Juridisk hjälp, vid ägarbyte som uteblivit

Okey fine...

Men om vi säger då är då. Tycker du det är OK, även om hästägaren mitt i allt tar tillbaka hästen då, när du kostat på den ett eller flera års foder, veterinärvård, försäkring, träning och utbildning...

Det finns ju nämligen många som lånar ut sina 2-3 - åringar på foder i 1-2 år eller längre och hästen får gärna ridas för tränare och tävlas (under tiden ägaren satsar på studier, yrkeskarriär, eller barnafödande)... så att de sen kan fortsätta med det roliga i hästägandet, när de tar tillbaka hästen.

Detta anser jag är jämförbart med att "skänka en häst", utan att göra ägarbyte, om du undrar vad jag svamlar om. Även om det förmodligen inte är/var så i detta fall, då ägaren var äldre och hade dålig ekonomi. Men tack o lov uppenbarligen har råd att avliva hästen om den inte litar på fodervärden.
Fast den sakfrågan gällde ju inte här. Ts har redan lånat en häst och när ts säger tack så mycket för sig så avlivar ägaren hästen. Ts säger nej tack pga att ts inte får köpa hästen.
 
Se till att hästen får en läkemedelsbehandling som innebär livstids karens för slakt? Så kanske ägaren tänker om angående slakten iallafall. Eller om det inte går, förhala det lite genom att tex avmaska med ett preparat som har ett par månaders karenstid.
Hur skulle det gå till? Ska TS skada hästen så svårt att den måste få sånt läkemedel?
Ingen seriös veterinär skriver ut såna medel hur som helst
 
Då ägaren tror att ts tänker sälja vidare hästen med god förtjänst och okänd framtid och inte vill att det ska ske.
Då ska ägaren inte "lämna ut hästen på foder" över huvud taget utan ta sitt ansvar och avliva den i stället. Tror man att alla andra människor är oseriösa, är det det enda rätta än att blåljuga folk rakt upp i ansiktet och välvilligt säga jag skänker hästen till dig när man inte gör det när inte ägarskapet skrivs över.

Muntligt avtal gäller i detta fall, enligt svensk lag. Om inte ägaren och den stackars gåvomottagaren som blev lurad gjort upp i godo hade en polisanmälan varit på plats.

Vi lever på 2000-talet och det är dags att även hästfolk ur det gamla gardet, lär sig det.
 
Senast ändrad:
Då ägaren tror att ts tänker sälja vidare hästen med god förtjänst och okänd framtid och inte vill att det ska ske.
En gammal avdankat travhäst? :banghead:🤣
Vet inte om jag skall gråta eller skratta. Den hästen som är beskrivit är inte många kronor värd och ägaren borde SKÄMMAS som utnyttjat TS så grovt och dessutom vägrar hålla sitt avtal. Att du försvarar denna är helt sjukt och tycker att du borde skämmas med. Ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt, men tyvärr kan inte TS bevisa det, men ägaren till hästen har brutit avtalet. Punkt slut.

Där finns en speciell plats i helvete för såna människor.
 
Jag tycker det är fel att ta bort en häst för att ägarfrågan blir viktig när fodervärden har full tillgång till hästen, iallafallsom jag förstått det, i all framtid.
 
Jag har sagt att ägaren får tillbaka hästen eftersom denne inte vill skriva ägarbyte eller annat avtal. Ägaren har bokat tid till slakt för hästen och jag kan tyvärr inget göra.
Känns väldigt tråkigt att en häst som är frisk och trevlig ska slaktas bara för att personen i fråga inte vill släppa över hästen till någon annan än sig själv.
Är du öppen för att vara fodervärd med ett riktigt kontrakt? För isåfall sålänge du är fodervärd och framförallt om det är på livstid så har inte ägaren rätt att ta hästen eller bestämma över den sålänge du följer det ni avtalat. Det är ett ganska så tryggt sätt att ha hästen på ändå.
 
Säger du detsamma när du alltså även får stå för alla kostnader och även för avlivning av annans häst, när den dagen kommer?

Jag är ledsen, jag är nog av annan åsikt.
Jag lånade ut en häst på "foder", pga hans ålder (23 men i fin form) ville jag inte ge bort ägarskapet då jag ville ha kontroll att han inte såldes/gavs bort vidare. Det var självklart för fodervärden att ta kostnaden för avlivning (fanns ingen livförsäkring, enbart vet vård som jag betalade) när det var dags, hon hade haft honom i flera år och var tacksam över att ha fått rida en sån välutbildad läromästare.

Fast vi var ju överens förstås men jo det finns sådana människor som inte har problem med det upplägget.
 
Senast ändrad:
Jag lånade ut en häst på "foder", pga hans ålder (23 men i fin form) ville jag inte ge bort ägarskapet då jag ville ha kontroll att han inte såldes/gavs bort vidare. Det var självklart för fodervärden att ta kostnaden för avlivning (fanns ingen livförsäkring, enbart vet vård som jag betalade) när det var dags, hon hade haft honom i flera år och var tacksam över att ha fått rida en sån välutbildad läromästare.

Fast vi var ju överens förstås men jo det finns sådana människor som inte har problem med det upplägget.
Hade det varit ärligt tydliggjort som i ditt fall, då hade jag inte tvekat på att ha hästen på livstidsfoder.

På TS inlägg, lät det som att det här VAR en GÅVA... då ger man väl HELA gåvan och behåller den inte, för att man inte litar på den man ger gåvan till.

Det vore ju som jag skrev tidigare.... Låt oss säga att mormor gav mig sitt dyraste pärlhalsband. Men sen visar det sig att jag bara fick asken, för hon inte litar på att jag inte säljer halsbandet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp