Bukefalos 28 år!

Juridiskt kön?

Petruska

Trådstartare
Jag kommer - främst genom jobbet - rätt mycket i kontakt med personer som uppfattar sig som transpersoner och/eller som icke-binära.

Jag har inga problem alls med detta, och då jag jobbar inom statlig myndighet så gäller ju rätten till självidentifikation map genus/kön. Och i privatlivet gäller ju respektfullt bemötande. Givetvis använder jag det pronomen personen själv föredrar.

Men en sak blir jag inte klok på. Nämligen detta med "juridiskt kön".

Varför har vi ens ett "juridiskt kön"? Vilken funktion fyller det?

I vårt samhälle gäller ju numera samma juridiska rättigheter för alla myndiga medborgare. På den tiden då kvinnor tex inte hade rösträtt, så hade ju juridiskt kön en funktion. Men nu?
 
Jag kommer - främst genom jobbet - rätt mycket i kontakt med personer som uppfattar sig som transpersoner och/eller som icke-binära.

Jag har inga problem alls med detta, och då jag jobbar inom statlig myndighet så gäller ju rätten till självidentifikation map genus/kön. Och i privatlivet gäller ju respektfullt bemötande. Givetvis använder jag det pronomen personen själv föredrar.

Men en sak blir jag inte klok på. Nämligen detta med "juridiskt kön".

Varför har vi ens ett "juridiskt kön"? Vilken funktion fyller det?

I vårt samhälle gäller ju numera samma juridiska rättigheter för alla myndiga medborgare. På den tiden då kvinnor tex inte hade rösträtt, så hade ju juridiskt kön en funktion. Men nu?

Det jag spontant tänker på är statistik men jag kan tänka mig att det är bra för sjukvården att veta kön ibland eftersom vissa sjukdomar påverkar män och kvinnor olika. Men då är der iofs det biologiska könet så kanske var dumt
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det jag spontant tänker på är statistik men jag kan tänka mig att det är bra för sjukvården att veta kön ibland eftersom vissa sjukdomar påverkar män och kvinnor olika. Men då är der iofs det biologiska könet så kanske var dumt
Ja, jag har också tänkt på sjukvård. Men sen tänker jag att samma kropp har man ju oavsett juridiken, sas. Så jag vet inte? Tex abort gör ju bara kvinnor, men det har ju så sett inte med juridiskt kön att göra.
 
Hur mäter man jämställdhet (mellan könen) om alla har samma (eller inget) kön på pappret? Är väl en sak jag kommer att tänka på.
Ja. Det är kanske ett exempel! I USA registreras väl även etnicitet/race av ungefär samma skäl? Men betyder det då att alla amerikaner har en juridisk "rastillhörighet"? (Svårt med terminologin här.)
 
På vilket sätt kräver det juridiskt kön? Min fråga är uppriktig, inte något slags retoriskt argument.

Vi för statistik på i princip allting i Sverige, att ta reda på hur mycket kvinnor tjänar i olika åldrar, branscher o.s.v i förhållande till män handlar därför bara om några knapptryck. Samma för många som drabbas av eller begår olika typer av brott, hur föräldraledigheten fördelar sig mellan könen, hur medellivslängden ser ut, sjukskrivningar, skolbetyg, sjukdomar o.s.v o.s.v.

Nästan all statistik som rör män och kvinnor har varit betydligt svårare och kostsammare att ta fram, och mindre tillförlitlig.
 
Vi för statistik på i princip allting i Sverige, att ta reda på hur mycket kvinnor tjänar i olika åldrar, branscher o.s.v i förhållande till män handlar därför bara om några knapptryck. Samma för många som drabbas av eller begår olika typer av brott, hur föräldraledigheten fördelar sig mellan könen, hur medellivslängden ser ut, sjukskrivningar, skolbetyg, sjukdomar o.s.v o.s.v.

Nästan all statistik som rör män och kvinnor har varit betydligt svårare och kostsammare att ta fram, och mindre tillförlitlig.
Det stämmer ju.

Är då det enda sättet att vettigt kunna håll koll på sådant, att vi har juridiska kön?

Det blir ju två frågor här, minst. Den ena handlar då om statistik osv, dvs hur vi i statistik och forskning kan använda kategorin kön för att peka på tex olika villkor, eller för all del lika villkor.

Det andra handlar då om vad det innebär, om något, för den enskilda individen att "ha" ett juridiskt kön? Påverkas vi individuellt och direkt på något vis av att det finns juridiska kön? Och i så fall, är det en bra sak eller en problematisk sak?
 
Är då det enda sättet att vettigt kunna håll koll på sådant, att vi har juridiska kön?

Såvitt jag vet. Förutom att statistiken hade varit betydligt kostsammare (särskilt att mäta förändringar över tid) och mindre tillförlitliga skulle det uppstå en massa etiska problem. Hur gör vi exempelvis med statistik kring dödsfall (bilolyckor, självmord o.s.v)? Den enda lösningen jag ser vore att intervjua de anhöriga om de avlidnas könstillhörighet vilket inte faller mig i smaken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp