna ge upp helt att klippa och inte fungera exemplariskt ena stunden och tugga eller helt tappa klippförmågan i nästa?! Finns någon här med liknande erfarenhet? Tror ni det kan löna sig att köpa nya skär till dessa maskiner? El. är det helt enkelt dåliga maskiner det här så jag skall se mig om efter en ny? Som väl är blev kusen klippt nu, om än något fult, men ändå, och han ska nog inte behöva klippas förrän i oktober igen, så har tid på mig att fixa en bättre maskin om så behövs...
Slöa skär, blöt/fuktig eller smutsig päls, skruven för löst eller för hårt åtdragen eller dåligt med olja är exempel på vad som kan vara fel.
Kan också vara flera av de sakerna samtidigt.
Börja med att skicka skären på slipning., nyslipade skär är ofta till och med mer effektiva än nya. 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Vad ska man tänka på? jag har alltid problem när jag klipper. Halva hästen går jättebra, sen börjar maskinen tugga och kamma pälsen...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: sassiball
·
Utrustning Hej! Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock...
Svar
8
· Visningar
1 395
Utrustning Har en Heiniger Delta 3 som jag har varit otroligt nöjd med! Den är inne på sitt femte levnadsår nu och har sen förra hösten klippt illa...
Svar
7
· Visningar
4 003
Utrustning Jag har införskaffat en ny liten vän, en Legato batteridriven klippmaskin som saluförs av Equalityline. Den ska jag ha till...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: A-K.Eng
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp