Julklappspelet - tips?

aiquen

Trådstartare
I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan man tydligen ibland ändå råka hamna i de där situationerna där julklappar ska utdelas, och då handlar det numera såklart om julklappspelet. Det så fantastiska; en present - passar alla!

Jag är inbjuden till ett sådant litet event och fast själva gåvoutbytet inte intresserar mig ett dugg just nu, så hade jag nog i alla fall gärna velat vara med i umgänget så att säga.

Men vad skakar man fram som present som kan uppskattas av ”alla”? För bara runt hundralappen.

Jag kan nog komma på ett antal mer eller mindre självskrivna gåvor i dylika fall och i nämnda prisklass som fin choklad, gott kaffe, kanske en flaska av något lite finare vin/dryck etc. Men mycket av detta faller bort i det här fallet. Några dricker inte kaffe, någon tycks följa ganska slavisk hälsodiet (d.v.s. absolut inte choklad, troligtvis inte alkohol) … Så långt jag nu känner dessa personer (inte alla särskilt väl) kan jag knappt komma på någon gemensam nämnare alls? En flaska spolarvätska (hade ju kunnat göras riktigt festligt med en röd rosett runt!) eftersom alla kör bil? :crazy: Det hade troligtvis inte varit något som går rakt i soptunnan i alla fall ...

Är det någon mer här som hamnat i julklappsspeletfällan? Hur resonerar ni? Eller är det någon som bara lite allmänt har några tips att komma med?
 
Vi har ett annat julklappspel. Ett paket som är väl inslaget med många lager och det gäller att slå en sexa och försöka öppna paketet med grytvantar tills nästa person slår en sexa (Obs man måste säkerhetskissa innan)
 
Jag brukar köpa fina dricksglas, typ vardagsglas i 4-pack och de brukar alltid vara högvilt vid julklappsspel.
 
I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan man tydligen ibland ändå råka hamna i de där situationerna där julklappar ska utdelas, och då handlar det numera såklart om julklappspelet. Det så fantastiska; en present - passar alla!

Jag är inbjuden till ett sådant litet event och fast själva gåvoutbytet inte intresserar mig ett dugg just nu, så hade jag nog i alla fall gärna velat vara med i umgänget så att säga.

Men vad skakar man fram som present som kan uppskattas av ”alla”? För bara runt hundralappen.

Jag kan nog komma på ett antal mer eller mindre självskrivna gåvor i dylika fall och i nämnda prisklass som fin choklad, gott kaffe, kanske en flaska av något lite finare vin/dryck etc. Men mycket av detta faller bort i det här fallet. Några dricker inte kaffe, någon tycks följa ganska slavisk hälsodiet (d.v.s. absolut inte choklad, troligtvis inte alkohol) … Så långt jag nu känner dessa personer (inte alla särskilt väl) kan jag knappt komma på någon gemensam nämnare alls? En flaska spolarvätska (hade ju kunnat göras riktigt festligt med en röd rosett runt!) eftersom alla kör bil? :crazy: Det hade troligtvis inte varit något som går rakt i soptunnan i alla fall ...

Är det någon mer här som hamnat i julklappsspeletfällan? Hur resonerar ni? Eller är det någon som bara lite allmänt har några tips att komma med?

Ett presentkort på 100 kr någonstans?
 
Jag går in på coolstuff.se och väljer grejer där som funkar bra. Detta året blev det tvättnötter, chokladboll till varm mjölk, finare chokladpraliner och konservväxter.

Annars finns det en sida för just julklappsspel. https://paketleken.se/
Jag har aldrig beställt där men där borde man få lite varierat som kan funka till alla.
 
Vi kör julklappsspel med presenter runt 100 kr. Vi har som regel att man inte köper lotter eller presentkort. Då vi kör en variant där man får välja och kan byta julklapp måste det inte absolut vara något som passar precis alla.

Exempel på klappar vi haft är fina ljus, någon julprydnad eller annan prydnadssak, godis, utfällbara grillspett, pussel, sudoku-bok, nackkudde för resor, majskolv-hållare, gummiband för träning och glöggmuggar.
 
Tack för svar. Men åh, jag tycker verkligen att det är SÅ himla svårt. Jag har ingen aning om vad den eventuella mottagaren redan har i överflöd eller kanske eventuellt skulle behöva/uppskatta. Presentkort var då? Vilken genre på bok? Vilka böcker har inte redan lästs och läser alla ens böcker? Ingen aning!

Det är ju alltså inte fråga om liv och död på något sätt, framför allt inte till sagda belopp, men något uppskattat och användbart hade ju varit kul att pricka in i alla fall.

Jag har ganska nyligen beställt små glasflaskor med tändstickor. Mest för att jag själv tycker att de är fina och vintern är väl tändstickans högtid ändå. Det är alltså en liten glasflaska med kork och plån på ena sidan, innehållande tändstickor (istället för den vanliga för all del ändamålsenliga, men lite småtråkiga, tändsticksasken).

Men: Trots att de faktiskt är värda det bestämda beloppet så de är ju pyttesmå! Hade det ändå kanske kunnat vara något att ge, ihop med några ljus? Eller hade gemene man bara tyckt att det var astråkigt att få? (Jag tror tyvärr inte att det finns några direkta inredningsinfluencers i sällskapet, annars hade det kanske kunnat vara mer givet, sett till hashtagens popularitet just nu. 😅)
 
Ett tvåpack kökshanddukar, grytunderlägg, skärbrädor eller serveringsbrickor typ:
1639406866924.png


Annars gillar jag din idé med spolarvätska! :laugh: Du kanske kan göra en snygg inslagning i cellofan med spolarvätska, isskrapa och typ en wonderbaum (som kul grej)!
 
@aiquen Gillar att du vill ge nåt som kommer att användas! Låter som om såna här lekar kan leda till mycket onödig konsumtion... Men något som används låter ju bra!

Kanske fina reflexer!? Det bör ju ALLA använda och man kan inte ha för många :).
 
Jag tycker nåt ätbart är kul! I år har jag köpt en finare bit cheddarost från en julmarknad, kostade 100kr. Men annars kanske nån must, alkoholfri smaksatt glögg, finare knäckebröd eller marmelad.
 
När vi har kört har tex pussel, spel varit populära. Även praktiska saker såsom ficklampa, reflexer, mössa. Inredning som lyktor, filtar, handdukar. Tekoppar, glas, chocklad.
 
Vi har haft en salig blandning av ätbart (tex chokladask), spel (pussel), skojgrej (fula tofflor) och praktisk (led-tändare, pannlampa).

Vi kör varianten att efter man öppnat finns en stund till att försöka sno varamdras paket och då kan ju alla sikta in sig på sakerna man vill ha :D
 
I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan man tydligen ibland ändå råka hamna i de där situationerna där julklappar ska utdelas, och då handlar det numera såklart om julklappspelet. Det så fantastiska; en present - passar alla!

Jag är inbjuden till ett sådant litet event och fast själva gåvoutbytet inte intresserar mig ett dugg just nu, så hade jag nog i alla fall gärna velat vara med i umgänget så att säga.

Men vad skakar man fram som present som kan uppskattas av ”alla”? För bara runt hundralappen.

Jag kan nog komma på ett antal mer eller mindre självskrivna gåvor i dylika fall och i nämnda prisklass som fin choklad, gott kaffe, kanske en flaska av något lite finare vin/dryck etc. Men mycket av detta faller bort i det här fallet. Några dricker inte kaffe, någon tycks följa ganska slavisk hälsodiet (d.v.s. absolut inte choklad, troligtvis inte alkohol) … Så långt jag nu känner dessa personer (inte alla särskilt väl) kan jag knappt komma på någon gemensam nämnare alls? En flaska spolarvätska (hade ju kunnat göras riktigt festligt med en röd rosett runt!) eftersom alla kör bil? :crazy: Det hade troligtvis inte varit något som går rakt i soptunnan i alla fall ...

Är det någon mer här som hamnat i julklappsspeletfällan? Hur resonerar ni? Eller är det någon som bara lite allmänt har några tips att komma med?
Jag tänker att presenten ska kunna passa flera, men inte alla. Dvs inte köpa en bok på franska om det inte är en majoritet som läser på franska, men köpa en bok som man tror att andra kan uppskatta, absolut.
 
Vi kör att det måste vara förbrukningsvaror i paketen till spelet, för 100 lappen. Ett år var det två stora paket som det slogs om, det ena innehöll 5 stora förpackningar servetter från Ikea och det andra värmeljus från samma företag 😅 min dåvarande fick det med servetter och även om det kändes märkligt så var det ändå nått som kom till användning 😅 (betydligt bättre än mini-kortleken och de elektriska långa ljusen ett par släktingar bidrog med 😒). Mitt paket i år innehåller tandkräm, tandborste, flux, handtvål och ekologiska tops 😂
Tidigare år har jag gett grytlappar och spishandduk (jag syr själv).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp