Justera olika stora bröst

Jag har gjort en sån operation via landstinget. Med implantat. PMa om du har frågor!
kan du inte berätta lite här? :)

Fick du operationen betald? Var det stor skillnad på dina bröst? Varför valdes det ett implantat istället för att förminska? (eller du fick möjligheten till att välja själv? )
 
Usch. Hur går det till när de fyller magen med gas, och sker det i vaket tillstånd?

Nej nej. Då är man sövd. Vid laparoskopi, alltså när små instrument förs in i magen genom bukväggen istället för att öppna helt använder man gas för att fylla upp bukhålan så att operatören kan se vad hen gör. Laparoskopi används ofta vid gynekologiska operationer, vid blindtarmsoperationer, gallblåseoperationer och andra bukoperationer. Då slipper man få ett stort ärr på magen och man återhämtar sig också mycket fortare med de små (ca 0,5-1 cm stora) "hålen". Ibland kan man känna av gasen i axlarna efter operationen, ungefär som träningsvärk, men vad de har sagt till mig så är det väldigt ovanligt att man reagerar på gasen på annat sätt. Jag har gjort 20+ sådana operationer och har aldrig reagerat på gasen mer än "träningsvärk" i axlarna.
 
Ot men gud vad skönt att läsa om positiva erfarenheter av att bli sövd :) ifall att de får för sig att operation är en bra lösning på min hjärntumör ska jag inte vara orolig för just den delen i alla fall! Jag är lite knäpp normalt så vulgära vitsar är nog inte helt orimligt här :p

Jag tror man kan reagera olika för varje gång. Det gjorde jag.
Första gången när jag vaknade på uppvaket så slutade det med att två sköterskor fick hålla nere mig i sängen då jag skrek allt vad jag kunde i full panik. Jag misstänker dom sövde ner mig igen på något vis för jag däckade till igen och andra gången jag vaknade så var allt lugnt. Den paniken jag hade var inte rolig och speciellt inte med två som håller fast en i sängen.
Andra gången jag sövdes och vaknade på uppvaket så var allt bra förutom att jag mådde illa och behövde kräkas.

Men annars var det ingen fara att sövas. Det gick fort!
Men själva uppvaknandet kunde jag haft bättre :p
Vill inte skrämmas utan bara berätta hur det varit för någon som inte varit som en strålande sol efteråt så har du sett hur det kan vara också.
 
kan du inte berätta lite här? :)

Fick du operationen betald? Var det stor skillnad på dina bröst? Varför valdes det ett implantat istället för att förminska? (eller du fick möjligheten till att välja själv? )
Japp, betald! Bor i västra Götaland.

Stor skillnad, svårt med kläder och bhar. Vi valde implantat i det mindre bröstet för att det var så litet från början att det inte "passade" min kropp. Det större förminskades med ankarlyft och fick också ett litet implantat, mest för att ge samma känsla i båda brösten. Jag fick vara med och bestämma lite grann, tex det lilla implantatet valde jag till, m verkar inte vara standard. Storleken på brösten fick jag inte välja, men det blev perfekt för min kropp.
 
Nej nej. Då är man sövd. Vid laparoskopi, alltså när små instrument förs in i magen genom bukväggen istället för att öppna helt använder man gas för att fylla upp bukhålan så att operatören kan se vad hen gör. Laparoskopi används ofta vid gynekologiska operationer, vid blindtarmsoperationer, gallblåseoperationer och andra bukoperationer. Då slipper man få ett stort ärr på magen och man återhämtar sig också mycket fortare med de små (ca 0,5-1 cm stora) "hålen". Ibland kan man känna av gasen i axlarna efter operationen, ungefär som träningsvärk, men vad de har sagt till mig så är det väldigt ovanligt att man reagerar på gasen på annat sätt. Jag har gjort 20+ sådana operationer och har aldrig reagerat på gasen mer än "träningsvärk" i axlarna.
Båda gångerna har jag fått sova sittandes pga smärta i axlarna i 10 respektive 7 dagar! Så sjukt leds på att inte ens kunna ligga ned en stund! Just det. Jag spyr ju av morfin också. Något roligt trodde jag att jag skulle ha. Men nej då..m
 
Har du blivit sövd någon gång? Jag har blivit sövd en gång och efter det bestämde jag mig för att det inte är värt att sövas för en bröstkorrigering. Inlägg i ena kupan eller bor du runt Stockholm kan du få hjälp att specialsy BH efter dina mått.

Det är ju jätteskönt! När jag var riktigt sjuk längtade jag till varje narkos, så underbart att bli helt avslappnad och somna.

Ts: ja det går alldeles utmärkt att göra ena bröstet mindre.
 
Båda gångerna har jag fått sova sittandes pga smärta i axlarna i 10 respektive 7 dagar! Så sjukt leds på att inte ens kunna ligga ned en stund! Just det. Jag spyr ju av morfin också. Något roligt trodde jag att jag skulle ha. Men nej då..m

De flesta spyr av morfin. Därför ska man samtidigt med smärtlindringen få medel mot illamående. Roligt vet jag inte om man har med morfin? Då har man nog fått väl mycket för så ska det inte bli.
 
Det är ju jätteskönt! När jag var riktigt sjuk längtade jag till varje narkos, så underbart att bli helt avslappnad och somna.

Ts: ja det går alldeles utmärkt att göra ena bröstet mindre.

Håller helt med! Så skönt att slippa all smärta en stund och få sova!
 
Bägge gångerna jag sövts har jag varit väldigt illamående efteråt och behövt kräkas. Själv sövningen har jag inga obehag av. Men illamående är aldrig kul...

Det gick så lång tid mellan sövningarna att jag inte kom på att diskutera det inför andra gången. Antar att det går att få hjälp mot det om det skulle ske igen.
 
Tack för er respons! Svarar alla i ett inlägg =)

Tänker att det kanske är värt att kolla om det går att få op via landstinget när det väl är aktuellt. Det dröjer dock med tanke på att vi förmodligen kommer vilja ha fler barn och innan dess känns det inte som att jag vill göra något åt det. Eftersom det har blivit så pass mycket "värre" efter denna graviditeten så kan man kanske misstänka att det blir ytterligare om jag blir gravid igen. Är det någon som vet vad dom har för kriterier för att operation ska beviljas?

Verkar ju dock som att det går att bara förminska/lyfta och det känns jätteskönt då jag gärna vill ha små bröst och det skrämmer mig lite att sätta in föremål i kroppen.

Tack för tipset om specialsydda bh:ar! Kan ju helt klart bli ett alternativ när jag är färdigammad för denna gång och ser vart det landar storleksmässigt. Även när jag använder sportbh så märks tyngdskillnaden en del och mycket av mina kläder "kräver" vanlig bh för att sitta snyggt

Gällande att bli sövd så har jag aldrig testat och förhoppningsvis så blir ju detta i så fall första och enda gången jag behöver vara med om det. Det får helt enkelt vara värt att pröva.
 
Jag har alltid haft stora bröst och nu när jag är gravid är de nästan groteska. Samtidigt som de blivit mer olika i storlek, tyngre, hängigare. Jag har tänkt göra ett bröstlyft och förminskning/korrigering av storleken när jag är klar med barnafödandet, både av estetiska och praktiska skäl. Får ofta ont i axlarna av bh-band, har svårt att hitta kläder, verkar lättare att bli äldre utan jättebröst, osv.

Har tänkt gå till Akademikliniken, som är bäst på bröstoperationer vad jag hört. Tror det kostar runt 50 000.
 
Bägge gångerna jag sövts har jag varit väldigt illamående efteråt och behövt kräkas. Själv sövningen har jag inga obehag av. Men illamående är aldrig kul...

Det gick så lång tid mellan sövningarna att jag inte kom på att diskutera det inför andra gången. Antar att det går att få hjälp mot det om det skulle ske igen.

Det finns bra hjälp mot postoperativt illamående, så glöm inte att säga ifrån innan om det blir aktuellt!
 
@Melisen
Jag såg på TV 3 i söndags eller måndags ett program om misslyckade skönhetsoperationer som folk ville ha hjälp att rätta till. Där var det en tjej som förminskat ena bröstet för att de var olika stora. Hon var missnöjd eftersom även om brösten blivit lika stora så såg de rätt olika ut. Det förminskade bröstet fick en mindre vårtgård och bröstvårtan satt högre upp.
De gjorde ett lyft på det oopererade bröstet så att de såg mer lika ut.
 
@Melisen
Jag såg på TV 3 i söndags eller måndags ett program om misslyckade skönhetsoperationer som folk ville ha hjälp att rätta till. Där var det en tjej som förminskat ena bröstet för att de var olika stora. Hon var missnöjd eftersom även om brösten blivit lika stora så såg de rätt olika ut. Det förminskade bröstet fick en mindre vårtgård och bröstvårtan satt högre upp.
De gjorde ett lyft på det oopererade bröstet så att de såg mer lika ut.

Ah jag såg också det programmet :) men så länge jag får lika mycket fyllning i båda brösten och dom sitter på hyfsat samma höjd så hade jag blivit nöjd. Jag har inga utseendemässiga issues med mina bröst som det är nu heller trots att det skiljer runt 5cm på bröstvårtornas placering :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp