Bukefalos 28 år!

Julklapp hästtokig 2½åring

Min dotter på 2,5 ska få en käpphäst. Hon rider gärna runt på stora pinnar och liknande och säger att det är hästar.
Har hittat en som ser ut som Pippis Lilla gubben, vilket passar bra då hon förutom hästar även älskar Pippi :)
 
Min systerdotter har, till sin mammas stora fasa, nog ärvt samma gen som mig. Hon är hästtokig trots att hon bara suttit på en häst vid ett tillfälle, men då ville hon å andra sidan inte kliva av... (Hon ska få följa med till stallet så fort vi lyckas synkronisera våra helgplaner).
Hon har av någon fått en hiskeligt ful plasthäst som hon vägrar släppa greppet om så att julklappen blir hästrelaterad är givet. Frågan är vad.
Är hon för stor för gunghästar? Det står 1-3 år på de flesta och det vore synd att köpa något hon inte kan ha speciellt länge?
Jag dregglar själv över schelich hästarna och tillbehör eftersom de är så realistiska. Men frågan är om man inte bör vänta med dessa tills hon uppskattar detaljerna? Mamman har försökt visa henne my little pony på netflix men hon är nog för liten för tvserien.
När jag googlar runt så är alla plasthästar så FULA. De drivs av motorer och rör sig som robotar osv. Vad hände med de klädda i plysh som fanns på 80talet? Finns de kvar någonstans? Håller de för en 2½årings misshandel?

Mina barn hades varsin käpphäst av den mer realistiska typen, och lekte med dem till de var iaf 5/6 år. Mot slutet "red" de dressyrprogram som de konstruerat själva hemma i vardagsrummet... De användes rätt flitigt de där hästarna, och alla kompisar som kom på besök älskade dem.
Vi har också Breyer hästar av den mellanstora och stora varianten, började med bara hästarna men har byggt på under årens lopp med stall, transport, täcken, sadlar etc - det finns ju hur mycket som helst att köpa. Barnen är nu snart 8 och leker fortfarande med detta, och när de slutar med det blir hästarna fina dekorationer hemma, de är ju väldigt detaljrika - och har hållit jättebra i stundtals oaktsam lek...

My Little Pony har aldrig varit särskilt populärt hos oss, kanske för att de ser så orealistiska ut?
 
Gunghästar är :love: för alla häst tokiga barn :)!
Hade min upp till 10 års åldern :p.
Var iofs min syster som fick den i 3 års åldern. Ärvde den :p.

Hästen var nog en 50cm i mkh. Mindre hästar med stol finns det nog större risk att man växer ur snabbt. Men en gunghäst häst med sadel kan man ha länge och leka med :).
Barnets mamma skulle säkert också JUBLA om barnet får en gungträfjording i naturlig storlek! (Och naturlig vikt, antar jag, som konsekvens.)

Mitt plastbarnbarn som är 4,5 leker rätt mycket med sin trähäst. Som av en händelse har käpphästen samma namn som min (levande) häst. Han har lärt sig förhålla och "styra" med tyglarna, och det gör han mycket och framgångsrikt när han leker med käpphästen. Den är av trä med ullhuvud, ganska fin.

Jag köper även lite kungar och riddare etc med hästar (som plastleksaker) för att han så sent som möjligt ska upptäcka att ridning är feminint genuskodat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp