Bukefalos 28 år!

Jultråden 2019

Ok, jag erkänner: Jag har tittat på julsaker idag. Jag var på väg hem från jobbet och såg att en av julaffärerna slagit upp dörrarna, och innan jag visste ordet av stod jag där inne och fingrade drömmande på julkulor och ljusslingor. Jag köpte dock inget, även om det var mycket som lockade. Någon måtta får det ändå vara!

Sedan kan jag nöjt konstatera att jag redan hunnit "rädda julen" (deras ord, inte mina) för två olika familjer i år, genom lite tjänster och generositet som inte alls är en stor grej för mig. Det känns fint i hjärtat!
 
Åh haha nu kom jag på vad jag kan ha för kalender! 🤣 jag dricker inte öl och äter så gott som aldrig choklad/godis, men jag älskar ju yoghurt. Men försöker att inte köpa så mkt små-yoghurtar/kvargar/proteinpuddingar pga dyrt o mkt förpackkingsmaterial... men det kunde ju blitt min lyx?! 24 småbyttor eller också några färre som räcker några dagar, men som ändå är nåt jag inte kostar på mig till vardags... :)
Det låter ju som en fin guldkant på vardagen om du inte unnar dig det i vanliga fall :) Råka nu inte glömma bort bäst före-datum och att förvara i kylskåp bara, haha.
 
Det känns nästan som fusk att det är så lätt med julklapparna som nybliven småbarnsförälder, vem vill inte ha bilder på vårt underverk liksom :angel::laugh:
Men visst! Vi brukar beställa almanackor till typ alla, med bilder på underverk nr 1. Nu blir det förstås med båda underverken i årets almanacka. Perfekt julklapp!
 
Igår så tog jag emot öladventskalendern som min pojkvän beställt åt sig själv, sedan hämtade vi ut min från Lookfantastic under kvällen. Åt Marabou pepparkaka när jag var på bio i söndags också, så jag antar att mitt julfirande börjat lite smått? :D
Ölkalendern tänkte jag köpa till min man i fars dagpresent! Blev dock lite sur för att det verkar omöjligt att beställa bubbelkalender till Sverige så jag funderar på om jag ska få en likadan jag med...
 
Ölkalendern tänkte jag köpa till min man i fars dagpresent! Blev dock lite sur för att det verkar omöjligt att beställa bubbelkalender till Sverige så jag funderar på om jag ska få en likadan jag med...
Låter rätt perfekt som farsdagspresent tycker jag. :) Sedan måste jag nog lägga till, för att rätt ska vara rätt, och öl är ju viktiga saker: min pojkvän har inte testat just den kalendern innan, förra året hade han någon som verkade mer spännande men som inte verkar finnas nu (det verkade VÄLDIGT viktigt när jag frågade om det stämde att det var kalendern som jag nämnde här :angel:).
 
Låter rätt perfekt som farsdagspresent tycker jag. :) Sedan måste jag nog lägga till, för att rätt ska vara rätt, och öl är ju viktiga saker: min pojkvän har inte testat just den kalendern innan, förra året hade han någon som verkade mer spännande men som inte verkar finnas nu (det verkade VÄLDIGT viktigt när jag frågade om det stämde att det var kalendern som jag nämnde här :angel:).
Det är VÄLDIGT viktigt med öl, sånt skojar man inte bort ;) nä men det verkade vara rätt roliga ölsorter enligt tidigare års användare, nån som klagade på för många IPA typ, så jag tror att det blir en bra kalender till maken :D
 
Finns det någon vettig ledslinga (kort) att ha i utekrukan? Som inte är död efter en säsong? Gillar inte alls att köpa ny typ varje år men visst slits de ju av att ligga ute hela tiden. Och hur länge är egentligen rimligt att den lyser? Jag har laddbara batterier men de verkar inte tåla kyla bra alls. Märkte ingen direkt skillnad när jag köpte dyra som skulle tåla kyla bättre och de var så engångs i bara att slänga.

Alternativt en längre slinga att klämma fast i dörren kanske så batterierna kan bo inne? Krukan står ändå ganska nära dörren, hmm.
Jag har en billig ebay slinga som är inne på 3e åre tbatteridriven såklart,när jag ledsnade så isolerade jag batteridosan,la den i en plastpåse o grävde ner den i krukan (min sitter i en uppsättning som bor på yttertrappen)
 
Idag har jag kokat knäck :angel: för att se om det blir bra då jag aldrig gjort det innan.

Jag har funderat på att försöka få undan stora delar av julbaket innan december och undrar vilka delar som klarar sig bra i frysen? Håller sig småkakor och godis i frysen utan att få konstiga biverkningar vad gäller smak/konsistens? Och hur länge? Dvs, kan jag börja redan nu? :angel:
 
Idag har jag kokat knäck :angel: för att se om det blir bra då jag aldrig gjort det innan.

Jag har funderat på att försöka få undan stora delar av julbaket innan december och undrar vilka delar som klarar sig bra i frysen? Håller sig småkakor och godis i frysen utan att få konstiga biverkningar vad gäller smak/konsistens? Och hur länge? Dvs, kan jag börja redan nu? :angel:

Fudge klarar sig rätt länge i kylen men kanske lite väl tidigt att göra den nu. Den här gör jag, efter tips från @Görel:

https://www.tasteline.com/recept/tyrkisk-peber-fudge/

Edit: Hittade nu att fudge håller sig ca två-tre månader i kylen så jag hade inte gjort den innan november.
 
Idag har jag kokat knäck :angel: för att se om det blir bra då jag aldrig gjort det innan.

Jag har funderat på att försöka få undan stora delar av julbaket innan december och undrar vilka delar som klarar sig bra i frysen? Håller sig småkakor och godis i frysen utan att få konstiga biverkningar vad gäller smak/konsistens? Och hur länge? Dvs, kan jag börja redan nu? :angel:
Kakor o tex lussebullar klarar sig utmärkt i frysen, om det sen finns några kvar är en annan fråga.:nailbiting:
 
Kakor o tex lussebullar klarar sig utmärkt i frysen, om det sen finns några kvar är en annan fråga.:nailbiting:

Särbon hittade ett paket med lusseblobbar nu när han rensade sina boxar till älgjakten. Hade han vetat om att det låg där hade det inte varit med tills nu :rofl:

Edit: Han var också ledsen för att han inte hittade någon blåbärsbutterkaka så jag lär väl ställa mig och baka...
 
Idag har jag kokat knäck :angel: för att se om det blir bra då jag aldrig gjort det innan.

Jag har funderat på att försöka få undan stora delar av julbaket innan december och undrar vilka delar som klarar sig bra i frysen? Håller sig småkakor och godis i frysen utan att få konstiga biverkningar vad gäller smak/konsistens? Och hur länge? Dvs, kan jag börja redan nu? :angel:

Åh knäck 😍.
 
Jag vill ha en ljusslinga på verandan. Men handledaren lyser (...) fortfarande med sin frånvaro så det finns inget bra sätt att göra det på. Bah.
 
Alltså hur söt?! :love: :love: :love: :love: :love:
 

Bifogade filer

  • 20191009_174148.jpg
    20191009_174148.jpg
    172,2 KB · Visningar: 99

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp