"juverfråga"

T

tritry

Önskar Tips ang. fortsatt behandling för att få ner knöliga juvrar på tik vars valpar alla dött efter födelsen.


Jag skulle vilja ha en massa tips om vad man kan göra för att få ner svullnaderna ännu mera på min tiks juvrar. Vi har behandlat med galastop och våtvarma omslag 1/dag i 6 dagar enl. veterinärens ordination. Men jag tycker inte att svullnaderna lags sig tillräckligt. På djursjukhuset säger de att vi bara skall komma in igen om juvern blir hård och öm ! Men det känns inte riktigt bra ändå. De 2 bakersta är värst. Har försökt att leta tips och info på nätet och då hittat att man kan mjölka ur spenen och massera. Men de tipsen var till tikar MED valpar. Enl. vetten skulle vi inte röra spenarna alls därför att då fick hon fortsatt produktion av mjölk, vilket hon givetvis inte skall ha. Hon fick tillslut förlösa med kejsarsnitt vilket inte gör saken enklare. Därför vill jag inte minska på maten (oxå ett tips jag läst ang.ofrivillig mjölkprod. tex vid skendräktighet) eftersom hon måste ta igen sig efter operationen.

Finns det någon som har erfarenhet av liknade händelse så emottages alla tips jag kan få. tack på förhand.

"orolig matte"
 
Sv: "juverfråga"

När en av mina tikar förlorade sin valp i samband med födseln behandlade jag hennes efterföljande mjölkstockning på samma sätt som jag gjort då tikarna haft för mycket mjölk, dvs varma omslag, massage och urmjölkning. Givetvis ska man inte tömma juvret, då ökar produktionen, men man måste lätta på trycket såpass att juvren hålls relativt mjuka, dvs inte hårda/knottriga/känns som "kakor" under huden... det kan sluta illa för tiken! Ett eländigt jobb, urmjölkning när tiken inte släpper mjölken är inte precis produktivt... min tik tålde dessutom inte Galastop. Var även väldigt noga med att hålla tikens juver varma ute.

Det är klart att tiken ska ha ett fullgott foder för att återhämta sig, men eftersom hon troligen inte rör sig speciellt mycket nu och producerar mjölk som inte behövs så måste man ju ändå hålla ner på mängden som jag ser det. Det beror förstås på hur mycket du ger.

Samt att man givetvis måste hålla koll på tikens flytningar, temp och allmäntillstånd, men det säger väl sig självt.
 
Sv: "juverfråga"

oki - tack för ditt svar. Hennes allmäntillstånd är super för tillfället. Men kan det vara fara även om det är så? eller kan man gå efter att ; så länge hon är pigg och kry så behöver man inte oroa ihjäl sig. *pu*:crazy:
 
Sv: "juverfråga"

När en av mina tikar förlorade sin valp i samband med födseln behandlade jag hennes efterföljande mjölkstockning på samma sätt som jag gjort då tikarna haft för mycket mjölk, dvs varma omslag, massage och urmjölkning. Givetvis ska man inte tömma juvret, då ökar produktionen, men man måste lätta på trycket såpass att juvren hålls relativt mjuka, dvs inte hårda/knottriga/känns som "kakor" under huden... det kan sluta illa för tiken! Ett eländigt jobb, urmjölkning när tiken inte släpper mjölken är inte precis produktivt... min tik tålde dessutom inte Galastop. Var även väldigt noga med att hålla tikens juver varma ute.

Det är klart att tiken ska ha ett fullgott foder för att återhämta sig, men eftersom hon troligen inte rör sig speciellt mycket nu och producerar mjölk som inte behövs så måste man ju ändå hålla ner på mängden som jag ser det. Det beror förstås på hur mycket du ger.

Samt att man givetvis måste hålla koll på tikens flytningar, temp och allmäntillstånd, men det säger väl sig självt.


Blir lite smått irriterad på att djursjukhusets vet. sa att vi INTE skulle röra juvrarna alls! tänk om det är därför som de fortf. är stora? då blir jag ännu mer besviken på dem. (om det nu är möjligt) :mad:
 
Sv: "juverfråga"

Tyvärr litar jag inte mycket på djursjukhus i uppfödarfrågor, av bitter erfarenhet. :crazy: Min valp som dog hade inte behövt göra det om man lyssnat ett dugg på mig, om jag säger så...

Jadu... om tiken verkar pigg och kry så ska man nog inte analysera för mycket, för det tror jag inte hundarna gör. :) Det är klart att ingen kan säga till 100% vad de känner eller vad som försiggår i deras huvuden, men jag tror inte man ska belägga dem med för mycket mänskliga känslor. Tikar går ju inte och väntar och längtar efter att bli mammor och saknar knappast valpar som de aldrig fått träffa och sköta om.

Har heller inte upplevat att tiken verkat sakna eller sörja valpar som dött (har ingen stor erfarenhet på det området tack och lov) - utan de vet och accepterar mycket tidigare och lättare än vad vi mänskliga åskådare gör... När min ensamvalp dog så föddes han normalt, men det var tikens första kull och han gav aldrig några ljud ifrån sig, hon fick heller aldrig ta hand om honom, så moderskänslorna vaknade aldrig. Så om tiken verkar pigg och glad och fysiskt välmående skulle jag inte oroa mig så mycket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har för ca en månad sen tagit över en liten dvärg pinscher tjej. Hon fyller tio i Oktober. Hon har ett väldigt konstigt beteende när...
2
Svar
23
· Visningar
5 255
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Min snart 11 åriga blandrastik har haft en konstig hosta senaste tiden, I samband med ansträngning har hon haft en torrare hosta och...
Svar
5
· Visningar
2 075
Senast: sommarvind
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
36 775
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp