Bukefalos 28 år!

Julklapp hästtokig 2½åring

escodobe

Trådstartare
Min systerdotter har, till sin mammas stora fasa, nog ärvt samma gen som mig. Hon är hästtokig trots att hon bara suttit på en häst vid ett tillfälle, men då ville hon å andra sidan inte kliva av... (Hon ska få följa med till stallet så fort vi lyckas synkronisera våra helgplaner).
Hon har av någon fått en hiskeligt ful plasthäst som hon vägrar släppa greppet om så att julklappen blir hästrelaterad är givet. Frågan är vad.
Är hon för stor för gunghästar? Det står 1-3 år på de flesta och det vore synd att köpa något hon inte kan ha speciellt länge?
Jag dregglar själv över schelich hästarna och tillbehör eftersom de är så realistiska. Men frågan är om man inte bör vänta med dessa tills hon uppskattar detaljerna? Mamman har försökt visa henne my little pony på netflix men hon är nog för liten för tvserien.
När jag googlar runt så är alla plasthästar så FULA. De drivs av motorer och rör sig som robotar osv. Vad hände med de klädda i plysh som fanns på 80talet? Finns de kvar någonstans? Håller de för en 2½årings misshandel?
 
Var ligger din budget? Finns en jättesöt och omtyckt häst som reagerar på sin omgivning och beröring. Den är helt underbar men dyr. Fast jag vill nog påstå att den är värd sina pengar!
Ska leta upp vad den heter.
 
Jag minns att jag älskade min gunghäst när jag var i alla fall fyra år. Tror att vi hästtjejer kan roas av gunghästar längre än till treårsåldern, den kommer säkert gå från att vara något att gunga på till att bli en "fantasihäst" att ha äventyr med :love:
 
Det beror nog på hur gunghästen ser ut. En lite större, som ser ut som en ponny och har "riktig" sadel och träns är nog aktuell längre än varianten i trä med "staket" runt sadeln. Kollade snabbt Tradera och där finns en som gnäggar mm.

JAG skulle vilja ha en lyxgunghäst i trä av en typ jag sett på mässor i England. Helst målad som en fjording och i naturlig storlek (de görs på beställning). Men så är jag väldigt barnslig när det gäller vissa saker...:rofl:
 
Gunghästar är :love: för alla häst tokiga barn :)!
Hade min upp till 10 års åldern :p.
Var iofs min syster som fick den i 3 års åldern. Ärvde den :p.

Hästen var nog en 50cm i mkh. Mindre hästar med stol finns det nog större risk att man växer ur snabbt. Men en gunghäst häst med sadel kan man ha länge och leka med :).
 
Det känns som om hon kanske är lite för liten för gunghäst beroende lite på motorik och sådant. Jag hade köpt en billig begagnad så hon kan prova och sen hade jag nog tyvärr satsat på den där schlei serien, de är helt ljuvliga och dyra, men å andra sidan kan du ju ge en grej vid födelsedag och jular så hon kan samla på dem. Då kan du ju bli den där superpoppis-mostern.
 
Min lillasyster fick en mer "realistisk" gunghäst av farmor och farfar, som såg ut som en riktig ponny med päls och sadel och grejer (alltså inte en i trä) när hon fyllde två år. Hon hade den länge efter det.

En stallkompis berättade dessutom senast häromdan att hennes dotter, som är i tioårsåldern, fortfarande leker med sina Schleis-hästar, man kan ju samla på dem och även om de är dyra behöver du ju inte köpa alla på en gång. Då har du idéer till kommande födelsedagar och jular också. :up:
 
Min systerdotter har, till sin mammas stora fasa, nog ärvt samma gen som mig. Hon är hästtokig trots att hon bara suttit på en häst vid ett tillfälle, men då ville hon å andra sidan inte kliva av... (Hon ska få följa med till stallet så fort vi lyckas synkronisera våra helgplaner).
Hon har av någon fått en hiskeligt ful plasthäst som hon vägrar släppa greppet om så att julklappen blir hästrelaterad är givet. Frågan är vad.
Är hon för stor för gunghästar? Det står 1-3 år på de flesta och det vore synd att köpa något hon inte kan ha speciellt länge?
Jag dregglar själv över schelich hästarna och tillbehör eftersom de är så realistiska. Men frågan är om man inte bör vänta med dessa tills hon uppskattar detaljerna? Mamman har försökt visa henne my little pony på netflix men hon är nog för liten för tvserien.
När jag googlar runt så är alla plasthästar så FULA. De drivs av motorer och rör sig som robotar osv. Vad hände med de klädda i plysh som fanns på 80talet? Finns de kvar någonstans? Håller de för en 2½årings misshandel?
Gunghästar kan man minsann tränsa, sadla, borsta och bygga stall till tills man är minst 8 år enligt egen erfarenhet! Ett säkert kort! Det behöver ju inte heller vara en sån som har skenor utan de finns de med hjul som gör att den åker framåt när man "gungar" i sadeln. Rusta har haft förut vet jag o säkert större leksaksaffärer :)

schelich hästarna tror jag har för mkt små prylar som ändå bara försvinner, och det är lite mer sofistikerat, spar det ett par år tills hon verkligen kan uppskatta det.
 
Det känns som om hon kanske är lite för liten för gunghäst beroende lite på motorik och sådant. Jag hade köpt en billig begagnad så hon kan prova och sen hade jag nog tyvärr satsat på den där schlei serien, de är helt ljuvliga och dyra, men å andra sidan kan du ju ge en grej vid födelsedag och jular så hon kan samla på dem. Då kan du ju bli den där superpoppis-mostern.
Hm, inte om hon är som 2.5-åringarna i min närhet. Dock hade jag nog ändå siktat på småhästarna för att de är lätta att ta med sig. Hästarna kan följa med i bilen, vagnen osv.
 
Jag tror en bilderbok om hästar t.ex. de om ponnyn Pytte av Ingrid Flygare skulle vara en hit för ge inspiration till lekarna. Små barn hittar inte på så mycket när de leker, de härmar.

Playmobil har ett portabelt stall som jag skulle titta på om jag var du. Min treåring gillar verkligen ett portabelt dockhus, ärvegods, från Playmobil. Om man tror alla småpryttlar kommer försvinna, lägger man undan dem och tar fram dem vid ett senare tillfälle då får leksaken "längre livslängd".
 
Min systerdotter har, till sin mammas stora fasa, nog ärvt samma gen som mig. Hon är hästtokig trots att hon bara suttit på en häst vid ett tillfälle, men då ville hon å andra sidan inte kliva av... (Hon ska få följa med till stallet så fort vi lyckas synkronisera våra helgplaner).
Hon har av någon fått en hiskeligt ful plasthäst som hon vägrar släppa greppet om så att julklappen blir hästrelaterad är givet. Frågan är vad.
Är hon för stor för gunghästar? Det står 1-3 år på de flesta och det vore synd att köpa något hon inte kan ha speciellt länge?
Jag dregglar själv över schelich hästarna och tillbehör eftersom de är så realistiska. Men frågan är om man inte bör vänta med dessa tills hon uppskattar detaljerna? Mamman har försökt visa henne my little pony på netflix men hon är nog för liten för tvserien.
När jag googlar runt så är alla plasthästar så FULA. De drivs av motorer och rör sig som robotar osv. Vad hände med de klädda i plysh som fanns på 80talet? Finns de kvar någonstans? Håller de för en 2½årings misshandel?

Här hemma har playmobil varit poppis ungefär från den åldern. Mina stora tjejer leker mycket med det, men också lillasyster på två år. Hon älskar det, och det är ju väl investerade pengar att köpa något sådant eftersom de håller och kan lekas med lääääänge! (Man kan ju plocka bort smågrejer om man vill)

Gunghäst är också otroligt poppis, så det är väl en jättebra grej!

Måste tipsa om böcker också. Jag har själv skrivit en hästbok tillsammans med min mamma (med fotografier istället för tecknade illustrationer) som vänder sig till barn i åldern 2-7 år. Den är också mycket poppis här! Man får ju inte göra reklam här, men pm:a mig om du är intresserad ;)

//julia
 
Jag tror en bilderbok om hästar t.ex. de om ponnyn Pytte av Ingrid Flygare skulle vara en hit för ge inspiration till lekarna. Små barn hittar inte på så mycket när de leker, de härmar.

Playmobil har ett portabelt stall som jag skulle titta på om jag var du. Min treåring gillar verkligen ett portabelt dockhus, ärvegods, från Playmobil. Om man tror alla småpryttlar kommer försvinna, lägger man undan dem och tar fram dem vid ett senare tillfälle då får leksaken "längre livslängd".
Hon har en bondgård i trä. Det fick hon når hon var två:)
 
Käpphäst låter i min värld inte riktigt rätt till en 2.5-åring men det är möjligt att den här flickan skulle ha jättekul med det.

Min mamma och dotter var in i en leksaksbutik och hittade fina hästar. De här var som jag fick höra handmålade, plast, och har till och med målade skor på fötterna. Den ena var hingst :p 2 st olika, inte särskilt stora, kanske någon dm höga eller så bara. Jag var jätterädd att de skulle gå sönder men de tål en hel del stryk verkar det som och jag tror att de kommer hänga med ett tag. Tror inte barnen behöver uppskatta detaljerna om det är något som håller länge, då kan man ju se det som lite utav en investering.
 
Käpphäst? Eller är hon för liten för sånt?

Min 2,5-åring är helsåld på en kompis käpphäst med gnägg- och galoppljud. Hon kommer sannolikt att få en sådan i julkklapp av mina föräldrar.

I övrigt är jag också ett stort Schleich-fan. Och Playmobil.

Vad som går hem hos en 2,5-åring tror jag är jätteolika. Dels beroende på barnets karaktär, men också vad de har för förebilder. Min dotter leker helt annorlunda än hennes storebror gjorde i den åldern. Det är roll- och fantasilekar för hela slanten - eftersom hon ser det hos de större barnen antar jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp